IBPBII/2/415-1127/11/JG - Skutki w zakresie PIT sprzedaży mieszkania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1127/11/JG Skutki w zakresie PIT sprzedaży mieszkania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 19 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od lipca 1981 r. zajmowała spółdzielczy lokal mieszkalny, w którym była zameldowana na pobyt stały do sierpnia 2011 r. Następnie w kwietniu 2001 r. nabyła prawo do przekształcenia spółdzielczego prawa do lokalu lokatorskiego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Uchwałą z dnia 1 czerwca 2004 r. Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej - zwrócił się do wnioskodawczyni z pismem proponując jej przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność. W związku z powyższym wnioskodawczyni była obciążona kosztami związanymi z wykupem i regulacją prawną gruntu. Z przeniesienia własności lokalu wnioskodawczyni wówczas nie skorzystała ponieważ na lokalu mieszkalnym ciążyło zadłużenie z tytułu termorenowacji w wysokości 4.330, 00 zł, które należało uregulować w całości. Po spłaceniu zadłużenia w 2009 r. aktem notarialnym zostało przekształcone spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność i założono księgę wieczystą. Podatek od nieruchomości wnioskodawczyni odprowadziła. Przedmiotowe mieszkanie wnioskodawczyni sprzedała w sierpniu 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy podatek dochodowy dotyczy tylko udziału w gruncie związanego z tym lokalem.

Czy też wnioskodawczyni jest zwolniona od zapłaty podatku dochodowego w związku ze zbyciem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli następuje odpłatne zbycie mieszkania to najważniejsze jest spełnienie warunku dotyczącego zamieszkania w nim co najmniej pięć lat wówczas dochód ze sprzedaży nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Majątek spółdzielni jest prywatną własnością wszystkich jej członków zgodnie z treścią prawa spółdzielczego - ustawa z dnia 16 września 1982 r. art. 3, a członkowie spółdzielni są prawnymi właścicielami całego majątku. Skoro grunt stanowi integralną część składową lokalu mieszkalnego przynależną do tego budynku, to stanowi podstawową nieruchomość, a za sprawą przeniesienia udziału w gruncie przez spółdzielnię mieszkaniową na członka spółdzielni stał się jej współwłaścicielem. A zatem zmiana spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w jego odrębną własność nie oznacza nowego nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Cytowany powyżej przepis formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, tylko wówczas nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Tak więc stwierdzenie wnioskodawczyni że w przypadku odpłatnego zbycia mieszkania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych najważniejsze jest spełnienie warunku dotyczącego zamieszkania w tym lokalu co najmniej pięć lat jest zupełnie błędne. Istotny jest moment nabycia prawa własności a nie moment rozpoczęcia zamieszkania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni od lipca 1981 r. przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które następnie

w kwietniu 2001 r. zostało przekształcone w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W 2009 r. zawarto umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu na wnioskodawczynię. W sierpniu 2011 r. przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane.

Aby w stanie faktycznym móc dokonać prawnopodatkowej oceny skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość niewątpliwie na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwestią kluczową dla ustalenia 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy

o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ustalenie momentu nabycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego. W przedmiotowej sprawie na sposób ustalenia momentu nabycia przez wnioskodawczynię prawa własności lokalu mieszkalnego nie ma znaczenia wskazany przez wnioskodawczynie przepis art. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawa Spółdzielczego stanowiący, iż majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków, bowiem tę kwestię reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

I tak w przypadku spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego właścicielem i zarządzającym mieszkaniem jest spółdzielnia mieszkaniowa. Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji. Zatem w wyniku umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia oddaje członkowi lokal mieszkalny jedynie do używania, a nie na własność. W konsekwencji, ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nie jest nabyciem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem rzeczowym. Jest to prawo zbywalne, przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji. Umożliwia ono korzystanie z lokalu oraz rozporządzanie tym prawem, z pewnymi ograniczeniami, na zasadach zbliżonych do prawa własności. Świadczy o tym chociażby umiejscowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w Księdze Drugiej Kodeksu cywilnego - "Własność i inne prawa rzeczowe".

W sytuacji zaś, w której podatnik nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, a następnie nastąpiło ustanowienie na jego rzecz prawa odrębnej własności tego lokalu w trybie ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych za datę nabycia lokalu (nieruchomości), która jest istotna dla obliczenia 5 letniego terminu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu powoduje, że osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo, uzyskuje pełnię uprawnień właścicielskich do lokalu mieszkalnego oraz prawo do udziału w związanej z tym lokalem nieruchomości gruntowej.

Mając na względzie powyższe uregulowania prawne oraz opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro w 2001 r. wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, to ustanowienie w 2009 r. odrębnej własności przedmiotowego lokalu mieszkalnego i przeniesienie prawa własności stanowiło tylko zmianę formy własności poprzez uzyskanie w pełni uprawnień właścicielskich do lokalu mieszkalnego oraz prawa do udziału w związanej z tym lokalem nieruchomości gruntowej, a nie nowe nabycie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym sprzedaż w sierpniu 2011 r. przedmiotowego lokalu mieszkalnego nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, gdyż odpłatnego zbycia dokonano po upływie 5 lat licząc od końca 2001 r., w którym nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Reasumując, stanowisko wnioskodawczyni, iż dochód ze sprzedaży nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym należało uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl