IBPBII/2/415-111/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-111/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 10 lutego 2009 r. oraz w dniu 24 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. Wniosek uzupełniono w dniu 10 lutego 2009 r.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 13 marca 2009 r. Znak: IBPB II/2/415-111/09/AK wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 24 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 9 stycznia 2008 r. wnioskodawczyni zawarła umowę sprzedaży m.in. działek o nr 750/18 oraz o nr 750/8.

Działka nr 750/18 nabyta została przez wnioskodawczynię w dniu 22 stycznia 2007 r. w drodze darowizny od jej matki. Wchodziła ona w skład prowadzonego przez wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego, z którego tytułu pozostaje ubezpieczona w KRUS. W dniu zawarcia umowy sprzedaży przedmiotowa działka położona była częściowo w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (31-MN), a częściowo w terenach komunikacji (31-KDI). Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta zatwierdzono uchwałą Rady Miasta z dnia 23 stycznia 2007 r.

Natomiast udział w działce nr 750/8 nabyty została na podstawie umowy darowizny z dnia 7 lutego 2000 r. Natomiast pełny udział we własności nabyty został na podstawie umowy zniesienia współwłasności z dnia 22 stycznia 2007 r. Przedmiotowa działka wchodziła w skład prowadzonego przez wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego, z którego tytułu pozostaje ubezpieczona w KRUS. W dniu zawarcia umowy sprzedaży przedmiotowa działka położona była w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (31-MN). Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta zatwierdzono uchwałą Rady Miasta z dnia 23 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym znajduje zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy jeżeli podatnik zrealizuje określone ustawą cele mieszkaniowe zastosowanie znaleźć może zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skoro udział nabyty został w 2000 r....

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny. Jednocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy zwalnia się przychody w części przeznaczonej na cele mieszkaniowe podatnika. Zdaniem wnioskodawczyni w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bowiem:

1.

nieruchomość będąca przedmiotem umowy sprzedaży wchodziła w skład prowadzonego przez nią gospodarstwa rolnego,

2.

nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego w wyniku sprzedaży. Utrata charakteru rolnego nastąpiła w wyniku uchwalenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a nie w wyniku sprzedaży, co było niezależne od podatnika. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony został po dacie nabycia przez podatnika nieruchomości na podstawie umowy darowizny.

Zdaniem wnioskodawczyni w niniejszym stanie faktycznym znaleźć mogłoby także zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych określonych w ustawie.

Ponadto w ocenie wnioskodawczyni art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie do nieruchomości, które nabyte zostały przed upływem 5 lat od ich zbycia. Natomiast wnioskodawczyni nabyła udział w nieruchomości w dniu 7 lutego 2000 r., a zbyła nieruchomość w dniu 9 stycznia 2008 r. Zawarcie w dniu 22 stycznia 2007 r. umowy zniesienia współwłasności, zdaniem wnioskodawczyni nie jest uważanie za nabycie w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy (orzecznictwo NSA), a decydujące znaczenie ma data nabycia udziału, tj. 7 lutego 2000 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Niezależnie jednak od powyższego podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, (którego brzmienie nie uległo zmianie w wyniku ww. nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania właściwych zasad opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia nieruchomości (udziałów w nieruchomości) i forma prawna jej nabycia.

Wnioskodawczyni zajmując własne stanowisko w sprawie uważa, że za datę nabycia nieruchomości nr 750/8 należy przyjąć datę nabycia udziału w przedmiotowej nieruchomości, tj. 2000 r. Natomiast zawarcie w dniu 22 stycznia 2007 r. umowy zniesienia współwłasności, zdaniem wnioskodawczyni nie jest uważanie za nabycie w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Mając jednak na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny tut. organ podatkowy nie może potwierdzić słuszności stanowiska wnioskodawczyni w sprawie. Podkreślić bowiem należy, iż przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia udziałów w nieruchomości. Celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności.

Zgodnie z art. 195 ww. ustawy - Kodeks cywilny, współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu, nigdy - o prawie do części rzeczy, o jej zbywaniu bądź nabywaniu w częściach. Współwłaściciele mają swoje udziały w prawie, ale nie w rzeczy. Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy z współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności to fizyczny podział rzeczy wspólnej, polegający na przyznaniu każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej rzeczy wspólnej, a wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. Jeżeli udział danej osoby ulega powiększeniu to traktowany jest w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Zniesienie współwłasności nie stanowi jednak nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Tak więc co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia wówczas, gdy w wyniku tego zniesienia podatnik otrzymuje nieruchomość, która po dokonanym podziale przekracza udział jaki pierwotnie podatnikowi przysługiwał. Jeżeli w wyniku zniesienia współwłasności udział się nie zwiększa, wówczas datą nabycia nieruchomości jest data nabycia udziału w nieruchomości, a nie data zniesienia współwłasności.

Zatem jeżeli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad posiadany udział przed zniesieniem współwłasności oznacza to, że dla części nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności. Wobec powyższego dla celów podatku dochodowego bieg terminu pięcioletniego dla części udziału nieruchomości ponad udział we współwłasności należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie w drodze zniesienia współwłasności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w wyniku zniesienia współwłasności po stronie wnioskodawczyni doszło do rzeczywistego przysporzenia w majątku, gdyż wnioskodawczyni mając jedynie udział w nieruchomości o nr 750/8 stała się właścicielką całej działki (nie ma znaczenia czy zniesienie współwłasności odbyło się bez spłat i dopłat czy też nie).

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że za datę nabycia przez wnioskodawczynię udziału w nieruchomości o nr 750/8 należy odpowiednio przyjąć:

* 2000 r. - nabycie w drodze darowizny. Przychód uzyskany ze sprzedaży w 2008 r. tego udziału nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie tego udziału upłynął 5 letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Bez znaczenia pozostaje zatem cel na jaki środki te zostaną przeznaczone.

* 2007 r. - dokonano zniesienia współwłasności, w wyniku którego wnioskodawczyni stała się właścicielką całej nieruchomości, zatem do przychodu uzyskanego ze sprzedaży tego udziału zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Natomiast nieruchomość o nr 750/18 wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny od matki w dniu 22 stycznia 2007 r., w związku z powyższym do przychodu uzyskanego ze sprzedaży tej nieruchomości zastosowanie będą miały również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 888 § 1 ustawy - Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Umowa darowizny jest zatem jedną z form nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak zostało wskazane powyżej opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. będzie podlegał przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 750/8 w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2007 r. w drodze zniesienia współwłasności oraz przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 750/18.

Stosownie zatem do przepisu art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym, zgodnie z art. 2 ust. 4 tej ustawy oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakiego rodzaju grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na: lasy a także grunty zadrzewione i zakrzewione.

Wobec powyższego zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Wobec powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości tj. udziału w nieruchomości o nr 750/8 nabytego w 2007 r. oraz nieruchomości o nr 750/18 nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć bowiem należy, że (jak wskazała sama wnioskodawczyni) grunty te w momencie sprzedaży nie posiadały charakteru rolnego, bowiem utraciły go w wyniku uchwalenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co miało miejsce jeszcze przed datą sprzedaży. Zatem mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego grunty te jako przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz położone na terenach komunikacji w momencie sprzedaży nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego, bowiem nie były one użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych. Oznacza to zarazem, że przychód uzyskany ze sprzedaży tych gruntów podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym według zasad wynikających z art. 30e ustawy.

Ponadto należy zauważyć, co zostało wskazane na wstępie, że dla rozstrzygnięcia skutków podatkowych a tym samym ustalenia sposobu opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości. W przedmiotowej sprawie do przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości o nr 750/8 nabytego w 2007 r. w drodze zniesienia współwłasności oraz przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 750/18 nabytej w drodze darowizny zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r. Przepisy te nie uzależniały zwolnienia od sposobu wydatkowania pieniędzy uzyskanych ze zbycia nieruchomości, zatem bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje cel na jaki środki te zostały wydatkowane. Oznacza to, że nawet w przypadku przeznaczenia ich na cele wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 31 grudnia 2008 r. nie zwalnia wnioskodawczyni z zapłacenia podatku. Przepis ten nie ma bowiem zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż dotyczy wyłącznie przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r.

Reasumując, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 750/8 w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2000 r. na podstawie umowy darowizny nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym ponieważ od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie udziału upłynęło 5 lat. Natomiast opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych art. 30e ww. ustawy będzie podlegał przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 705/8 w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2007 r. w drodze zniesienia współwłasności oraz przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości o nr 705/18. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wobec tego niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

Zaznacza się również, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w indywidualnych sprawach w których zapadły, a więc nie mogą mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl