IBPBII/2/415-111/11/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-111/11/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 27 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków niezłożenia w terminie deklaracji PIT-23 oraz oświadczenia o przeznaczeniu przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków niezłożenia w terminie deklaracji PIT-23 oraz oświadczenia o przeznaczeniu przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 września 2010 r. wnioskodawca sprzedał mieszkanie, które nabył w dniu 7 marca 2006 r. myśląc, że musi się rozliczyć z urzędem skarbowym po Nowym Roku.

W dniu 5 stycznia 2011 r. wnioskodawca złożył deklarację PIT-23 oraz prośbę o niekaranie za nieterminowe złożenie tej deklaracji. Do deklaracji PIT-23 wnioskodawca dołączył oświadczenie o tym, iż w ciągu dwóch lat od sprzedaży zamierza wydatkować całą kwotę na budowę domu oraz na spłatę kredytu i odsetek zaciągniętego na ten cel (część kwoty już została przeznaczona na ten cel).

Po kilku dniach wezwano wnioskodawcę do urzędu skarbowego, gdzie poinformowano go, że musi zapłacić 10% podatek wraz z odsetkami, ponieważ nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu środków ze sprzedaży mieszkania w ciągu 14 dni. Poinformowano wnioskodawcę również, że jeśli wydatkuje całą kwotę w ciągu dwóch lat, to dopiero wtedy może złożyć wniosek o zwrot nadpłaconego podatku oraz, że powinien złożyć korektę PIT-23, na której ma wpisać podatek do zapłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wnioskodawca musi zapłacić podatek, mimo iż na pewno chce przeznaczyć środki ze sprzedaży mieszkania na budowę domu oraz spłatę kredytu.

2.

Czy nie powinno być tak, że jeśli okaże się, iż wnioskodawca nie wyda tych pieniędzy przez dwa lata, to wtedy dopiero powinien płacić podatek wraz z odsetkami.

3.

Czy wnioskodawca powinien w tej sytuacji składać korektę PIT-23.

Zdaniem wnioskodawcy, nie złożenie w terminie deklaracji PIT-23 oraz oświadczenia o przeznaczeniu środków nie powinno skutkować tym, że musi on płacić podatek "z góry". Kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania wnioskodawca fizycznie i praktycznie przeznaczy na spłatę kredytu. W sytuacji kiedy wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek w kwocie ponad 20.000 zł, to już tych pieniędzy nie będzie mógł wykorzystać na spłatę kredytu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 23 września 2010 r. wnioskodawca sprzedał mieszkanie, które nabył w dniu 7 marca 2006 r.

Zatem przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego podlegał będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) (art. 28 ust. 2a ww. ustawy). Złożenie zatem w terminie 14 dni od daty sprzedaży oświadczenia powoduje, że organ podatkowy nie może dochodzić zapłaty podatku.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 ww. ustawy jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1.

od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2.

począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

W terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (art. 28 ust. 4 ww. ustawy).

Z literalnego brzmienia art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy wynika zatem, że jeżeli podatnik złoży wymienione w tym przepisie oświadczenie, to skutkuje to m.in. tym, że "odroczony" zostaje 14-dniowy termin płatności podatku. Jeżeli więc podatnik takiego oświadczenia nie złoży, to obowiązuje go 14-dniowy termin płatności podatku. Niezapłacony w tym terminie podatek staje się w myśl art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej zaległością podatkową. W stosunku do podatnika, który w 14-dniowym terminie nie złożył ww. oświadczenia i nie zapłacił podatku właściwy organ podatkowy może wszcząć postępowanie w celu wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

W świetle natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem

. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 5 stycznia 2011 r. wnioskodawca złożył deklarację PIT-23 oraz prośbę o niekaranie za nieterminowe złożenie tej deklaracji. Do deklaracji PIT-23 wnioskodawca dołączył oświadczenie o tym, iż w ciągu dwóch lat od sprzedaży zamierza wydatkować całą kwotę na budowę domu oraz na spłatę kredytu i odsetek zaciągniętego na ten cel (część kwoty już została przeznaczona na ten cel). Po kilku dniach wezwano wnioskodawcę do urzędu skarbowego, gdzie poinformowano go, że musi zapłacić 10% podatek wraz z odsetkami ponieważ nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu środków ze sprzedaży mieszkania w ciągu 14 dni.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro wnioskodawca w przewidzianym w art. 28 ust. 2a ww. ustawy 14-dniowym terminie nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), to powinien on wykazać przychód ze sprzedaży w deklaracji PIT-23 (poprzez złożenie korygującej deklaracji) i zapłacić należny z tego tytułu zryczałtowany 10% podatek dochodowy. W przeciwnym wypadku organ podatkowy będzie miał prawo określić decyzją zobowiązanie wnioskodawcy z tytułu odpłatnego zbycia. Nie można bowiem zignorować faktu, że w dacie powstania obowiązku podatkowego wnioskodawca nie spełnił warunków do skorzystania z "odroczenia" terminu płatności podatku.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż naruszenie art. 28 ust. 2 i 2a ustawy poprzez niezapłacenie podatku w terminie wynikającym z tego przepisu i niezłożenie oświadczenia nie wyłącza możliwości skorzystania przez wnioskodawcę ze zwolnienia od opodatkowania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, jeżeli w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży wydatkuje uzyskaną kwotę przychodu na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

W przypadku, gdy wnioskodawca wydatkuje w wymaganym terminie uzyskany przychód na własne cele mieszkaniowe, to może on złożyć korektę deklaracji PIT-23 i wnioskować o stwierdzenie nadpłaty.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl