IBPBII/2/415-1330/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1330/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży złota - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży złota.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 9 lutego 2011 r. Znak: IBPBII/2/415-1330/10/AK, IBPBII/1/436-47/11/MZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 21 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z żoną zamierza w pierwszym kwartale 2011 r. lub trochę później ulokować pieniądze w złocie. Istnieje w internecie interfejs portalu wymiany o nazwie BV, będący usługą i znakiem handlowym spółki GL. GL jest spółką zarejestrowaną w Anglii i Walii.

BV umożliwia zwykłym ludziom na całym świecie wejście w posiadanie złota w standardzie właściwym rynkowi profesjonalnemu w dowolnej ilości i przechowywanie go w akredytowanym skarbcu w Londynie w Wielkiej Brytanii, w Nowym Jorku w USA lub w Zurychu w Szwajcarii. Wnioskodawca chce skorzystać z tej możliwości lokowania pieniędzy i ewentualnego ich pomnożenia z depozytem początkowym w wysokości 40 000 PLN poprzez zakup dolarów w swoim banku.

Złoto BV przechowywane jest w całości w formie sztab Good Delivery. Można pomnażać stan posiadania złota na swoim koncie w BV w dwojaki sposób: dzięki spread (szczelina między cenami kupna i sprzedaży) - wynosi zwykle około 0,4% oraz na różnicy ceny kursowej kruszcu na rynku złota. BV nie jest inwestycyjną pulą powierniczą ani funduszem powierniczym. Kupując złoto poprzez BV płaci się prowizję, której początkowa stawka wynosi 0,8%, a po przekroczeniu progu 30 000 zainwestowanych dolarów zaczyna sukcesywnie spadać nawet do stawki 0,02%. Opłata za przechowywanie wynosi zaledwie 0,12% rocznie (jednak nie mniej niż 4$ miesięcznie) i zawiera już w sobie ubezpieczenie. Klienci BV oszczędzają na tym, że dokonują transakcji bezpośrednio między sobą, sprzedający z kupującym, za pośrednictwem BV przy natychmiastowym rozliczeniu i dostawie. Dostęp do transakcji na portalu jest przez 24 godziny na dobę przez 7 dni tygodnia, co ma niebywałe znaczenie, ponieważ umożliwia śledzenie zmian kursowych złota na wszystkich rynkach (Europy, Ameryki, Afryki i Azji).

Jak wyglądają operacje kupna/sprzedaży: zlecenie sprzedaży zostaje uzgodnione z odpowiadającym mu zleceniem kupna, na koncie wnioskodawcy w BV natychmiast pojawiają się środki, które w tym samym momencie zostały odjęte z salda na koncie klienta BV, który złoto kupił. Przed samą transakcją pieniądze kupującego znajdowały się na posegregowanym koncie bankowym w Wielkiej Brytanii. W momencie sprzedaży prawo do tych pieniędzy jest przetransferowane na konto wnioskodawcy w BV, tak jak prawo do złota zostało przeniesione na kupującego w BV. W samym banku pieniądze nie wykonują żadnego ruchu. Otrzymane pieniądze wnioskodawca może natychmiast reinwestować. Jeżeli chodzi o reinwestowanie ich w niedalekiej przyszłości, będą po prostu na koncie pewien czas w gotowości do ich użycia bez naliczania odsetek od ich salda. Istnieje możliwość ciągłego używania posiadanych pieniędzy na koncie BV do kupowania złota wiele razy, bez konieczności robienia przelewów z banku i ponoszenia z tego tytułu kosztów. Z każdej operacji są dostępne wyciągi. Na stronie historia w BV znajdują się wyciągi z konta. Wyciąg z konta w BV zawiera dane o depozycie, przelewach wychodzących z BV, oraz rezultaty w postaci transakcji pomyślnych zleceń, które złożył właściciel konta. Przedstawiają one zmiany salda i operacje wykonane tak w złocie, jak w gotówce. Wypłacenie lub wpłacenie środków pieniężnych z lub na konto w BV, do banku wnioskodawcy w Polsce może nastąpić tylko i wyłącznie do tego banku, poprzez który po raz pierwszy zostały przelane pieniądze. Obowiązuje zgodnie z regulaminem BV, tak zwane łączenie kont czyli konta bankowego wnioskodawcy w Polsce z jego kontem w BV. Nie ma innej możliwości przelewania środków w obydwie strony.

Wnioskodawca wskazał, że nie będzie to z jego strony działalność gospodarcza, w związku z tym nie będzie prowadzona z tego tytułu ewidencja rachunkowa. KAN-18312/10/KAN-3020/11KAN-18312/10/KAN-3020/11

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.

Jakie przepisy podatkowe są właściwe i w oparciu o jakie dokumenty formalnoprawne i procedury z tym związane, wnioskodawca powinien obliczać wysokość podatku, w jakim zakresie czasowym i w jakiej skali procentowej (podatkowej).

Co lub kto ma być bazą kursową do wyliczenia ewentualnego dochodu z transakcji sprzedaży kruszcu z zyskiem w sytuacji, kiedy operacje kupna/sprzedaży będą wykonywane wyłącznie w walucie obcej tylko pomiędzy klientami portalu posiadającymi konta na tym portalu w Wielkiej Brytanii (tam będzie również konto depozytu wnioskodawcy).

Zdaniem wnioskodawcy, przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią w art. 3, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W art. 5a pkt 13 wyżej wymienionej ustawy nie wymieniono wprost depozytów (kapitału) w postaci kruszcu i możliwości ich powiększania poprzez czynności cywilnoprawne. Jednakże po wnikliwej analizie, co to są pochodne instrumenty finansowe, w ocenie wnioskodawcy należy przyjąć, że w tym pojęciu mieści się każdy kruszec (metal), ponieważ jest towarem. Zatem pod wymienione w art. 30b ust. 2 pkt 3 powyższej ustawy dochody kwalifikuje się też rodzaj aktywności osób chcących powiększyć zakupiony kapitał w formie kruszcu (metalu) na platformie umożliwiającej jego kupno i zarazem sprzedaż. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że podatek od tego rodzaju dochodu w skali roku wyniesie 19%. Rozliczenia rocznego należy dokonać z uzyskanych dochodów lub strat zeznaniem o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-38.

Natomiast w kwestii składania PIT-8C, stwierdzić należy, że przychody kapitałowe oraz inne niezwiązane ze stosunkiem pracy, działalnością gospodarczą, czy działalnością wykonywaną osobiście są wykazywane przez wypłacających te świadczenia na druku PIT-8C. Wypłacającym na polecenie wnioskodawcy ewentualnych przychodów w tym przypadku, będzie zawsze podmiot zagraniczny. Wnioskodawca wskazał, że wie, iż składanie PIT-8C jako obowiązek wobec polskiego fiskusa dla tego podmiotu nie istnieje.

Ponadto wnioskodawca wskazał, że korzystanie z możliwości opisanej platformy nie będzie aktywnością na jej forum w formie działalności gospodarczej, natomiast będzie to działalność wykonywana osobiście od początku do końca. Wnioskodawca nie wie jednak czy składanie tego rodzaju zeznania (PIT-8C) nie byłoby swego rodzaju nadgorliwością skoro i tak musi się rozliczyć poprzez zeznanie PIT-38. Nieprecyzyjność przepisów o PIT-8C utrudnia wnioskodawcy zajęcie jednoznacznego stanowiska w tej kwestii. Wnioskodawca rozumie, że PIT-8C jest dokumentem sprawdzająco-porównawczym dla organu podatkowego wobec rozliczającego się podmiotu z przychodów za dany rok podatkowy, ale informacja tego rodzaju powinna pochodzić z innego źródła, a nie od samego rozliczającego się.

Z kolei w kwestii bazy kursowej - zdaniem wnioskodawcy będzie nią tabela kursów średnich walut obcych NBP, notowania z dnia poprzedniego do wykonanej transakcji lub opłaconego zobowiązania (opłaty depozytu, prowizji, itp.). W przypadku dnia wolnego lub święta dzień roboczy przed danym dniem.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym dochód z tytułu transakcji sprzedaży kruszcu (złota). Każde bowiem przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty. Ustawodawca wśród wyłączeń i zwolnień przedmiotowych nie ujął jednak przychodu osiągniętego przez podatnika z tytułu transakcji sprzedaży złota, które nie następują w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Jednakże w celu prawidłowego ustalenie podstawy opodatkowania, jak również sposób opodatkowania i wysokość podatku z tytułu transakcji sprzedaży złota istotne znaczenie ma właściwe zakwalifikowanie uzyskiwanego z tego tytułu przychodu do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w przepisie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią tego przepisu źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza,

4.

działy specjalne produkcji rolnej,

5.

nieruchomości lub ich części,

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

9.

inne źródła.

W ocenie wnioskodawcy należy przyjąć, że w pojęciu pochodnych instrumentów finansowych mieści się każdy kruszec (metal), ponieważ jest towarem. Zatem rodzaj aktywności osób chcących powiększyć zakupiony kapitał w formie kruszcu (metalu) na platformie umożliwiającej jego kupno i zarazem sprzedaż należy zakwalifikować do dochodów z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że podatek od tego rodzaju dochodu w skali roku wyniesie 19%. Rozliczenia rocznego uzyskanych dochodów (lub strat) z tego tytułu należy dokonać zeznaniem o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - PIT-38. Wątpliwość wnioskodawcy budzi jednak w tej sytuacji kwestia PIT-8C.

Zauważyć jednak należy, że w przedmiotowej sprawie uzyskany przez wnioskodawcę, będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej przychód, z tytułu sprzedaży określonej ilości metalu szlachetnego - złota - nie może stanowić przychodu z żadnego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodwym za przychody uznaje kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) ustawy. Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 omawianej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przez pochodne instrumenty finansowe, zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 13 cyt. ustawy, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do pochodnych instrumentów finansowych należy zaliczyć niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez wnioskodawcę z tytułu transakcji sprzedaży złota przychody nie mogą stanowić przychodów z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, opodatkowanych zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca wskazał bowiem, że dokonuje zakupu określonej ilości złota, przechowywanej faktycznie w akredytowanym skarbcu w Londynie w Wielkiej Brytanii, w Nowym Jorku w USA lub w Zurychu w Szwajcarii. Wnioskodawca nie będzie zatem nabywał i zbywał pochodnego instrumentu finansowego. Pochodny instrument finansowy, to prawo majątkowe, którego cena rynkowa zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości np. akcji, obligacji, kwitów depozytowych, oraz inne prawa majątkowe, których cena rynkowa bezpośrednio lub pośrednio zależy od kształtowania się ceny rynkowej walut obcych lub od zmiany wysokości stóp procentowych. Pojęcie towaru, do którego odwołuje się wnioskodawca jest użyte w definicji instrumentu pochodnego jako pewnego rodzaju miernik, według którego ustalane są ceny realizacji innych kontraktów bądź umów. Tym samym pojęcie towaru nie występuje w definicji samodzielnie. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca nabywa określoną ilość metalu szlachetnego - złota, zatem będzie dokonywał transakcji sprzedaży złota inwestycyjnego (lokacyjnego) i z tytułu tej transakcji może osiągnąć zysk lub stratę. Towar nie jest tu bazą dla ustalenia ceny dla innych instrumentów. Wbrew zatem twierdzeniu wnioskodawcy nie można twierdzić, iż przychód taki stanowi przychód z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przychód taki nie będzie również przychodem z tytułu odpłatnego zbycia innych rzeczy (metali szlachetnych - złota), jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Przychód taki nie zostaje bowiem osiągnięty z tytułu obrotu towarami, czyli z tytułu sprzedaży złota kolekcjonerskiego (np. numizmatów, biżuterii czy złotych statuetek). W przedmiotowej sprawie wnioskodawca będzie dokonywał transakcji sprzedaży złota inwestycyjnego (lokacyjnego). W związku z tym dochód osiągnięty z tych transakcji należy zakwalifikować tak jak zakup i sprzedaż z zyskiem w kantorze czy banku waluty, czyli do przychodów z innych źródeł. W sytuacji sprzedaży waluty podatnik również sprzedaje rzecz ruchomą - pieniądz jednak nie osiąga przychodu z tytułu zbycia rzeczy a osiąga przychód z tytułu różnicy na cenie zakupu i sprzedaży waluty. W przedmiotowej sprawie wnioskodawca będzie spekulował na rynkach światowych i zarabiał na różnicy ceny kursowej kruszcu na rynku złota lub będzie zarabiał dzięki spread (szczelina między cenami kupna i sprzedaży). W efekcie, przychód taki powinien być traktowany jako przychód z innych źródeł, analogicznie jak przychód z tytułu zakupu i sprzedaży waluty.

Zgodnie bowiem z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, jeśli nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a także nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przychodami ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, mogą więc być także przychody z tytułów innych niż określone w art. 20 ust. 1 ustawy, w tym także z tytułu transakcji sprzedaży kruszcu (złota).

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przychód osiągnięty przez wnioskodawcę wynikający z transakcji sprzedaży złota należy zakwalifikować do kategorii tzw. przychodu z innych źródeł w rozumieniu cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Przychód taki powstaje w momencie dopisania do rachunku wnioskodawcy, posiadanym w BV środków uzyskanych na transakcji sprzedaży złota.

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 przedmiotowej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast jak stanowi ust. 3 art. 9 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zatem dochód z tego źródła, tj. dochód z innych źródeł obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany jest w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, według którego podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e oraz 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym.

Dochód ten podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru (PIT-36).

Ponadto zauważyć należy, że podmiot, za pośrednictwem którego wnioskodawca będzie uzyskiwał dochody z tytułu transakcji sprzedaży złota już nie podlega polskim regulacjom podatkowym i nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C. Skoro tak, to wnioskodawca ani organ podatkowy takiego formularza nie otrzyma. Nie oznacza to bynajmniej, że obowiązek wystawienia PIT-8C zostaje przerzucony na wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawienia informacji za inny podmiot.

Jak zostało wskazane powyżej dochód osiągnięty przez wnioskodawcę z transakcji sprzedaży złota należy zakwalifikować do dochodów z innych źródeł, który podlega rozliczeniu na zasadzie samoopodatkowania. Oznacza to, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik bez pośrednictwa płatnika jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-36), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z tytułu sprzedaży złota i obliczyć należny podatek dochodowy.

Przeliczania uzyskanego w walutach obcych przychodu oraz poniesionych w walutach obcych kosztów uzyskania przychodu należy dokonywać na podstawie art. 11a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Natomiast koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Tym samym w przypadku uzyskania przychodu w dniu wolnym od pracy (w tym święta) wnioskodawca powinien dokonać przeliczenia uzyskanego przychodu na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Reasumując stwierdzić należy, że uzyskany przez wnioskodawcę, jako osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej, przychód z tytułu sprzedaży złota, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód z tego tytułu należy uwzględnić w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy (PIT-36), w którym dochód ten został osiągnięty. W przypadku osiągnięcia straty na przedmiotowych operacjach w danym roku podatkowym wnioskodawca ma możliwość o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Dla celów właściwego i zgodnego z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozliczenia osiągniętego dochodu (poniesionej straty) istotna jest kwestia właściwego udokumentowania przychodów i kosztów, co wiąże się z dysponowaniem przez podatnika stosownymi informacjami w ww. zakresie. W przypadku transakcji zakupu i sprzedaży złota poprzez BV, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują szczególnej formy ich dokumentowania. W celu więc prawidłowego wypełnienia obowiązku podatkowego wnioskodawca winien dysponować dokumentami, z których wynika wysokość uzyskanego przychodu oraz wartość poniesionych w związku z jego uzyskaniem wydatków. W zakresie dotyczącym dowodów, art. 180 Ordynacji podatkowej stanowi, że dowodem może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Tak więc w myśl art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa za dowód zakupu oraz sprzedaży złota można uznać wydruk stanu rachunku w BV, jeżeli zawierał on będzie dane identyfikujące wnioskodawcę oraz dane pozwalające na określenie wysokości przychodu i kosztów jego uzyskania.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym uzyskany z tytułu transakcji sprzedaży złota dochód jest dochodem z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających, od którego podatek w skali roku wyniesie 19%, a jego rozliczenia rocznego należy dokonać zeznaniem o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-38, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl