IBPBII/2/415-116/08/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-116/08/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia odsetek od zasiłków chorobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia odsetek od zasiłków chorobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 24 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, na podstawie którego wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzania korekt wypłacanych świadczeń chorobowych.

W wyniku korekt wynagrodzenia chorobowego oraz zasiłku chorobowego dokonywanych w oparciu o ww. wyrok pracodawcy muszą naliczyć i wypłacić odsetki.

W przypadku wynagrodzenia chorobowego odsetki pokrywają pracodawcy i odsetki te nie są opodatkowane podatkiem dochodowym. Jeżeli natomiast chodzi o odsetki od zasiłków to tutaj ZUS określił zasady ich naliczania i finansowania w opublikowanym komunikacie dostępnym na oficjalnej stronie ZUS.

Jeżeli wyrównanie zasiłku następuje z urzędu, a ma to miejsce, gdy zasiłek chorobowy przysługiwał w dniu wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, pracodawca ma termin 30 dni na wyrównanie świadczeń - czyli do czerwca 2008 r. Odsetki naliczone do dnia 6 sierpnia 2008 r. są rozliczane w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne. Jeżeli pracodawca nie zdążył skorygować tych świadczeń do 6 sierpnia 2008 r., odsetki naliczane i wypłacane po dniu 6 sierpnia 2008 r. pokrywa już pracodawca i te odsetki nie są wliczane w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.

W przypadku świadczeń korygowanych na wniosek zainteresowanego, odsetki od zasiłków chorobowych są rozliczane w ciężar składek ZUS, jeżeli wyrównanie nastąpi do 30 dni od złożenia wniosku. Jeżeli wyrównanie nastąpi po 30 dniach od złożenia wniosku, odsetki od zasiłków chorobowych należne od 31 dnia płaci ze swoich środków pracodawca i nie podlega to rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenie społeczne.

Od odsetek od zasiłków chorobowych niezależnie czy są one rozliczane w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne, czy pokrywa je ze swoich środków pracodawca - należy odprowadzić podatek dochodowy.

Wyżej opisany sposób rozliczeń odsetek od zasiłków został opisany do zastosowania przez płatników na oficjalnych stronach ZUS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki od zasiłków chorobowych wypłacane w związku z korektami tych zasiłków ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca 2008 r. należy opodatkować podatkiem dochodowym i ująć w rozliczeniu rocznym PIT-11 bądź PIT-40 lub potraktować powyższe dochody jako przychód z innych źródeł i wystawić w związku z tym PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, ze względu na zawiłość rozliczania i finansowania odsetek od zasiłków, pracodawca naliczył w listach płac, potrącił i odprowadził należny podatek wykazując go w PIT-4 za dany okres. Dochód ten będzie również wykazany w rozliczeniu rocznym PIT-11 i PIT-40.

Ze względów technicznych (oprogramowania służącego do naliczania płac) wszystkie należności wypłacane w listach płac wchodzą do kartotek zarobkowych i podatkowych, a następnie do PIT-11. Ponadto ilość korygowanych świadczeń jest duża, więc jakiekolwiek inne rozwiązanie sprawy wykazania i odprowadzenia podatku od odsetek spowodowałoby konieczność indywidualnych i ręcznych rozliczeń, a także dokonania korekt kartotek zarobkowych i podatkowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są "inne źródła". Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacj ii funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności". W katalogu wyliczeń zawartych w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy znajdują się m.in. zasiłki z ubezpieczenia społecznego (zasiłki chorobowe).

Podkreślić jednakże należy, że wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmować będzie także innego rodzaju przychody, gdzie indziej w ustawie nie wymienione, czyli m.in. odsetki wypłacane przez płatnika od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (zasiłków chorobowych). Tego rodzaju odsetki nie zostały wymienione w katalogu zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym, zawartym w art. 21 ust. 1 powołanej ustawy. Podlegają zatem opodatkowaniu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na płatniku, który dokona wypłaty odsetek od zaniżonych zasiłków chorobowych ciążyć zatem będzie obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy. Przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, podatnik winien wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód.

Odsetki te nie powinny więc być wykazane w informacji PIT - 11 czy w rocznym obliczeniu podatku PIT-40.

Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). kargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl