IBPBII/2/415-1236/11/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1236/11/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 10 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 20 czerwca 2011 r. Na podstawie umowy sprzedaży sprzedał zabdowane działki gruntu oznaczone nr ew. 1987/15 i 1987/16, o łącznym obszarze 0,0632 ha, za łączną kwotę 61 500 zł.

Prawo własności do ww. nieruchomośc przysługuje wnioskdoawcy na podstawie aktu własmnności ziemi wydanego w dniu 15 grudnia 1975 r., dziedziczenia ustawowego po:

1.

dziadku wnioskodawcy zmarłym w dniu 1998 r. oraz ojcu zmarlym w dniu 12 czerwca 1996 r., co zostało potwierdzone prawomocnym postanowieniem sądu rejonowego z dnia 30 marca 2001 r.,

2.

dziedziczenia ustawowewgo po babce zmarłej w dniu 25 września 1993 r., co zostało stwierdzone prawomocnym postanowieniem sądu rejonowego z dnia 18 maja 2005 r.

3.

dziedziczenia ustawowego po wujku zmarłym w dniu 30 stycznia 2007 r.

4.

dziedziczenia ustawowego po drugim wujku zmarłym w dniu 31 stycznia 2008 r. co zostało stwierdzone aktem poświadczenia dziedziczenia z dnia 15 października 2010 r.

Przedmiotowe dziedziczenie nastapiło w poniższy sposób:

1.

spadek po dziadku wnioskodawcy zmarłym w dniu 11 lutego 1998 r. na podstawie dziedziczenia ustawowego nabyli synowei dwóch wujków wnioskodawcy oraz wnioskdoawca jako wnuk wnioskodawcy po 1/3 każde z nich. Powyższe wynikało z faktu, że spadek po ojcu zmarłym przed śmiercią dziadka nabył wnioskodawca w całości i tym samym na podstawie ustawowego porządku dziedziczenia wnioskodawca nabył spadek w całości po ojcu.

2.

spadek po babce wnioskodawcy zmarłej w dniu 25 września 1993 r. na podstawie dziedziczenia ustawowego nabyli dziadek wnioskodawcy jako mąż ojciec wnioskodawcy oraz obaj wójkowie po #188; kazdy z nich.

3.

wnioskodawca nabył spadek po zmarłym w dniu 30 stycznia 2007 r. wujku w 2/3 oraz zmarłym 31 stycznia 2008 r. wujku, jako że oboje byli rodzeństwem ojca wnioskodawcy nie pozostawiając zstępnych a w chwili śmierci ojciec wnioskodawcy nie żył.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakiej kwocie wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych do urzędu skarbowego z tytuł sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawcy, winien zapłacić podatek dochodowy w wysokości 4 222,74 zł ponieważ w wyniku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wnioskdawca uzyskał przychód w kwocie 61 500 zł jednakże wnioskodawca poniósł nastepujące koszty:

* opłata geodezyjna z dnia 6 czerwca 2011 r. w kwocie 132 zł,

* faktura VAT z dnia 29 czerwca 2011 r. za pośrednictwo w sprzedaży w raz z usługą prawną za kwotę 2 512 zł,

* rozliczenie z agencją nieruchomości z dnia 20 czerwca 2011 r. z odpis z księgi wieczystej 2 szt koszt 60 zł,

* oplata za założenie księgi wieczystej 210 zl,

* wypis z rejestru gruntów 18 zł,

* taksa notarialna z dnia 14 pazdziernika 2010 r. 122 zł,

* taksa notarialna z dnia 15 pażdziernika 2010 r. wypis aktu notarialnego na kwotę 180,56 zł,

* podatek od spadków i darowizn po zmarłym 30 stycznia 2007 r. wujku w kwocie 268 zł zapłacony 21 marca 2011 r.,

* podatek od psadków i darowizn po zmarlym 31 stycznia 2008 r. wujku w kwocie 2 303 zł zapłacony 21 marca 2011 r.,

* oplata za odpis skrucony aktu zgonu dziadka z dnia 13 września 2010 r. uiszczono opłatę w wysokości 22 zł,

* oplata za odpis skrucony aktu zgonu babci z dnia 13 września 2010 r. uiszczono opłatę w wysokości 22 zł,

* oplata za odpis skrucony aktu zgonu ojca z dnia 13 września 2010 r. uiszczono opłatę w wysokości 22 zł,

* oplata za odpis skrucony aktu zgonu wujka zmarłego 30 września 2007 r. z dnia 13 września 2010 r. uiszczono opłatę w wysokości 22 zł,

* oplata za odpis skrucony aktu zgonu wujka zmarłego 31 stycznia 2008 r. z dnia 13 września 2010 r. uiszczono opłatę w wysokości 22 zł,

* opłata za odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców wnioskodawcy z dnia 18 października 2010 r. wraz z adnotacją urzędową o ustaniu małżeństwa, które zostało rozwiązane przez rozwód w dniu 29 czerwca 1973 r. - opłata skarbowa uiszczona w wysokości 22 zł.

Wskazane wyżej wydatki opiewają na łączną kwotę 5 937,56 zł. Tak więc po odliczeinu poniesionych kosztów pozostaje kwota 55 562,56 zł.

Wnioskodawca podzielił kwotę 55 562,44 zł na 5 osób. Wnioskodawca uważa, że jest zobowiązany do zapłacenia podatku za 2/3 tj, z tytułu sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po wujkach, ponieważ wnioskodawca sprzesdał ją przed upływem 5 lat od daty nabycia tej nieruchomości, co zdaniem wnioskodawcy daje kwotę 4 222,74 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu będącego przedmiotem odrębnej własności),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, aby zatem ustalić od jakiego momentu w przedmiotowej sprawie należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w powołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym aby ustalić czy sprzedaż nieruchomości w dniu 20 czerwca 2011 r. stanowiła źródło przychodu, należy ustalić kiedy i w jaki sposób wnioskodawca nabył nieruchomość, sprzedaną w 2011 r. Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób jej nabycia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca w dniu 20 czerwca 2011 r. sprzedał zabudowane działki gruntu o łącznym obszarze 0,0632 ha za cenę 61 500 zł. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotową nieruchomość nabył w drodze dziedziczenia ustawowego po zmarłej w 1993 r. babce, zmarłym w 1996 r. ojcu, zmarłym w 1998 r. dziadku, zmarłym w 2007 r. wujku, oraz zmarłym w 2008 r. drugim wujku.

W przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku, pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Natomiast postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy a nie data wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

W opisie stanu faktycznego wnioskodawca wskazał, ze nabył nieruchomość w spadku w drodze dziedziczenia ustawowego, w spadku po zmarłej w 1993 r. babce, jednakże należy tutaj zauważyć, że spadek po zmarłej babce nabyli po #188; dziadek wnioskodawcy, jego ojciec, oraz dwaj wujkowie (bracia ojca i synowie babki - spadkodawczyni). Tym samym nie sposób uznać, że wnioskodawca nabył spadek po zmarłej w 1993 r. babce, Wnioskodawca wskazał ponadto, że w 1996 r. zmarł jego ojciec a na podstawie dziedziczenia ustawowego wnioskodawca nabył spadek po ojcu w całości. Oznacza to, że wnioskodawca stał się właścicielem majątku spadkowego, który jego przypadł ojcu po matce (babce wnioskodawcy). Oznacza to, że wnioskodawca nabył spadek po zmarłym w 1996 r. ojcu w, w którego skład wchodził udział w przedmiotowej nieruchomości, nabyty przez jego ojca w saku w 1993 r. Wnioskodawca wskazał, ze spadek po zmarłym w 1998 r. dziadku nabył wnioskodawca oraz dwaj jego wujkowie (synowie dziadka-bracia ojca wnioskodawcy) po 1/3 każdy.

Wnioskodawca wskazał ponadto, ze nabył spadek po dwóch wujkach jeden zmarł 30 stycznia 2007 r., drugi 31 stycznia 2008 r. w skład którego spadku wchodziły udziały w przedmiotowej nieruchomości, nabyte przez wujków w spadku po rodzicach (babce i dziadku wnioskodawcy) Wnioskodawca wskazał, ze dziedziczył po wujkach, dlatego że nie pozostawili oni zstępnych a w chwili ich śmierci ojciec wnioskodawcy (ich brat) już nie żył.

Z powyższego wynika, ze wnioskodawca nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości składającej się z zabudowanych działek o nr ew. 1987/5 i 1987/6 o łącznej powierzchni 0,032 ha, w różnym czasie, w różnych wielkościach:

* w 1996 r. w spadku po ojcu, w części w jakiej prawo do przedmiotowej działki nabył ojciec w spadku po zmarłej w 1993 r. babce wnioskodawcy (matce ojca),

* w 1998 r. w części w spadku po dziadku

* w 2007 r. w części po zmarłym wujku, bracie ojca wnioskodawcy,

* w 2008 r. w części po zmarłym drugim wujku, bracie ojca wnioskodawcy.

Powyższe oznacza, sprzedaż w 2011 r. przedmiotowej nieruchomości w odniesieniu do udziałów, nabytych przez wnioskodawcę w 1996 r. i 1998 r. odpowiednio w spadku po ojcu i dziadku nastąpiła po upływie 16 i 14 lat od ich nabycia i tym samym pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie zbycia nieruchomości już upłynął. Zatem sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, w odniesieniu do tych udziałów w nieruchomości, które wnioskodawca nabył w 1996 r. i 1998 r. nie będzie dla wnioskodawcy źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu. Tym samym po stronie wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od przychodu uzyskanego ze zbycia tej części ww. nieruchomości, które odpowiadają wielkości udziału w nieruchomości nabytego w spadku po ojcu i dziadku wnioskodawcy.

Natomiast odnośnie sprzedaży tej części nieruchomości, która odpowiada udziałom nabytym w przedmiotowej nieruchomości w 2007 r. oraz w 2008 r. w drodze spadku po wujkach wnioskodawcy należy stwierdzić, że powyższa sprzedaż stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b przedmiotowej ustawy.

Dokonując oceny skutków podatkowych zbycia działki w części odpowiadającej udziałom w działce nabytym w 2007 r. oraz w 2008 r. w drodze spadku po wujkach należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

I tak stosownie do art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej sprzedaży, opłatę notarialną, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę sądową. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo - skutkowy.

Natomiast koszty uzyskania przychodu w przedmiotowej sprawie należy ustalić zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jak wskazał wnioskodawca nabył przedmiotowe udziały w nieruchomości w spadku, Stosownie do tego przepisu za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Zatem jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości przypadającym na udział 2/3 w nieruchomości nabyty w drodze spadku po zmarłych w 2007 r. i 2008 r. wujkach (o ile w rzeczywistości udział w przedmiotowej nieruchomości nabyty po zmarłych wujkach wynosi 2/3 jak wskazał wnioskodawca we własnym stanowisku), określonym zgodnie z art. 19 ustawy (wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nabycie udziału w nieruchomości nastąpiło w drodze spadku. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionych wydatków, które wnioskodawca zamierza odliczyć przy ustalaniu kwoty podatku należnej z tytułu sprzedaży nieruchomości w części przypadającej na udział nabyty w spadku po wujkach, do kosztów sprzedaży (kosztów odpłatnego zbycia) działki wnioskodawca może zliczyć wydatki poniesione w związku z pośrednictwem biura nieruchomości, poprzez które działka została sprzedana. Wydatki te mieszczą się bowiem w kategorii kosztów odpłatnego zbycia, związanych z czynnością sprzedaży działki. Koszt taki mogą również stanowić: opłata za założenie księgi wieczystej, opłata geodezyjna, opłata za wypis z rejestru gruntów oraz koszty odpisów z księgi wieczystej, jeżeli ich poniesienie było konieczne do dokonania sprzedaży działki. Ko takich kosztów należy zaliczyć także taksę notarialną, ale tylko tą dotyczącą sporządzenia umowy sprzedaży nieruchomości w dniu 20 czerwca 2011 r., o ile wnioskodawca ją poniósł.

Do przedmiotowych kosztów odpłatnego zbycia nie sposób natomiast zaliczyć opłaty które wnioskodawca poniósł na wskazane we wniosku odpisy skrócone aktu zgonu, czy też aktu małżeństwa, a także kwoty opłat za taksy notarialne, które dotyczyły np. otrzymania odpisu aktu poświadczenia dziedziczenia po wujkach, albowiem przedmiotowe wydatki wnioskodawca poniósł w celu udokumentowania swego prawa do nieruchomości, czyli niejako są to wydatki związane z nabyciem przedmiotowej nieruchomości, nie są zaś związane z jej sprzedażą. Nie sposób ich zaliczyć także do nakładów poniesionych na nieruchomości zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotne jest również, że przedmiotowe koszty odpłatnego zbycia dotyczą całej sprzedanej nieruchomości, a więc zarówno udziałów nabytych w spadku po dziadku i ojcu wnioskodawcy jak i udziałów nabytych w spadku po wujkach. Skoro sprzedaż udziałów nabytych w spadku po dziadku i ojcu w ogóle nie stanowi źródła przychodu, to część kosztów odpłatnego zbycia odpowiadających wielkości tych udziałów w całości nieruchomości nie będzie mogła pomniejszyć ceny ze sprzedaży przypadającej na udziały nabyte w spadku po wujkach, których sprzedaż podlega opodatkowaniu.

Powyższe oznacza, że jeżeli wysokość udziałów w działce które nabył wnioskodawca w spadku po wujkach w rzeczywistości wynosi 2/3 w całości nieruchomości, to 2/3 przedmiotowych kosztów stanowić będzie koszty odpłatnego zbycia podlegające odliczeniu od przychodu w wysokości 2/3 za całą nieruchomość tj. przychodu przypadającego na udziały nabyte w spadku po wujkach.

Albowiem jeśli część przychodu ze sprzedaży działki nie podlega opodatkowaniu (w przedmiotowej sprawie przychód ze sprzedaży udziałów nabytych w spadku po ojcu i dziadku), to nie wolno przerzucać kosztów przypadających na ten przychód do odliczenia od przychodu, który opodatkowaniu podlega.

Taka sama zasada obowiązuje z podatkiem do spadków i darowizn, który zapłacił wnioskodawca z tytułu nabycia spadku po zmarłych wujkach, a który zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi koszt uzyskania przychodu z tytuł sprzedaży nieruchomości nabytej w spadku.

Należy bowiem zauważyć że przedmiotowy podatek zapłacił z tytułu nabycia całego majątku wchodzącego w skład spadku po zmarłym w 2007 r. wujku. Jeżeli zatem w skład tego majątku wchodził tylko udział w przedmiotowej nieruchomości to cały zapłacony podatek od spadku i darowizn będzie mógł wnioskodawca wliczyć w koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości. Jeżeli wnioskodawca nabył w spadku po wujku także inne rzeczy lub prawa, będzie mógł odliczyć tylko tę część podatku od spadków i darowizn, która przypada na udział w nieruchomości. Przykładowo jeżeli wartość udziału w nieruchomości wynosi 60% ogółu rzeczy i praw nabytych w drodze spadku po wujku, to wnioskodawca może odliczyć 60% kwoty zapłaconego podatku od spadków i darowizn. W ten sam sposób wnioskodawca winien obliczyć kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowi zapłaconego z tytułu nabycia spadku po drugim wujku zmarłym w 2008 r.

Wnioskodawca słusznie wskazał we własnym stanowisku, że w przedmiotowej sprawie przedmiotem opodatkowania będzie przychód, który uzyska ze sprzedaży udziałów w nieruchomości nabytych po zmarłych w 2007 r. i 2008 r. wujkach, natomiast zwolniony z opodatkowania będzie przychód przypadający na udziały w nieruchomości nabyte w spadku po ojcu zmarłym w 1996 r. oraz dziadku zmarłym w 1998 r. Wnioskodawca wskazał że nabył po wujkach udział wynoszący 2/3 z tytułu sprzedaży nieruchomości, tymczasem z wyliczeń wynika że wnioskodawca zamierza zapłacić podatek w wysokości 2/5 a nie 2/3 przychodu, poza tym wnioskodawca w koszty odpłatnego zbycia pragnie zaliczyć koszty, których nie można zaliczyć do kosztów odpłatnego zbycia, tj. koszty odpisów aktów zgonu spadkodawców, taksy notarialne a odpis aktu dziedziczenia). Ponadto koszty te, które można zaliczyć do kosztów odpłatnego zbycia, np. koszt pośrednictwa opłata geodezyjna, opłata za wypisy z ksiąg wieczystych, opłata za założenie księgi wieczystej dotyczą sprzedaży całej nieruchomości, w tym tej części przychodu, która w ogóle nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu. nieruchomości przed podziałem. Co oznacza, że stanowisko wnioskodawcy, nie negującego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowania przychodu z tytlu sprzedaży nieruchomości, jest nieprawidłowe w kwestii sposobu obliczenia wysokości należnego podatku.

Ponadto, w związku z przedstawieniem przez wnioskodawcę własnego stanowiska w formie rozliczenia wyjaśnia się, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zgodnie z art. 14b § 1 ww. Ordynacji podatkowej upoważniony jest wyłącznie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że Organ nie posiada kompetencji do wyliczenia wysokości podstawy opodatkowania, kosztów czy zobowiązania podatkowego. Dlatego Organ w zakresie swoich kompetencji wskazuje wnioskodawcy, jakie przepisy prawa podatkowego znajdują zastosowanie w jego sprawie i w oparciu o jakie podstawy wyliczyć dochód do opodatkowania, natomiast kwestie potwierdzenia podstawy opodatkowania czy dokonania obliczenia podatku zostawia wnioskodawcy, bowiem nie jest rolą organu podatkowego wydającego interpretację indywidualną dokonywanie jakichkolwiek obliczeń.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl