IBPBII/2/415-181/09/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-181/09/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele umożliwiające jej wywłaszczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele umożliwiające jej wywłaszczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nieruchomość rolna, której dotyczy zapytanie należała do matki teściowej wnioskodawcy. Po jej śmierci (3 listopada 1974 r.) teściowa wnioskodawcy, a od około 30 lat wnioskodawca użytkował tę nieruchomość rolną i płacił podatek rolny, na co posiada stosowne potwierdzenie.

W 2008 r. teściowa wnioskodawcy otrzymała pismo z GDDKiA zaadresowane na jej matkę, w którym zobowiązano ją, względnie jej spadkobierców do prawnego uregulowania własności nieruchomości, gdyż jest ona przeznaczona pod budowę autostrady. W przypadku nieuregulowania tytułu własności na osobę żyjącą dana nieruchomość zostałaby wywłaszczona, a należność przekazana w depozyt sądowy.

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 13 czerwca 2008 r. współwłaścicielami nieruchomości stali się po #189; teściowa wnioskodawcy i jej brat. Następnie na podstawie umowy darowizny sporządzonej w kancelarii notarialnej z dnia 29 września 2008 r. wnioskodawca stał się właścicielem tej nieruchomości, gdyż został poproszony przez swoją teściową (która, jest ponad 80-letnią, schorowaną osobą) o załatwienie pozostałych formalności związanych ze zbyciem tej nieruchomości. W dniu 10 grudnia 2008 r. wnioskodawca zbył nieruchomość na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego na rzecz Skarbu Państwa - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy ze sprzedaży nieruchomości rolnej (pola ornego) nabytej w formie umowy darowizny od swojej teściowej i jej brata, a sprzedanej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (reprezentującej Skarb Państwa), pod budowę autostrady A-4.

Zdaniem wnioskodawcy, ustosunkowując się do zaistniałej sytuacji, wnioskodawcę zastanawia zdanie wypowiedziane przez reprezentant a GDDKiA w brzmieniu "pieniądze za wykup gruntu i nieruchomości pod autostradę traktowane są, jako odszkodowanie dlatego nie obciąża ich podatek dochodowy. Jest to tzw. czysty pieniądz".

Wnioskodawca uważa, iż potraktowanie jego, jako osoby, która nabyła nieruchomość w celach spekulacyjnych (co, do której stosuje się art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., zwolnienia przedmiotowe) i obciążanie go podatkiem dochodowym byłoby niesprawiedliwością, gdyż wnioskodawca nie nabył tego gruntu za pieniądze w celach zarobkowych, tylko w drodze darowizny, bo taka jest naturalna kolej rzeczy, że starsze pokolenie przekazuje majątek młodszemu. Wnioskodawca jedynie uregulował stan prawny tej nieruchomości (za którą płacił podatek rolny), po to ażeby ułatwić Skarbowi Państw nabycie jej pod budowę autostrady.

Ponadto wnioskodawca nadmienia, że wcześniej nie uregulował prawa własności (Gmina tolerowała taki stan rzeczy i wysyłała nakaz płatniczy na osobę nieżyjącą), bo nie przywiązywał do tego większej uwagi, wiązało się to z czasem i niemałymi kosztami, które musiał ponieść (koszty sądowe, notarialne, akty zgonu, wpisy do Księgi Wieczystej, zaświadczenia i zezwolenia z Urzędu Skarbowego i inne). Ewentualna konieczność zapłacenia podatku od sprzedaży ww. nieruchomości rolnej, będzie oznaczała, że sprzedając ową nieruchomość Skarbowi Państwa na jego żądanie, jednocześnie wnioskodawca zapłaci podatek na jego rzecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowani przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z uwagi na fakt, iż nabycie nieruchomości podlegającej zbyciu nastąpiło w drodze darowizny w 2008 r. od teściowej wnioskodawcy, dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Jak wynika z powyższego zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy powyższe warunki - dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny zbycia - będą spełnione łącznie. W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z nich albo żaden z nich, wówczas zwolnienie będzie podatnikowi przysługiwało. W analizowanym stanie faktycznym odpłatne zbycie nieruchomości nastąpiło przed upływem 2 lat od jej nabycia.

Jednakże nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w drodze darowizny. Tak więc od istnienia ceny nabycia jest natomiast uzależniona sama możliwość spełnienia drugiego z warunków. Stosownie do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem przy nabyciu w drodze darowizny, z uwagi na jej nieodpłatny charakter cena nie stanowi elementu tej umowy, nie jest spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez wnioskodawcę z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele umożliwiające jej wywłaszczenie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy. Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl