IBPBII/2/415-116/09/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-116/09/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 5 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości będącej uprzednio przedmiotem wywłaszczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości będącej uprzednio przedmiotem wywłaszczenia.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 16 marca 2009 r. Znak: IBPB II/2/415-116/09/JG wezwano wnioskodawczynię do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 23 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 14, 20 i 21 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o gospodarce nieruchomościami, matka wnioskodawczyni w dniu 5 listopada 1970 r. została wywłaszczona z nieruchomości o pow. 4402 m 2, przy czym odbyło się to bez zgody matki wnioskodawczyni, bowiem na decyzji zaznaczono, że nie wyraziła ona zgody na odstąpienie nieruchomości aktem notarialnym przez co konieczne stało się wywłaszczenie. Matka wnioskodawczyni otrzymała odszkodowanie w wysokości 3,60 zł za m 2. Teren miał być przeznaczony na eksploatację gliny przez. Teren ten nie został wykorzystany zgodnie z celem wywłaszczenia, gdyż cegielnię zlikwidowano a nieruchomość przeszła na rzecz Gminy. W 2000 r. matka wnioskodawczyni zmarła. Następnie w dniu 21 sierpnia 2007 r., na prośbę wnioskodawczyni odbyła się w Starostwie Powiatowym rozprawa administracyjna o zwrot wywłaszczonej nieruchomości. Decyzją z dnia 27 sierpnia 2007 r. nieruchomość przeszła na rzecz wnioskodawczyni jako spadkobiercy. W związku z tym wnioskodawczyni wpłaciła na rzecz Gminy odszkodowanie w kwocie 5.440 zł. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że w dniu 21 października 2008 r. zwrócił się do niej Prezydent Miasta z prośbą o sprzedaż nieruchomości na potrzeby gminy jako teren zielony, na co wnioskodawczyni wyraziła zgodę i w listopadzie 2008 r. przedmiotową działkę sprzedała Gminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy pomimo tego, że nie upłynęło 5 lat pomiędzy odzyskaniem nieruchomości a jej sprzedażą, wnioskodawczyni musi zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawczyni, nie powinna płacić podatku od sprzedaży nieruchomości, gdyż przedmiotowa nieruchomość została zabrana jej matce wbrew jej woli. Ponadto nieruchomość nie została wykorzystana zgodnie z jej wywłaszczeniem. Matka zmarła w 2000 r. a ona jest jej spadkobierczynią. Między śmiercią jej matki a sprzedażą nieruchomości minęło 8 lat czyli więcej niż 5 lat, w związku z tym według swojej wiedzy nie płaci podatku od spadku i powinna być zwolniona od zapłaty podatku po sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której Państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu na jaki dokonano wywłaszczenia.

Stosownie zatem do art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Tak też postąpiła wnioskodawczyni występując o zwrot nieruchomości. Nieruchomość została jej zwrócona decyzją z dnia 27 sierpnia 2007 r.

Jak wynika z powyższego, zwrotu - a tym samym zmiany stanu prawnorzeczowego - dokonano w trybie postępowania administracyjnego, którego celem było przywrócenie stosunków własnościowych sprzed wywłaszczenia. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni zatem funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości - w tym przypadku następcy prawnemu poprzedniego właściciela. W przypadku zwrotu nieruchomości nie mamy więc do czynienia z kreowaniem prawa własności tylko z jego przywróceniem. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o przeniesieniu prawa własności na zasadach ogólnych wynikających z przepisów o charakterze cywilnoprawnym, ale jedynie o restytucji (przywróceniu) stanu sprzed wywłaszczenia. W przedmiotowej sprawie oznacza to, że datą nabycia przez wnioskodawczynię udziału w zwróconej nieruchomości nie jest data jej zwrotu przez Starostę, lecz data nabycia spadku.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Z wniosku wynika, że matka wnioskodawczyni zmarła w 2000 r.

Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodów jedynie wówczas, gdy odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przedstawionym stanie faktycznym od daty nabycia przez wnioskodawczynię zwróconej a uprzednio wywłaszczonej nieruchomości upłynęło ponad 5 lat, wobec tego przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. P. Stefana Wyszyńskiego 2, 41-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl