IBPBII/2/415-125/08/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-125/08/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 8 grudnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. znak: IBPB/II/2-415-125/08/CJS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 26 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 14 listopada 2007 r. wnioskodawca zakupił wraz z żoną działkę rolną o pow. 0,18 ha nr 569, działkę rolną o pow. 0,10 ha nr 568 oraz działkę rolną o pow. 0,10 ha nr 567. Zgodnie z pobranym do aktu notarialnego wypisem z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wydanego przez Urząd Miejski dnia 20 września 2007 r. ww. grunty rolne znajdują się częściowo na terenie mieszkalnictwa i usług, częściowo na terenie zieleni nieurządzonej o szczególnym znaczeniu przyrodniczym (ZN) pełniącym ważną rolę w systemie węzłów i korytarzy ekologicznych, częściowo na terenie dróg głównych ruchu przyspieszonego, w strefie uciążliwości tras komunikacyjnych, w strefie technicznej wokół linii infrastruktury technicznej oraz w strefie przepływu wezbrań podwodnych (Ż) i strefie ujęć wodnych.

W stosunku do działki nr 569 i 567 przysługiwało prawo pierwokupu Agencji Nieruchomości Rolnych, gdyż wnioskodawca i jego żona nie spełniali warunków z art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Prawo pierwokupu przysługiwało Gminie. W stosunku do działki nr 568 przysługiwało prawo pierwokupu Agencji Nieruchomości Rolnych. Obie te instytucje nie skorzystały z prawa pierwokupu.

Do dnia sprzedaży tj. 20 października 2008 r. grunty te stanowiły grunty rolne i nie został zmieniony ich charakter. Został zapłacony podatek od nieruchomości jako od gruntów rolnych klasy R IIIb i R IVa.

W dniu 20 października 2008 r. wnioskodawca wraz z żoną dokonał sprzedaży ww. gruntów rolnych, które nie zmieniły do dnia sprzedaży swego przeznaczenia i charakteru jako rolne.

Ponadto wnioskodawca wskazał, iż w chwili zakupu przedmiotowych działek o nr 569, 568 i 567 nie był on właścicielem ani współwłaścicielem gospodarstwa rolnego oraz przedmiotowe działki nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. gruntów rolnych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy wyżej opisana sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż działki od dnia zakupu do dnia sprzedaży nie utraciły swego charakteru rolnego, nie zostały zabudowane, leżą w dużej części w terenie uniemożliwiającym ich jakiekolwiek zagospodarowanie ze względu na strefę zalewową (Ż), strefę ujęć wodnych (S) oraz zieleni nieurządzonej (ZN). Nabyte i sprzedane zostały jako działki rolne klasy R IIIb i R IVa.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej" prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnioskodawca w w dniu 14 listopada 2007 r. nabył działki rolne, które następnie w dniu 20 października 2008 r. sprzedał.

Oznacza to, iż do sprzedaży przedmiotowych działek będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu fatycznego wynika również, że sprzedane działki były gruntami rolnymi klasy R IIIb i R IVa o łącznej powierzchni 0,38 ha. Z faktu tego wnioskodawca wywodzi możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z ich odpłatnego zbycia, bowiem jak twierdzi, dokonana transakcja nie spowodowała utraty charakteru rolnego ww. działek. Jednocześnie wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe działki ani nie stanowiły gospodarstwa rolnego, ani nie były jego częścią składową.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. Dla wyjaśnienia tej kwestii, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 i 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Z opisu stanu faktycznego wprost wynika, że będące przedmiotem sprzedaży działki o łącznej powierzchni 0,38 ha stanowiły grunty rolne określonej klasy, które pomimo swojego charakteru nie stanowiły jednak gospodarstwa rolnego ani nie wchodziły w jego skład.

W rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym aby działki mogły stanowić gospodarstwo rolne, muszą mieć określoną powierzchnię i określony w ewidencji gruntów status. Warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest natomiast okoliczność, aby zbywane grunty stanowiły gospodarstwo rolne lub jego cześć. Powyższe oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie tych przypadków, kiedy sprzedający jest właścicielem gospodarstwa rolnego, a sprzedany grunt wchodzi w skład tego gospodarstwa. Zwolnienie to nie może absolutnie dotyczyć osób, które sprzedają nieruchomość o charakterze rolnym, w sytuacji kiedy ta nieruchomość nie stanowi w chwili sprzedaży gospodarstwa rolnego lub jego części.

Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane ze sprzedaży gruntów zakwalifikowanych jako użytki rolne wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Tym samym prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia wnioskodawca nie może wywodzić tylko i wyłącznie z faktu, iż przedmiotowe działki były gruntami rolnymi.

Działki te nie wchodziły w chwili sprzedaży w skład gospodarstwa rolnego a ich powierzchnia również świadczy o tym, że nie tworzyły samodzielnie takiego gospodarstwa. Powyższe przesądza o braku możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zatem, zgodnie z powyższym należy stwierdzić, iż uzyskany przychód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na podstawie 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

I tak stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl