IBPBII/2/415-1275/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1275/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 30 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę imiennej informacji o wysokości dochodu osiągniętego przez Akcjonariusza Większościowego z tytułu przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę imiennej informacji o wysokości dochodu osiągniętego przez Akcjonariusza Większościowego z tytułu przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka") jest spółką akcyjną, która oprócz akcjonariuszy większościowych - S.A. oraz Sp. z o.o. (dalej: "Akcjonariusz Większościowy") - posiada jeszcze akcjonariuszy mniejszościowych, będących osobami fizycznymi. Podczas Walnego Zgromadzenia Spółki została podjęta uchwała w sprawie przymusowego wykupu przez Akcjonariusza Większościowego akcji posiadanych przez akcjonariuszy mniejszościowych (tj. reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego) w Spółce na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), w szczególności art. 418 Kodeksu spółek handlowych. Cena wykupu akcji została ustalona zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Przymusowy wykup akcji zostanie przeprowadzony zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, w ten sposób, że Zarząd Spółki będzie wypłacać wynagrodzenie za przymusowe wykupowanie akcji na rzecz mniejszościowych akcjonariuszy.

Akcje te nie znajdują się w obrocie na rynku regulowanym (w szczególności nie są notowane na żadnej giełdzie papierów wartościowych). W przedmiotową transakcję nie zostało zaangażowane żadne biuro maklerskie. Zarówno Spółka jak i Akcjonariusz Większościowy nie posiadają udokumentowanych danych dotyczących kosztów uzyskania przychodów, jakie wspomniane osoby fizyczne poniosły przy nabyciu/objęciu przedmiotowych akcji. Ponadto Spółka w niektórych przypadkach nie posiada także danych dotyczących numerów NIP takich "wyciskanych" mniejszościowych akcjonariuszy oraz w licznych przypadkach danych dotyczących aktualnych adresów ich miejsc zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych będących osobami fizycznymi przez Akcjonariusza Większościowego, po stronie Spółki powstaje obowiązek sporządzenia i przesłania wspomnianym osobom fizycznym (oraz właściwym urzędom skarbowym) imiennych informacji o wysokości osiągniętego przez nich dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na formularzu PIT-8C).

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka nie jest zobowiązana do wystawienia informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na formularzu PIT-8C) w związku z realizacją procedury przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych w trybie przepisów Kodeksu spółek handlowych, w szczególności art. 418 Kodeksu. Niemniej w przypadku uznania przez organ podatkowy, że na Spółce ciąży taki obowiązek w związku z omawianą procedurą wykupu akcji, Spółka nie ma możliwości jego spełnienia ze względu na brak danych wymaganych do wypełnienia formularza PIT- 8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 (art. 30b ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 39 ust. 3 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Spółka nie kwestionuje, że z tytułu przymusowego wykupu akcji akcjonariuszy mniejszościowych przez Akcjonariusza Większościowego akcjonariusze mniejszościowi osiągają dochody określone w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym należy wskazać, iż do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z omawianego tytułu zobowiązany jest sam podatnik (w analizowanym przypadku - akcjonariusze mniejszościowi) w ramach zeznania rocznego (składanego aktualnie na formularzu PIT-38). Podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów kapitałowych (np. z tytułu zbycia udziałów w spółkach posiadających osobowość prawną) jest bowiem ustalany przez podatników w drodze samoobliczenia. Tym samym Spółka nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia akcji przez akcjonariuszy mniejszościowych.

Spółka pragnie jednocześnie zauważyć, iż art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje jednak kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzenia przedmiotowej informacji. Z uzasadnienia do ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), wynika, że do sporządzenia imiennej informacji będą zobowiązane jedynie "podmioty za pośrednictwem których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych".

Również w komentarzu pod redakcją J. Marciniuka, Podatek dochodowy od osób fizycznych 2010, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 1151, zaprezentowane zostało stanowisko, zgodnie z którym "Dochody, o których mowa w art. 30b, podatnik rozlicza raz w roku, w składanym zeznaniu podatkowym. Zatem zarówno podatnik, jak i podmiot uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, w przypadku odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych, dokonując wypłaty tych przychodów, nie są zobowiązani do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego - w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym - podmioty, za których pośrednictwem podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych zobowiązane są do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (...). Na podstawie takiej informacji (...) (PIT-8C), podatnik doliczy odpowiednie kwoty do składanego zeznania podatkowego.". W związku powyższym, w ocenie Spółki w przypadku przymusowego wykupu akcji nie można mówić, iż "podatnik dokonuje zbycia", gdyż jak wynika to z instytucji przymusowego wykupu przewidzianej w Kodeksie spółek handlowych wykup odbywa się wbrew woli takiego mniejszościowego akcjonariusza. W konsekwencji wyklucza to możliwość zastosowania przepisów art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji przymusowego wykupu akcji na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, a obowiązek w zakresie zadeklarowania odpowiedniego dochodu będzie spoczywał wyłącznie na samym podatniku.

Niemniej jednak, gdyby organ podatkowy nie podzielił powyższego poglądu i uznał, że w przypadku przymusowego wykupu konieczne jest sporządzenie przez Spółkę odpowiedniej informacji na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to Spółka stoi na stanowisku, że nie jest w stanie uczynić zadość temu obowiązkowi ze względu na brak stosownej wiedzy do wystawienia przedmiotowych informacji. Spółka uważa, że skoro nie posiada wymaganych danych do sporządzenia tej informacji, to nie może być do jej sporządzenia zobowiązana.

W opinii Spółki, w sytuacji uznania przez organ podatkowy, że ciąży na niej na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek wystawienia omawianych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ww. ustawy, nie jest ona w stanie uczynić zadość temu obowiązkowi. Powyższe wynika z faktu, że jej stan wiedzy nie jest dostateczny dla wystawienia omawianych informacji podatkowych.

Zdaniem Spółki spełnienie tego obowiązku nie jest możliwe z uwagi na fakt, iż Spółka nie dysponuje stosowną wiedzą do wystawienia przedmiotowych informacji, tj. w szczególności dotyczącą np.:

(i) wysokości uzyskanego przez poszczególnych akcjonariuszy mniejszościowych dochodu - Spółka posiada informację wyłącznie o wysokości osiągniętego przychodu, przy jednoczesnym braku wiedzy o wysokości rzeczywistych kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez wspomnianych akcjonariuszy związanych z uzyskanym przychodem ze zbycia akcji w ramach transakcji przymusowego wykupu, lub/i

(ii) jakichkolwiek innych danych podatników tj. np. numer NIP i PESEL, aktualny adres zamieszkania podatników (akcjonariuszy mniejszościowych).

Reasumując, zdaniem Spółki nie ciąży na niej obowiązek wystawienia na rzecz akcjonariuszy mniejszościowych będących osobami fizycznymi informacji (PIT-8C) o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy. Niemniej w opinii Spółki w razie istnienia takiego obowiązku, Spółka nie ma możliwości jego spełnienia ze względu na brak danych wymaganych do wypełnienia formularza PIT- 8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, iż po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W odniesieniu do dochodów, o których mowa w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak wskazała Spółka, ustawodawca nie przewidział instytucji poboru zaliczek w trakcie roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje (sporządzone według ustalonego wzoru) o wysokości dochodu, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). I tak na podstawie art. 418 § 1 i 2 ww. ustawy - walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki akcyjnej może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego. Uchwała taka określa akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określa akcje przypadające każdemu z nabywców. W przypadku realizacji tego uprawnienia wykup akcji dokonuje się za pośrednictwem zarządu i następuje po cenie notowanej na rynku regulowanym, a jeżeli akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie - art. 417 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę odpłatnego zbycia: oznaczenie przedmiotu zbycia i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji).

Nieprawidłowe jest twierdzenie spółki, że w przypadku przymusowego wykupu akcji nie można mówić, że podatnik dokonuje zbycia. Za odpłatne zbycie papierów wartościowych (akcji) należy uznać przymusowy wykup akcji przez akcjonariusza większościowego, bowiem w wyniku tej czynności akcjonariusz mniejszościowy przenosi własność akcji na akcjonariusza większościowego w zamian za uzyskaną korzyść majątkową np. wynagrodzenie wyrażone w pieniądzu. Czynność taka ma zatem charakter odpłatny i skutkuje zbyciem (przeniesieniem własności) akcji. Fakt, że zbycie akcji następuje w drodze wykupu przymusowego nie zmienia tego, że ma miejsce przeniesienie własności akcji z akcjonariuszy mniejszościowych na akcjonariuszy większościowych, czyli ich zbycie. Gdyby bowiem, zgodnie ze stanowiskiem Spółki, uznać, że w przypadku wykupu przymusowego nie mamy do czynienia ze zbyciem, to należałoby uznać, że pomimo wykupu akcji od akcjonariusza mniejszościowego przez akcjonariuszy większościowych ci pierwsi nadal są ich właścicielami, ponieważ nie miało miejsca wyzbycie się praw do akcji. Nie ma zatem znaczenia w sprawie to czy sprzedający dokonał zbycia akcji dobrowolnie, czy też w drodze przymusowego wykupu. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega "efekt" dokonanego zbycia tj. uzyskany z tej transakcji dochód. Zatem przymusowy wykup akcji powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku tej transakcji ma bowiem miejsce przeniesienie własności akcji za określoną cenę. Zatem czynność ta ma charakter odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji). Tym samym, wbrew twierdzeniu Spółki, spoczywa na niej obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada bowiem obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wszystkie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które pośredniczą w obrocie papierami wartościowymi. Zatem podmioty, za których pośrednictwem podatnik uzyskuje dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających (...) są obowiązane (...) przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (...) imienne informacje o wysokości dochodu z tych tytułów.

Wniosek taki wypływa z interpretacji celowościowej ww. przepisu. Należy zauważyć, iż ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Nie wystarcza tu też wykładnia językowa, ponieważ zastosowanie wykładni językowej przy interpretacji art. 39 ust. 3 ww. ustawy doprowadziłoby do przyjęcia, że niemal każdy kto posiada informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 przedmiotowej ustawy, powinien dopełnić określonego w tym przepisie obowiązku podatkowego. Konieczne jest więc sięgnięcie do wykładni celowościowej. Należy zauważyć, że w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) stwierdzono, że: "po zakończeniu roku podatkowego - w terminie do dnia 31 stycznia (termin ten zmieniono na koniec lutego) roku następującego po roku podatkowym - podmioty, za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych (instrumentów finansowych), będą zobowiązane do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika."

Ponadto powołany wyżej przepis ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od reguły. Z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

Skoro podczas wykupu akcji mamy do czynienia z sytuacją, gdy Spółka działa we własnym imieniu na rachunek akcjonariuszy wykupujących (większościowych), jako swoisty pośrednik przy transakcji wykupu, to jest zobowiązana do wystawienia informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętego przez akcjonariuszy mniejszościowych. Obowiązek ten wynika z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zauważyć należy, że z obowiązku tego Spółka nie może zostać zwolniona z uwagi na fakt, że nie posiada informacji o wysokości kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez akcjonariuszy mniejszościowych na nabycie/objęcie akcji. W przypadku gdy Spółka nie posiada informacji o kosztach uzyskania przychodu, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest kwota przychodu należnego z tytułu odpłatnego zbycia - przymusowego wykupu - akcji. Natomiast obowiązek wykazania faktycznych kosztów uzyskania przychodów związanych z uzyskanym przychodem ze zbycia akcji obciąża podatnika. Podatnik składając zeznanie PIT-38 winien zweryfikować i uzupełnić dane zawarte w informacji PIT-8C, w szczególności w kwestii poniesionych i właściwie udokumentowanych kosztów uzyskania przychodów. Podatek od dochodów kapitałowych ustalany jest bowiem przez podatnika w drodze samoobliczenia. W tym przypadku obowiązki podmiotów pośredniczących przy transakcji przymusowego wykupu ograniczają się jedynie do sporządzenia stosownej informacji rocznej - PIT-8C w celu umożliwienia podatnikowi wypełnienie tego obowiązku.

Wskazać również należy, że zgodnie z art. 418 § 2a Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają przymusowemu wykupowi, powinni, w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli akcjonariusz nie złożył dokumentu akcji w terminie, zarząd unieważnia ją w trybie art. 358, a nabywcy wydaje nowy dokument akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

Zgodnie z powyższym przepisem akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają, w myśl podjętej uchwały, przymusowemu wykupowi, powinni w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki. W wypadku gdy akcjonariusz (lub akcjonariusze) nie złożyli dokumentów akcji w terminie, zarząd jest uprawniony wezwać akcjonariusza, w drodze ogłoszenia lub listu poleconego, do złożenia dokumentu we wskazanym terminie, z zagrożeniem unieważnienia dokumentu akcji. Termin do złożenia dokumentu akcji nie może być krótszy niż dwa tygodnie od dnia ogłoszenia wezwania albo doręczenia listu poleconego (art. 358 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Zatem w przypadku braku numeru NIP czy PESEL podatnika, wykorzystując fakt, że musi on złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki, Spółka może uzupełnić posiadane przez siebie dane właśnie o te informacje. Wymóg podania przez podatnika informacji o numerze NIP znajduje usankcjonowanie w przepisie art. 11 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 z późn. zm.), w myśl którego w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać NIP m.in. na żądanie stron czynności cywilnoprawnych. Zatem jeśli Spółka będzie w kontakcie z akcjonariuszem mniejszościowym, którego akcje będą podlegać przymusowemu wykupowi, to powinna pozyskać od niego dane, które są jej potrzebne w celu wypełnienia formularza PIT-8C i wywiązać się z obowiązku jego sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Skoro więc Spółka będzie umiała zidentyfikować podatnika, którego akcje podlegają przymusowemu wykupowi ale nie będzie posiadała wyłącznie nr NIP czy PESEL, to nie wyłącza jej to z obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, ponieważ powinna dane takie pozyskać od podatników.

Jedynie w przypadku, gdy Spółka mimo podjęcia wszelkich wysiłków nie będzie posiadała wymaganych danych do sporządzenia tej informacji, takich jak aktualny adres zamieszkania podatnika a tym samym nie będzie w stanie ustalić nr NIP i PESEL akcjonariuszy mniejszościowych, to z obowiązku tego może być zwolniona.

W związku z tym tut. Organ uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe, bowiem wbrew twierdzeniu Spółki jest ona zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C. Jednakże z obowiązku tego, jak wskazano powyżej, Spółka może być zwolniona tylko w wyjątkowych sytuacjach rzeczywistego braku możliwości ustalenia danych niezbędnych do jej prawidłowego wypełnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl