IBPBII/2/415-157/08/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-157/08/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji przychodu z otrzymanych praw SAR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji przychodu z otrzymanych praw SAR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jako pracownik spółki akcyjnej (dalej jako "Spółka"), należącej do grupy spółek uczestniczy w Planie Akcji i Motywowania organizowanym przez zagraniczną spółkę B. (dalej jako "Plan"). Na podstawie zawartego pomiędzy nią a zagraniczną spółką (dalej jako "Spółka B.") porozumienia wnioskodawczyni została upoważniona do otrzymania pewnej ilości praw do ekwiwalentu wzrostu wartości akcji Spółki B. (ang. Stock Appreciation Rights, dalej jako "Prawa SAR"), które to prawa następnie zostały jej przyznane. W zawartym porozumieniu podkreślono, iż "prawa wynikające z niniejszego porozumienia nie stanowią elementu treści umowy o pracę".

Przyznane wnioskodawczyni Prawa SAR stanowią instrument finansowy oparty na wartości rynkowej akcji spółki B. Co do zasady, zarząd Spółki B. decyduje, kiedy Prawa SAR będą mogły zostać przez wnioskodawczynię zrealizowane. Jedną z form ich realizacji jest rozliczenie pieniężne (tj. uzyskanie kwoty stanowiącej iloczyn liczby posiadanych przez wnioskodawczynię Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki B. w dniu 16 lipca 2008 r. a określoną ceną realizacji Praw SAR). Właśnie w tym trybie Prawa SAR zostaną przez wnioskodawczynię zrealizowane.

W związku z planowanym przejęciem Spółki B. przez spółkę T. podjęto decyzję, iż Prawa SAR ulegną automatycznej realizacji w dniu przejęcia Spółki B. W momencie realizacji Praw SAR na rachunek bankowy wnioskodawczyni zostanie przelana powyższa kwota bądź też wnioskodawczyni otrzyma czek na tę kwotę opiewający.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez wnioskodawczynię w momencie realizacji Praw SAR stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, który powinien zostać wykazany przez nią w odrębnym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem wnioskodawczyni, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 00.14.176, dalej jako "u.p.d.o.f.") źródłem przychodów są. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych (...)".

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających".

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 13) odsyłają po definicję pochodnych instrumentów finansowych do art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538), zgodnie z którym instrumentami finansowymi są min. "niebędące papierami wartościowymi opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie".

Prawa SAR stanowią instrument finansowy rozliczany pieniężnie oparty na wartości rynkowej akcji spółki B., zbliżony w swej konstrukcji do opcji. Poprzez jego realizację nabywa się prawo do potencjalnej wypłaty określonej kwoty wynikającej ze wzrostu wartości rynkowej akcji Spółki B. W związku z tym, stanowią one w przekonaniu wnioskodawczyni instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy

z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W momencie realizacji Praw SAR uzyskuje się na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych.

W świetle art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających (...), podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu". Zaś stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy..po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z (...) odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających (...) i obliczyć należny podatek dochodowy".

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawczyni przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

* postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów sygn. 1433/GF/415-71/07/KB z dnia 24 września 2007 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-362/07-4/AJ z dnia 13 marca 2008 r.,

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-471/08-2/SR z dnia 12 czerwca 2008 r.

Podsumowując, w przekonaniu wnioskodawczyni, dochód z realizacji Praw SAR (tj. kwota, która zostanie jej wypłacona, stanowiąca iloczyn liczby Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki B. w dniu 16 lipca 2008 r. a określoną ceną realizacji Praw SAR) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatkową. Powinien on zostać przez wnioskodawczynię wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (formularz PIT-38) do 30 kwietnia roku następującego po tym, w którym tenże dochód zrealizuje (tj. w którym nastąpi automatyczna realizacja Praw SAR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i inne prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie do art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie mowa jest o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) instrumentami finansowymi są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a)

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b)

instrumenty rynku pieniężnego,

c)

finansowe kontrakty terminowe, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d)

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e)

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f)

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego itp. Z wniosku wynika, że Stock Appreciation Right (SAR) jest akcyjnym programem motywacyjnym dla pracowników dającym prawo do uczestnictwa w przyroście wartości akcji przedsiębiorstwa. Cena Praw SAR zależy bezpośrednio od ceny akcji spółki B. Potencjalna wypłata uzależniona jest od ukształtowania się w dniu 16 lipca 2008 r. wartości akcji spółki B.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wnioskodawczyni twierdzi, iż mamy do czynienia z instrumentem finansowym rozliczonym pieniężnie i opartym na wartości rynkowej akcji spółki B. czyli pochodnym instrumentem finansowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co implikuje możliwość zakwalifikowania przychodów uzyskanych z realizacji Praw SAR (kwoty, jaka zostanie wnioskodawczyni wypłacona, stanowiącej iloczyn liczby Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji spółki B. w dniu 16 lipca 2008 r. a określoną ceną realizacji Praw SAR) do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

W opisanym stanie faktycznym wnioskodawczyni nie będzie mogła pomniejszyć kwoty przychodu o koszty uzyskania przychodu, gdyż z wniosku nie wynika aby poniosła wydatki na nabycie ww. Praw. Oznacza to, że kwota dochodu równała się będzie kwocie przychodu osiągniętego z realizacji praw SAR, wynikających ze wzrostu wartości akcji.

Dochodów z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 i art. 30c (art. 30b ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawczynię postanowienia i interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż interpretacje te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Wobec powyższego, zajęte przez wnioskodawczynię stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl