IBPBII/2/415-1187/12/MZa - Ustalenie sposobu opodatkowania odsetek uzyskanych od udzielonej spółce z siedzibą w Czechach pożyczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1187/12/MZa Ustalenie sposobu opodatkowania odsetek uzyskanych od udzielonej spółce z siedzibą w Czechach pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 4 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania odsetek uzyskanych od udzielonej spółce z siedzibą w Czechach pożyczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania odsetek uzyskanych od udzielonej spółce z siedzibą w Czechach pożyczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie jest udziałowcem i pracownikiem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowanej w Republice Czeskiej. Udział wnioskodawcy w kapitale zakładowym tej spółki wynosi 50%. W 2013 r. spółka planuje wypłatę dywidendy oraz zapłatę odsetek od udzielonej przez wnioskodawcę pożyczki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą umowy od 1 stycznia 2013 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, pobranie podatku od wypłaconych odsetek w Czechach spowoduje zwolnienie z poboru podatku w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy, art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa przychody, od których pobierany jest zryczałtowany podatek. Wymienione tu są miedzy innymi dochody z odsetek od pożyczek i dywidendy. Wysokość podatku określona jest na 19% jednak przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Wnioskodawca wskazał, iż art. 11 wyżej wymienionej umowy stanowi, że odsetki mogą być również opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z prawem tego Państwa.

W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że zapłata podatku od wypłaconych odsetek w Republice Czeskiej spowoduje zwolnienie z tego podatku w Polsce.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie sposobu opodatkowania odsetek uzyskanych od udzielonej spółce z siedzibą w Czechach pożyczki. Ocena stanowiska w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłaconej przez spółkę mającą siedzibę w Czechach została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przy czym w myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy - za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wyżej wskazane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Stosownie do z art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jak wynika z art. 30a ust. 2 ustawy ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 11 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 991), ratyfikowanej w dniu 1 czerwca 2012 r. i mającej zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2013 r., odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże na mocy ust. 2 ww. przepisu, takie odsetki mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.

Należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie Umawiającym się Państwem, w którym powstają odsetki są Czechy, gdyż to w Czechach siedzibę ma pożyczkobiorca zobowiązany do wypłaty odsetek, natomiast Polska jest drugim Umawiającym się Państwem, ponieważ to właśnie w Polsce wnioskodawca ma miejsce zamieszkania. Przy czym pod pojęciem "odsetki", zgodnie z art. 11 ust. 4 umowy należy rozumieć dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności zabezpieczonych jak i niezabezpieczonych hipoteką i zawierających bądź nie prawo do udziału w zyskach osiąganych przez dłużnika, a w szczególności dochody z państwowych papierów wartościowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami związanymi z takimi papierami wartościowymi, obligacjami lub skryptami dłużnymi. Opłat karnych z tytułu opóźnionej zapłaty nie uważa się za odsetki w rozumieniu niniejszego artykułu. Określenie "odsetki" nie obejmuje żadnego dochodu, który jest traktowany jak dywidenda stosownie do przepisu art. 10 ust. 3.

Użyte w powołanej umowie międzynarodowej (w art. 11 ust. 1) sformułowanie "mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie" oznacza, że odsetki od pożyczek będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Z kolei ust. 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się Państwa, przewiduje opodatkowanie odsetek od pożyczki. W umowie użyto bowiem sformułowania "mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają", nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu "tylko w tym drugim Państwie". Oznacza to, że odsetki od pożyczki mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Czechach jak i w Polsce.

Aby uniknąć podwójnego opodatkowania należy zastosować art. 21 umowy miedzynarodowej, zgodnie z którym w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unika się m.in. w przypadku przychodów, o których mowa w art. 11 umowy w następujący sposób:

b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 może być opodatkowany w Republice Czeskiej, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Republice Czeskiej. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Republice Czeskiej.

Określona powyżej metoda nazywana jest metodą proporcjonalnego odliczenia. Oznacza, że dochód osiągnięty za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku odlicza się podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w drugim państwie. Co istotne, odliczeniu może podlegać wyłącznie podatek faktycznie zapłacony, gdyż umowa przewiduje usunięcie przepisów umożliwiających odliczenie podatku fikcyjnego czyli likwiduje klauzulę tax sparing.

We własnym stanowisku wnioskodawca wskazał, że odsetki od pożyczki powinny zostać opodatkowane w Czechach, co spowoduje zwolnienie z opodatkowania w Polsce. Organ podatkowy nie mógł w związku z powyższym potwierdzić stanowiska wnioskodawcy. Prawidłowa interpretacja przedstawionego zdarzenia winna uwzględniać fakt, iż odsetki od pożyczki mogą być opodatkowane zarówno w Czechach jak i w Polsce, przy czym w Polsce wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zapłaconego w Czechach, jednak odliczenie to nie będzie mogło przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Czechach.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwice, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl