IBPBII/2/415-171/09/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-171/09/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 25 września 2008 r. wnioskodawca nabył #188; cześć w gospodarstwie rolnym po zmarłej w dniu 17 stycznia 2008 r. babci. Postanowienie sądu uprawomocniło się z dniem 17 października 2008 r. W dniu 13 listopada 2008 r. wnioskodawca we właściwym urzędzie skarbowym złożył zgłoszenie o nabyciu spadku i został zwolniony z podatku od jego nabycia. Ponadto wnioskodawca informuje, że zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego z dnia 5 stycznia 2009 r., określa wartość rynkową ww. udziału na 67.000 zł tj. wartość #188; część gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 2,2969 ha zabudowanego budynkiem mieszkalnym o pow. użytkowej 130 m2, rok budowy 1925 oraz budynkami gospodarczymi wybudowanymi w 1963 r.

W dniu 28 stycznia 2009 r. w kancelarii notarialnej został sporządzony akt notarialny umowy darowizny i sprzedaży z udziałem spadkobierców. Na mocy powyższego aktu notarialnego wnioskodawca sprzedał swój udział nabyty w spadku swojej ciotce za kwotę 67.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy wnioskodawca nie uzyskał żadnego dochodu z tytułu zbycia nabytej części spadku podlega obowiązkowi podatkowemu, a jeśli tak to w jakiej wysokości.

Zdaniem wnioskodawcy, skoro nabył spadek w art. 67.000 zł i za taką samą kwotę zbył to nie powinien podlegać opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowani przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnioskodawca w dniu 17 stycznia 2008 r. drodze spadku po babce nabył udział wynoszący #188; w gospodarstwie rolnym. Stwierdzenie nabycia spadku zostało dokonane postanowieniem Sądu z dnia 25 września 2008 r. Przedmiotowy udział w dniu 28 stycznia 2009 r. wnioskodawca sprzedał.

W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawcę i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego jest zatem nie data postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, ale dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Tym samym należy stwierdzić, że nabycie przedmiotowego udziału w spadku nastąpiło z dniem 17 stycznia 2008 r.

Zatem do sprzedaży przedmiotowego udziału zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu fatycznego wynika również, że wartość rynkowa otrzymanego udziału w spadku po babce została określona na kwotę 67.000 zł W dniu 28 stycznia 2009 r. wnioskodawca powyższy udział w gospodarstwie rolnym o łącznej powierzchni 2,2969 ha sprzedał za cenę 67. 000 zł.

Z faktu tego wnioskodawca wywodzi możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia powyższego udziału, bowiem jak twierdzi, dokonana transakcja nie spowodowała powstania przychodu po jego stronie, ponieważ udział zbył za cenę 67.000 zł tj. czyli za tę samą kwotę za którą jak twierdzi wnioskodawca, nabył przedmiotowy udział w spadku.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należ, że dokonana sprzedaż przedmiotowego udziału wywołuje określone prawem skutki podatkowe.

Zgodnie z art. 155 § 1 powołanego Kodeksu cywilnego umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Umowa sprzedaży ze swej istoty jest zobowiązaniem wzajemnym tzn. jedna ze stron umowy zobowiązuje się zapłacić określoną w umowie cenę, a druga w zamian za to świadczenie pieniężne zobowiązuje się wydać rzecz. W stanie faktycznym opisanym przez wnioskodawcę, doszło bowiem do wydania rzeczy jak i do zapłaty ceny. Tak więc wnioskodawca otrzymał określoną w umowie cenę, a strona kupująca nabyła prawo własności przedmiotowego udziału w nieruchomości. Trudno więc przyznać rację wnioskodawcy co do twierdzenia, że sprzedając udział w nieruchomości nie uzyskał przychodu z tego tytułu.

W analizowanym stanie faktycznym, przedmiotowy udział nabyty został nieodpłatnie od spadkodawcy, co oznacza, że nie można mówić o cenie nabycia udziału w gospodarstwie rolnym wynoszącym #188; jego części. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nieodpłatne nabycie zawsze wiąże się z faktem, że nie występuje cena nabycia.

Nabycie udziału w drodze spadku oznacza bowiem, że wnioskodawca w drodze dziedziczenia ustawowego po zmarłej babce w sposób nieodpłatny stał się właścicielem przedmiotowego udziału. Tak więc powoływanie się przez wnioskodawcę na fakt, iż otrzymał on jako cenę z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowego udziału 67.000 zł. czyli dokładnie tyle samo za ile nabył ten udział w drodze spadku jest bezzasadne. Wartość udziału o jakiej mówi wnioskodawca wynika z zaświadczenia wydanego przez organ podatkowy dla potrzeb podatku od spadków i darowizn i stanowi tylko urzędowe poświadczeniem nabycia przedmiotowego udziału jak i jego wartości rynkowej. Natomiast nabycie przedmiotowego udziału nastąpiło w sposób nieodpłatny w drodze spadku co nie jest tożsame z nabyciem w drodze odpłatnej umowy jaką może być np. umowa sprzedaży.

Zatem, zgodnie z powyższym należy stwierdzić, iż cena jaką wnioskodawca uzyskał z tytułu odpłatnego zbycia udziału wynoszącego #188; część gospodarstwa rolnego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na podstawie 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Niezależnie od powyższego trzeba wskazać ponadto, że z treści wniosku wynika, iż przedmiotowy udział o łącznej powierzchni 2,2969 ha wchodził w skład gospodarstwa rolnego.

Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

W momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele niż rolne, następuje utrata rolnego lub leśnego charakteru gruntów. Cel nabycia gruntów może wynikać:

* bezpośrednio z aktu notarialnego,

* z charakteru nabywcy,

* z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gruntu ten jest położony na terenie upraw rolnych.

Zatem jeśli przedmiotowy udział (1/4) w wyniku sprzedaży nie utracił charakteru rolnego to zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego w całości.

Mając na uwadze powyższe stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku dołączony został plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliiwce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl