IBPBII/2/415-191/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-191/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 30 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 19 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 9 lutego 2009 r. Znak: IBPB II/2/415-191/08/AK, IBPB II/1/436-49/08/MCZ wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 września 1985 r. wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła gospodarstwo rolne o powierzchni 1,54 ha gruntu. Mąż wnioskodawczyni zmarł 9 sierpnia 2006 r. Przeprowadzono postępowanie spadkowe, a następnie postanowieniem sądu z dnia 23 kwietnia 2007 r. dokonano działu spadku i zniesiono współwłasność. Dział spadku odbył się bez żadnych spłat i dopłat.

We wrześniu 2007 r. i maju 2008 r. wnioskodawczyni dokonała sprzedaży dwóch działek po 4 000 zł, razem 8 000 zł. Pieniądze były wnioskodawczyni i jej dzieciom niezbędne do remontu budynku mieszkalnego i założenia ogrzewania.

Wnioskodawczyni wraz z dziećmi złożyła do urzędu skarbowego zeznanie spadkowe, zostało wydane zaświadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dokonanej sprzedaży wnioskodawczyni jest zobowiązana uiścić podatek od sprzedaży nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawczyni, nie ma ona obowiązku uiszczania podatku od sprzedaży, ponieważ była współwłaścicielką gospodarstwa, gdyż nabyła je w 1985 r. wspólnie z mężem, a potem jego właścicielką. Ponadto uzyskane pieniądze w całości przeznaczyła na remont budynku mieszkalnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. Oznacza to zarazem, że nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Podkreślić jednak należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości dokonana przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. A zatem, odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu, ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni udziały w sprzedanych we wrześniu 2007 r. i w maju 2008 r. działkach nabyła w różnym czasie i w różny sposób, tj.:

* w 1985 r. - nabycie pierwotne wraz z mężem,

* w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym mężu,

* w 2007 r. w drodze działu spadku i zniesienia współwłasności.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomościach nabytego w 1985 r. stwierdza się co następuje.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawczyni nie wskazała jak były uregulowane stosunki małżeńskie między wnioskodawczynią i jej mężem. Nie ma jednak podstaw do przyjęcia, że były one odmienne od przyjętych w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1994 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.). Zgodnie zatem z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jego trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich. Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością - art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dopiero z chwilą ustania małżeństwa wspólność ta ulega przekształceniu i wówczas małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym stanowiącym ich dorobek (art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Dlatego tut. organ przyjął na podstawie informacji wnioskodawczyni, że gospodarstwo nabyła wspólnie z mężem, iż nabyta w 1985 r. nieruchomość stanowiła wspólność majątkową małżeńską, a zatem należała w równych częściach do każdego z małżonków. W związku z powyższym w chwili śmierci męża do wnioskodawczyni należał jedynie udział w ww. dwóch działkach wynoszący #189; w każdej z nich.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że sprzedaż dokonana w 2007 r. i w 2008 r. nabytego w 1985 r. udziału w przedmiotowych nieruchomościach nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie a tym samym nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży w części odpowiadającej wartości udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 1985 r. nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy połowa przychodu ze sprzedaży dziełek nie będzie źródłem przychodu.

Odnośnie udziału nabytego w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym mężu stwierdza się, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż kolejny udział jaki wnioskodawczyni uzyskała w zbywanych nieruchomościach w drodze spadku został nabyty w 2006 r., czyli w dacie tożsamej ze śmiercią męża wnioskodawczyni. W związku z tym, przychód ze sprzedaży w części odpowiadającej wartości udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym mężu będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Stosownie zatem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Mając zatem na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży jaki wnioskodawczyni uzyskała w 2007 r. i 2008 r. w części odpowiadającej wartości udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym mężu, jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Nie ma zatem znaczenia na jaki cel został przeznaczony przychód uzyskany ze sprzedaży tego udziału w przedmiotowych działkach.

Podkreślenia wymaga fakt, że czym innym jest nabycie w spadku a czym innym nabycie w drodze działu spadku. Nabycie w drodze działu spadku nie jest nabyciem w spadku.

Ustosunkowując się natomiast do przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w przedmiotowych działkach nabytego w 2007 r. w drodze działu spadku stwierdza się co następuje. Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Dział spadku może nastąpić na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu, na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Dział spadku nie jest tożsamy z nabyciem w drodze spadku, ani z darowizną jeśli następuje nieodpłatnie. Dział spadku polega na dokonaniu podziału rzeczy wspólnej należącej do wszystkich współwłaścicieli, ponieważ współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy. W rezultacie dochodzi do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności.

Jeżeli zatem udział w nabytej nieruchomości w wyniku podziału jest zgodny z udziałem posiadanym przed działem spadku - nie następuje nabycie podlegające opodatkowaniu, ponieważ w ten sposób nie ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności.

Jednakże nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie - bez spłat i dopłat) stanowi nabycie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. W konsekwencji należny jest podatek dochodowy z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, jednak należny jest nie od całości osiągniętego przychodu, lecz od nadwyżki (różnicy) pomiędzy wartością nieruchomości i praw majątkowych należnych z tytułu działu spadku lub zniesienia współwłasności, a należnością przypadającą z tytułu spadku. Dla obliczenia jaki udział w nieruchomości nabyty został w spadku a jaki w dziale spadku należy obliczyć wartość całej nieruchomości a następnie wartość udziału nabytego w spadku i wartość udziału nabytego w dziale spadku.

Jeżeli zatem w wyniku działu spadku udział w nieruchomości będącej przedmiotem działu spadku zwiększa się tj. przekracza udział nabyty uprzednio w spadku, to data działu spadku, będzie również datą nabycia w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tej części nieruchomości, o którą zwiększył się udział w niej po dokonaniu działu spadku.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym jak również pomimo wezwania o uzupełnienie m.in. stanu faktycznego wnioskodawczyni nie wskazała czy w wyniku działu spadku udział w nieruchomości będącej przedmiotem działu spadku zwiększył się tj. przekroczył udział nabyty uprzednio w spadku, dlatego tut. organ nie może ocenić słuszności stanowiska wnioskodawczyni. Podkreśla jednak jeszcze raz, że jeśli w wyniku działu spadku udział wnioskodawczyni w przedmiotowej nieruchomości uległ zwiększeniu, to do przychodu uzyskanego ze zbycia udziału w nieruchomości nabytego w drodze działu spadku zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu od 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Ponadto wskazać trzeba, iż z treści wniosku wynika, że przedmiotowe nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne lub wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.

Nadmienić zatem należy, że stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać już bezpośrednio z aktu notarialnego, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Ze stanu faktycznego nie wynika czy sprzedane działki w wyniku tej sprzedaży nie utracił charakteru rolnego, a także jak były zakwalifikowane sprzedane grunty. Tym samym organ podatkowy nie może potwierdzić, że przychód ze sprzedaży ww. udziału nabytego w drodze działu spadku jeśli przewyższył udział nabyty w drodze spadku będzie korzystał z ww. zwolnienia od podatku dochodowego.

Stwierdzić zatem należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży w części odpowiadającej wartości udziału w nieruchomości nabytego w drodze działu spadku jeśli przewyższy udział, który wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub będzie korzystał ze zwolnienia po spełnieniu warunków wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że:

* przychód ze sprzedaży w części odpowiadającej wartości udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 1985 r. nie podlega opodatkowaniu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, ponieważ od końca roku, w którym ten udział nabyto, tj. od końca 1985 r. upłynęło 5 lat,

* przychód ze sprzedaży w części odpowiadającej wartości udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 2006 r. w drodze spadku po zmarłym mężu jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

* przychód ze sprzedaży udziału nabytego w drodze działu spadku w 2007 r. w części przekraczającej wartość udziału nabytego przez wnioskodawczynię w drodze spadku będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub będzie korzystał ze zwolnienia po spełnieniu warunków wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko wnioskodawczyni za nieprawidłowe, gdyż o ile przychód ze zbycia przedmiotowych działek w części lub w całości nie będzie podlegał opodatkowaniu, to jednak z innych tytułów niż wskazane we wniosku.

Ponadto należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych do wniosku załączników; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawczynię w złożonym wniosku. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl