IBPBII/2/415-1293/10/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1293/10/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego z dnia 28 maja 2010 r. otrzymał w drodze darowizny lokal mieszkalny. W dniu 27 września 2010 r. mieszkanie to zostało sprzedane. Całą kwotę pochodzącą ze zbycia tejże nieruchomości wnioskodawca zamierza przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe.

Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi działalność gospodarczą w postaci spółki cywilnej osób fizycznych przy udziale 50% na 50%. Małżonkowie rozpoczęli budowę nowego budynku z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Małżonkowie zamierzają pewną część pomieszczeń przeznaczyć na własny lokal mieszkalny. Ww. kwota będzie wydatkowana na prace budowlano-wykończeniowe związane z urządzeniem ww. mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy inwestując całą kwotę pochodzącą ze sprzedaży mieszkania na przystosowanie części pomieszczeń nowego budynku firmy na mieszkanie, można zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uiszczać podatku dochodowego.

2.

Jakimi dokumentami należy dysponować, aby nie było wątpliwości, że wydatkowany dochód w opisanej sytuacji jest wolny od podatku.

Zdaniem wnioskodawcy, wolny od podatku jest dochód, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pochodzący z odpłatnego zbycia mieszkania i przeznaczony na inne własne mieszkanie, które mieści się w budowanym budynku. Budynek ten przeznaczony jest pod działalność gospodarczą spółki cywilnej, której wnioskodawca wraz z żoną jest współwłaścicielem.

W opinii wnioskodawcy, wystarczającymi dokumentami wykazującymi wydatki na ww. cel są faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, dla określenia właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z ich zbycia, istotne jest z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalenie zarówno daty jak i formy nabycia nieruchomości i praw.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego z dnia 28 maja 2010 r. otrzymał w drodze darowizny lokal mieszkalny. W dniu 27 września 2010 r. mieszkanie to zostało sprzedane.

Z uwagi na fakt, iż nabycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego nastąpiło w drodze darowizny w 2010 r., dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono bowiem m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 26 ww. ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż wnioskodawca wraz z żoną prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w której posiada udział w wysokości 50%.

Małżonkowie rozpoczęli budowę nowego budynku z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Małżonkowie zamierzają pewną część pomieszczeń przeznaczyć na własny lokal mieszkalny. Kwota uzyskana ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 28 maja 2010 r. będzie wydatkowana na prace budowlano-wykończeniowe związane z przystosowaniem części pomieszczeń nowego budynku firmy na mieszkanie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż zwolnieniu od podatku dochodowego, podlegać może przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego wydatkowany na prace związane z adaptacją części pomieszczeń budynku budowanego na cele działalności gospodarczej spółki cywilnej, której wnioskodawca jest udziałowcem, na cele mieszkalne. Jak wynika bowiem z przedmiotowego wniosku, wnioskodawca zamierza przeznaczyć środki pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na przystosowanie części pomieszczeń nowego budynku firmy na mieszkanie. Przychód ten korzystać zatem może ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż zwolnieniu, o którym mowa powyżej podlega wyłącznie kwota przychodu wydatkowana na prace adaptacyjne. Zwolnieniu nie podlega natomiast kwota wydatkowana na prace budowlane związane z budową przedmiotowego budynku, albowiem budynek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej ze swej istoty nie jest budynkiem mieszkalnym, lecz użytkowym. Natomiast przepisy statuujące ww. zwolnienie od podatku dochodowego nie przewidują możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, wydatkowanego na budowę budynku niemieszkalnego. Aby przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw mógł korzystać ze zwolnienia wydatkowany być musi m.in. na budowę budynku mieszkalnego. Tymczasem wnioskodawca buduje budynek na użytek działalności gospodarczej, stąd wydatki na budowę budynku ze zwolnienia korzystać nie mogą. Natomiast wydatki na przystosowanie części pomieszczeń tego budynku na cele mieszkalne, o które to wydatki pyta we wniosku wnioskodawca z takiego zwolnienia, jako wydatki na adaptację mogłyby korzystać.

Wyjaśnić ponadto należy, że z uwagi na fakt, iż budowany budynek przeznaczony jest na działalność gospodarczą spółki cywilnej, w której wnioskodawca posiada udział w wysokości 50%, to za kwotę wydatkowaną na własne cele mieszkaniowe wnioskodawcy uznać należy połowę kwoty wydatków poniesionych na adaptację części pomieszczeń na lokal mieszkalny, stosownie do udziału we współwłasności.

Odnosząc się do kwestii sposobu dokumentowania wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe zauważyć należy, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje wprawdzie obowiązku gromadzenia dowodów na poniesione wydatki, ale z koniecznością wykazania wydatków w toku ewentualnego postępowania podatkowego winien liczyć się podatnik, skoro zamierza ze zwolnienia skorzystać. Podatnik winien zatem wykazać w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych fakt wydatkowania środków na własne cele mieszkaniowe w określonym czasie. W związku tym podatnik winien zadbać o posiadanie dokumentów, które mogą potwierdzić fakt dokonania stosownych wydatków.

Z ww. dokumentów wynikać powinno kto i kiedy poniósł określony wydatek, zatem uznać należy, iż dokumentem takim może być np. faktura VAT.

Reasumując, wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do kwoty przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 28 maja 2010 r. wydatkowanej na prace związane z adaptacją części pomieszczeń budynku niemieszkalnego budowanego na cele działalności gospodarczej spółki cywilnej, której wnioskodawca jest wspólnikiem, na cele mieszkalne. Kwotą wydatkowaną na własne cele mieszkaniowe wnioskodawcy będzie natomiast, zgodnie z przysługującym mu udziałem w spółce cywilnej, połowa kwoty wydatków poniesionych na ww. prace adaptacyjne. Dokumentem potwierdzającym poniesienie ww. wydatków może być faktura VAT.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl