IBPBII/2/415-157/10/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-157/10/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodów z tytułu najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodów z tytułu najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni i jej mąż są we wspólności ustawowej. Postanowili wynająć mieszkanie. Wynajmują je jako najem nie związany z działalnością gospodarczą. Wnioskodawczyni poza tym nie prowadzi działalności gospodarczej, natomiast jej mąż jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jako formę opodatkowania małżonkowie wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i złożyli we właściwym urzędzie skarbowym informację o wyborze takiej formy opodatkowania z jednoczesnym wskazaniem, iż to wnioskodawczyni, a nie jej mąż będzie opłacać podatek dochodowy od całości osiąganych przychodów. Usługi najmu na cele mieszkaniowe są zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług. Całość przychodu z najmu wykazuje wnioskodawczyni, która nie odprowadza podatku od towarów i usług, ponieważ usługi najmu są zwolnione na cele mieszkalne. Natomiast ma wątpliwości, jak postąpić w przypadku męża, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w przypadku, gdy wnioskodawczyni wykazuje cały przychód do opodatkowania ryczałtem zgodnie z oświadczeniem złożonym w urzędzie skarbowym.

Jednocześnie wnioskodawczyni nadmienia, iż umowy najmu zostały sporządzone tak, iż wyraźnie określono w nich, iż to najemca będzie miesięcznie płacił czynsz określony w umowie (czynsz najmu) oraz dodatkowo będzie dokonywał opłat za zużycie prądu według licznika oraz wody według wodomierza, ale nie bezpośrednio do elektrowni i wodociągów, ponieważ umowy i media zawarte są z właścicielami mieszkania, a nie wynajmującym, tylko wnioskodawczyni wraz z mężem będą pobierać kwoty według zużycia za media i wpłacać je do elektrowni i wodociągów. Przyjęto taki sposób, ponieważ wnioskodawczyni i jej mąż chcieli kontrolować te opłaty za prąd i wodę.

Wnioskodawczyni zastanawia się, czy w związku z tym, iż opodatkowanie przychodów za wynajem jest ryczałtowe, to czy za te media (prąd i wodę), za które płaci małżonkom najemca, a następnie oni płacą do dostawców mediów należy policzyć ryczałt w wysokości ryczałtu płaconego za czynsz najmu czy też te opłaty należy inaczej potraktować.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy od opłat za media (prąd i wodę) pobieranych przez wnioskodawczynię i jej męża i płaconych do dostawców mediów w przypadku, gdy umowa najmu mówi, iż najemca opłaca dodatkowo te opłaty, ale nie zawarł umowy o dostarczenie ich z elektrownią i wodociągami, należy również zapłacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem wnioskodawczyni, ona jako małżonka przyjęła cały przychód z wynajmu, a małżonkowie złożyli w związku z tym stosowne oświadczenie, przychód wykazuje więc wnioskodawczyni. Usługi najmu są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni opłaca podatek dochodowy, ale z podatku od towarów i usług jest zwolniona. Nie jest zwolniony jej mąż, ale skoro nie ma przychodu z tytułu wynajmu to nie powinien wystawiać faktur VAT ze stawką zwolnioną.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodu, bo taką samą kwotę opłaca do dostawców za media i dla kontroli tych opłat pobiera te pieniądze, ponieważ nie chce aby wynajmujący podpisał umowę z dostawcami. Wnioskodawczyni uważa, że powinna płacić ryczałt tylko co do czynszu ustalonego w umowie. Tym bardziej, że w umowie wyraźnie jest rozgraniczony czynsz najmu jaki miesięcznie płaci jej najemca i on stanowi jej przychód (dochód) oraz dodatkowo są zapisy, iż najemca ponadto płaci za media według zużycia i wskazania liczników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym sposobu ustalania przychodów z najmu.

W zakresie skutków podatkowych jakie powstaną dla jej męża prowadzącego działalność gospodarczą w podatku od towarów i usług oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową najemca płaci: czynsz określony w umowie (czynsz najmu) oraz dodatkowo będzie opłacał opłaty za zużycie prądu według licznika oraz wody według wodomierza, ale nie bezpośrednio do elektrowni i wodociągów, ponieważ umowy o media zawarte są z właścicielami mieszkania a nie wynajmującym, tylko wnioskodawczyni i jej mąż będą pobierać kwoty według zużycia za media i to oni będą wpłacać je do elektrowni i wodociągów.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak opłaty za media prąd i wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie otrzymana kwota czynszu wynikająca z umowy najmu. Natomiast otrzymane przez podatnika od najemcy należności z tytułu opłat eksploatacyjnych (media: prąd, woda) nie będą stanowiły przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych pod warunkiem, iż z umowy wynika, iż to najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia, a ten warunek - jak wynika z wniosku - jest spełniony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl