IBPBII/2/415-130/08/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-130/08/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 8 grudnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 2 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek rolnych niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek rolnych niezabudowanych.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. Znak: IBPB II/2-415-130/08/JG; IBPP1/443-1784/08/AS wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 2 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył w dniu 18 sierpnia 2006 r. udział 34/40 we współwłasności działek rolnych (1609, 1611) na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. W dniu 15 stycznia 2007 r. wnioskodawca nabył kolejny udział 2/40 we współwłasności w powyższych działkach. W dniu 10 kwietnia 2007 r. wnioskodawca podpisał umowę, na mocy której została zniesiona częściowo współwłasność w powyższych działkach. Jedna działka (1609) przypadła wnioskodawcy z udziałem 18/19 a druga działka została podzielona na dwie działki. Jedna z tych działek przypadła w całości jednemu z dotychczasowych współwłaścicieli (1611/2) a druga działka (1611/1) wnioskodawcy w udziale 18/19. W dniu 21 grudnia 2007 r. wnioskodawca nabył udział (2/6) we współwłasności działki (1610) na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. W dniu 6 lutego 2008 r. wnioskodawca nabył sąsiednią działkę (1608) na dalsze powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. W dniu 20 maja 2008 r. wnioskodawca nabył w działce (1610) pozostałe 4/6 udziału na powiększenie gospodarstwa rolnego. Pomimo że działki wnioskodawca kupował z myślą o rozwoju swojej działalności rolniczej, to jednak próby wykorzystania działek nabytych w tym celu okazały się mało efektywne lub niemożliwe. Zbyt duże nachylenie zbocza działek, ich pagórkowatość oraz kamieniste podłoże uniemożliwiają efektywne wykorzystywanie nabytych działek rolnych. Wnioskodawca ponadto wyjaśnia, że był właścicielem działki, na której był usytuowany dom wypoczynkowy, który nabył z myślą o przeniesieniu swojego centrum życiowego i do grudnia 2007 r. prowadził działalność "hotelarską". Jednakże ze względów rodzinnych sprzedał tę nieruchomość. Wnioskodawca ze względu na fakt, iż jego sytuacja życiowa uległa zmianie oraz ze względu na zbyt małą użyteczność ww. działek podjął decyzje o ich sprzedaży.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy ewentualna sprzedaż działek rolnych niezabudowanych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych; jeżeli tak, to których i w jakiej wysokości.

Zdaniem wnioskodawcy, od ewentualnej sprzedaży działek rolnych niezabudowanych podatek dochodowy od osób fizycznych nie będzie należny, gdyż w związku z tą sprzedażą działki nie utracą charakteru rolnego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca celem powiększenia gospodarstwa rolnego odpowiednio w 2006 r. i 2007 r. nabył udziały w działkach rolnych zgodnie z opisem w następujący sposób:

* w dniu 18 sierpnia 2006 r. nabył udział 34/40 we współwłasności działek rolnych (1609, 1611),

* w dniu 15 stycznia 2007 r. nabył kolejny udział 2/40 we współwłasności w powyższych działkach,

* w dniu 10 kwietnia 2007 r. podpisał umowę na mocy której została zniesiona częściowo współwłasność w powyższych działkach. Jedna działka (1609) przypadła wnioskodawcy z udziałem 18/19 a druga działka została podzielona na dwie działki. Jedna z tych działek przypadła w całości jednemu z dotychczasowych współwłaścicieli (1611/2) a druga działka (1611/1) wnioskodawcy w udziale 18/19,

* w dniu 21 grudnia 2007 r. wnioskodawca nabył udział (2/6) we współwłasności działki (1610),

* w dniu 6 lutego 2008 r. nabył sąsiednią działkę (1608),

* w dniu 20 maja 2008 r. nabył w działce (1610) pozostałe 4/6 udziału.

Z wniosku wynika również, że wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży tych działek rolnych i uważa, że od sprzedaży tych działek nie będzie należny podatek dochodowy, gdyż w związku z tą sprzedażą działki nie utracą charakteru rolnego.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Uszczegóławiając jakiego rodzaju grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Wobec powyższego ż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane ww. warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Wyjaśnić należy, iż z punktu wiedzenia prawa, dla zastosowania zwolnienia wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie ma znaczenia, że wnioskodawca sukcesywnie nabywał w 2006 r. i w 2007 r. udziały w przedmiotowych działkach rolnych w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. Dla stwierdzenia czy sprzedaż przedmiotowych działek rolnych jest zwolniona z podatku dochodowego decydujące znaczenie ma fakt, czy nabyte udziały w działkach rolnych istotnie weszły w skład gospodarstwa rolnego oraz czy ewentualna sprzedaż tych działek rolnych będzie dokonana jako sprzedaż części gospodarstwa rolnego i w wyniku tej sprzedaży działki nie utracą charakteru rolnego. Ustawodawca prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy bezwzględnie uzależnił od uwarunkowań jakie muszą zostać spełnione przez podatnika aby przychód ze sprzedaży nieruchomości mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie tegoż artykułu. Przytoczone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie przedmiotowe, a w szczególności określone w nim enumeratywnie przesłanki jego zastosowania, wskazują jednoznacznie na cel jego zastosowania, tj. ułatwienie działalności rolniczej poprzez ekonomicznie i rolniczo uzasadnione kształtowanie powierzchni wchodzących w skład danego gospodarstwa rolnego, bądź mających je utworzyć, gruntów rolnych.

Zatem w przypadku gdy zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy przychód ze sprzedaży nieruchomości będzie wolny od podatku dochodowego. Natomiast jeżeli sprzedawane nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne lub są częścią tegoż gospodarstwa, jednakże stracą po sprzedaży charakter rolny wówczas przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało w ogóle zastosowania.

Wnioskodawca zajmując własne stanowisko w sprawie jakkolwiek uważa, iż w wyniku sprzedaży działek rolnych nie utracą one charakteru rolnego, to należy stwierdzić, że nie jest to wystarczająca przesłanka do nabycia prawa do zwolnienia. Z wniosku nie wynika bowiem czy działki stworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym spełniając zawarte w tej ustawie wymagania. Samo bowiem nabycie działek rolnych w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i subiektywne wskazanie wnioskodawcy, że po sprzedaży działki rolne nie utracą charakteru rolnego nie przesądzą jeszcze o prawie do zwolnienia od podatku dochodowego.

Niezależnie od powyższego należy wyjaśnić, że jeżeli sprzedaż przedmiotowych działek rolnych nie zostanie dokonana jako gospodarstwo rolne wówczas będą obowiązywały inne zasady opodatkowania i w tym przypadku bez znaczenia jest status posiadanego przez wnioskodawcę gruntu. Na gruncie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych dla zastosowania zasad opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości - w niniejszym przypadku udziały w działkach rolnych - istotne znaczenie ma bowiem data nabycia udziałów w przedmiotowych działkach i forma prawna ich nabycia. Z uwagi zatem na fakt, iż z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż nabycie udziałów w działkach rolnych nastąpiło odpowiednio w 2006 r. i w 2007 r., tak więc ocena prawna skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości udziału lub jej części jest skonkretyzowana odrębnie dla nieruchomości nabytych do końca 2006 r. i wówczas w tym zakresie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., a odrębnie dla nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r. czyli na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007 r. i na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. podatek z odpłatnego zbycia m.in. nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od daty sprzedaży, z wyjątkiem sytuacji, gdy podatnik złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) i e) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

* na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Natomiast w myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku dokonania sprzedaży. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Przychód tak obliczony można pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty zbycia nieruchomości (udziału) lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej zniesienia współwłasności, opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Z kolei stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Podsumowując, sprzedaż działek rolnych nabytych odpowiednio w udziałach w 2006 r. i w 2007 r. jeżeli zostanie dokonana jako grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego o odpowiedniej klasyfikacji, lecz nie według subiektywnego przekonania wnioskodawcy, a według obiektywnych przesłanek znajdujących potwierdzenie w stanie rzeczywistym i jeśli w wyniku tej sprzedaży nie utracą charakteru rolnego lub leśnego wówczas przychód ze sprzedaży będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. W przeciwnym wypadku przychód ze sprzedaży działek rolnych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło ich nabycie tj. odpowiednio w 2006 r. oraz w 2007 r. będzie opodatkowany podatkiem dochodowym. Przychód ze zbycia udziału w nieruchomości nabytego w 2006 r. będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., chyba że wystąpią warunki do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy. Natomiast dochód ze zbycia udziałów w działkach rolnych nabytych odpowiednio w określonych częściach w 2007 r. podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po stycznia 2007 r.

Z uwagi jednak na fakt, iż z wniosku nie wynika, dlaczego zdaniem wnioskodawcy charakter rolny działek zostanie zachowany, organ podatkowy nie mógł potwierdzić jednoznacznie prawidłowości stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl