IBPBII/2/415-164/08/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-164/08/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 17 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany mieszkań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany mieszkań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z mężem w 1997 r. kupiła mieszkanie od Spółdzielni Mieszkaniowej. W mieszkaniu tym była zameldowana wnioskodawczyni, mąż oraz dzieci. W 2005 r. małżonkowie dokonali zamiany mieszkania z rodzicami. Następnie w dniu 12 grudnia 2008 r. małżonkowie ponownie dokonali zamiany mieszkania z rodzicami, jak również w tym samym dniu małżonkowie dokonali drugiej zamiany mieszkania z osobami trzecimi. W wyniku tej zamiany małżonkowie dopłacili 50.000 zł. Wnioskodawczyni podkreśliła, że zamiany mieszkań są zwolnione z podatku dochodowego w związku z czym, małżonkowie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwolnienia z podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawczyni, korzysta ona ze zwolnienia z podatku dochodowego ponieważ zamiany mieszkań są zwolnione z podatku dochodowego. Ponadto wnioskodawczyni zaznaczyła, iż w wyniku zamiany mieszkań nie uzyskała dochodu, lecz poniosła koszt dopłaty w kwocie 50.000 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W przypadku zamiany okres ten odnosi się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Użyte w cytowanym wyżej przepisie pojęcie "odpłatne zbycie" obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, co stanowi również odpłatne zbycie rzeczy. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży tj. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne.

Wobec powyższego zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zaznaczyć należy również, że przychód podatkowy powstaje nawet w sytuacji, kiedy zamiana nieruchomości następuje bez wzajemnych dopłat.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, mają jednak zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Wobec wyżej powołanych regulacji prawnych dla zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym zasad opodatkowania podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia - zamiany mieszkań - istotne znaczenie ma data nabycia mieszkania i forma prawna jego nabycia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że:

* w 1997 r. wnioskodawczyni wraz z mężem kupiła od Spółdzielni Mieszkaniowej mieszkanie,

* w 2005 r. małżonkowie dokonali zamiany mieszkania z rodzicami,

* w dniu 12 grudnia 2008 r. małżonkowie ponownie dokonali zamiany mieszkania z rodzicami,

* w dniu tj. 12 grudnia 2008 r. małżonkowie dokonali drugiej zamiany mieszkania z osobami trzecimi. W wyniku tej zamiany małżonkowie na rzecz osób trzecich dopłacili 50.000 zł.

Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym miały miejsca określone zdarzenia prawne, które następowały odpowiednio w 1997 r., 2005 r., 2008 r. Z kolei ocena skutków podatkowych powstałych w wyniku podejmowanych przez wnioskodawczynię określonych czynności prawnych podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w dacie nabycia przez wnioskodawczynię prawa (praw) do nieruchomości.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych każde odpłatne zbycie nieruchomości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych o ile następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już powyżej wskazano umowa zamiany jest jedną z form odpłatnego zbycia. W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości, z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową nieruchomość. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni wraz z mężem w 1997 r. nabyła od Spółdzielni Mieszkaniowej mieszkanie a następnie w 2005 r. dokonała jego zamiany z rodzicami. Dokonana przez wnioskodawczynię powyższa transakcja zamiany nie wywołała skutków podatkowych, jako że od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jego nabycie tj. 1997 r. minęło pięć lat. Nie mniej jednak zauważyć należy, że w wyniku zawartej w 2005 r. umowy zamiany pomiędzy wnioskodawczynią a jej rodzicami, wnioskodawczyni nabyła nowe prawo własności do nieruchomości co oznacza, że z tą datą będą utożsamiane określone skutki podatkowe w przypadku odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Z wniosku wynika także, że wnioskodawczyni w dniu 12 grudnia 2008 r. dokonała ponownej zamiany mieszkań pomiędzy nią a jej rodzicami. Z uwagi jednak na fakt, iż nabycie zamienianego mieszkania miało miejsce w 2005 r. a jego odpłatne zbycie na rzecz rodziców nastąpiło przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie tj. 2008 r. skutki podatkowe tej zamiany podlegały ocenie na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 31 grudnia 2006 r.

I tak w świetle art. 28 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że uzyskany przychód ze sprzedaży przeznaczy na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy ma jednak zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw majątkowych na podstawie zawartej umowy sprzedaży.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8u każdej ze stron umowy przenoszącej własność, jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Zatem przy zamianie lokali mieszkalnych przychodem jest wartość zbywanego mieszkania wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości rynkowej (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Jednakże w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z zamiany, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w tych prawach, lub

c.

gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

* jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c).

Dla skorzystania z powyższego zwolnienia decydujące znaczenie ma rodzaj i charakter zamienianych rzeczy (praw). Gdy zatem zamieniana nieruchomość spełniała przesłanki zawarte w cytowanym wyżej przepisie wówczas przysługuje podatnikowi prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, o ile w przedstawionym stanie faktycznym dokonana w dniu 12 grudnia 2008 r. zamiana nabytego w 2005 r. mieszkania pomiędzy wnioskodawczynią a jej rodzicami spełniała przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy a mianowicie przedmiotem zamiany było m.in. prawo do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu lub prawo do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w tych prawach, to wówczas wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia na podstawie tegoż przepisu. W przeciwnym wypadku zawarta w dniu 12 grudnia 2008 r. transakcja umowy zamiany pomiędzy wnioskodawczynią a jej rodzicami będzie podlegała opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., gdyż odpłatne zbycie nieruchomości nastąpiło przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tj. od 2005 r.

Niezależnie od powyższego stwierdzić należy, że w wyniku zawartej drugiej umowy zamiany mieszkań pomiędzy wnioskodawczynią a jej rodzicami tj. w dniu 12 grudnia 2008 r. wnioskodawczyni nabyła na nowo prawo własności mieszkania. Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych data 12 grudnia 2008 r. stanowi datę nabycia a skutki podatkowe odpłatnego zbycia tej nieruchomości będą podlegały ocenie na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007 r.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni pomimo zawartej w dniu 12 grudnia 2008 r. umowy zamiany mieszkań pomiędzy nią a jej rodzicami, na mocy której nabyła na nowo prawo własności do mieszkania, w tym samym dniu tj. 12 grudnia 2008 r. dokonała kolejnej zamiany mieszkań z osobami trzecimi a więc ponownie dokonała odpłatnego zbycia. Zawarta transakcja umowy zamiany mieszkań w dniu 12 grudnia 2008 r. pomiędzy wnioskodawczynią o osobami trzecimi po stronie wnioskodawczyni skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 32a, na podstawie którego poprzednio wnioskodawczyni mogła korzystać ze zwolnienia został uchylony. Tym samym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007 r. nie przewidywała zwolnień z opodatkowania przychodów (dochodów) z zamiany. Na podstawie art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Natomiast, podstawą obliczenia podatku - stosownie do ust. 2 niniejszego przepisu - o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Stosownie do art. 19 ust. 2 przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Jak wynika z art. 22 ust. 6e wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" (art. 22 ust. 6f ustawy).

Wobec powyższego dokonana przez wnioskodawczynię zamiana nabytego w dniu 12 grudnia 2008 r. w drodze zamiany mieszkania, które następnie w tym samym dniu odpłatnie zbyła w drodze zamiany na rzecz osób trzecich skutkuje powstaniem przychodu podlegającym opodatkowaniu na zasadzie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007 r.

Z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszonej o koszty odpłatnego zbycia. W przypadku zbycia w formie zamiany przychodem jest wartość nieruchomości zbywanej w drodze zamiany. Zatem przychodem będzie wartość zbywanej w formie zamiany nieruchomości którą należy pomniejszyć o koszty transakcji zamiany. Natomiast kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy są udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem koszty nabycia nieruchomości będącej przedmiotem zbycia, czyli koszty nabycia nieruchomości zbywanej przez wnioskodawczynię w drodze zamiany. Koszt ten wynika z aktu notarialnego, którym wnioskodawczyni zawarła z rodzicami w dniu 12 grudnia 2008 r. umowę na podstawie której nabyła własność nieruchomości, którą następnie zamieniła. Aby nabyć od rodziców mieszkanie wnioskodawczyni oddała w zamian swoje mieszkanie. I to wartość tego oddanego mieszkania stanowić będzie koszt nabycia nowego, które później zamienione było z osobami trzecimi. Przychodem z zamiany mieszkań z osobami trzecimi będzie zatem wartość zbywanego przez wnioskodawczynię na rzecz osób trzecich mieszkania, natomiast kosztem uzyskania przychodu ze zbycia tego mieszkania będzie wartość mieszkania jakie zbyte było przez wnioskodawczynię na rzecz rodziców w dniu 12 grudnia 2008 r. Dopłata na rzecz osób trzecich pozostaje w tym przypadku bez znaczenia. Dopłatę tę należy uwzględnić dopiero wówczas, gdy wnioskodawczyni będzie zbywała nowe mieszkanie i w związku z tym będzie musiała ustalić koszt jego nabycia. Do kosztów dodatkowo można zaliczyć udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości. Różnica pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni zajmując własne stanowisko w sprawie uważa, iż zamiana mieszkań korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Istotnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. przywidywał zwolnienie z podatku dochodowego w przypadku zamiany nieruchomości w tym m.in. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w tych prawach. Nie mniej jednak powyższa regulacja prawna obowiązywała do 31 grudnia 2006 r. Z dniem 1 stycznia 2007 r. powyższy przepis utracił moc obowiązywania. Zatem brak jest podstaw prawnych do stosowania postanowień przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy do zdarzeń prawnych powstałych po dacie jego obowiązywania tj. 31 grudnia 2006 r. Tym samym zamiana nieruchomości dokonana po 31 grudnia 2006 r. a przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie można jedynie wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

* jeżeli podatnik był zameldowany w tym budynku mieszkalnym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 tej ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy zmieniającej z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), podatnicy zbywający nieruchomość lub prawo nabyte w okresie od dnia 01 styczna 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Oznacza to, iż w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność obojga małżonków, każdy z małżonków jako odrębny podatnik uzyskuje dochód w wysokości połowy wartości prawa, a zatem kwestię zastosowania zwolnienia należy rozpatrywać odrębnie w stosunku do każdego z małżonków. Tym samym 12 miesięczny okres zameldowania na pobyt stały należy liczyć odrębnie dla każdego z małżonków.

Z wniosku wynika, że wnioskodawczyni nabyte w dniu 12 grudnia 2008 r. w drodze zamiany mieszkanie w tym samym dniu odpłatnie zbyła poprzez umowę zmiany na rzecz osób trzecich. Jeżeli zatem wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia w zbywanym mieszkaniu (w drodze zamiany) wówczas przysługuje jej prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku na postawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o ile w wymaganym terminie zostanie złożone do urzędu skarbowego oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku lokali stanowiących odrębną nieruchomość zwolnieniem określonym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest jedynie przychód ze zbycia wyłącznie lokalu mieszkalnego. Przychód ze zbycia gruntu lub udziału w gruncie, lub w prawie wieczystego użytkowania gruntu związanego ze zbywanym udziałem do lokalu mieszkalnego będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym przedmiotowej sprawy stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana dla wnioskodawczyni w jej indywidualnej sprawie zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Mąż wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl