IBPBII/2/415-1092/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1092/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu do Organu 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wzrostu wartości posiadanych przez wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych w wyniku dokonania przez niego darowizny udziałów w spółkach z o.o. i akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wzrostu wartości posiadanych przez wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych w wyniku dokonania przez niego darowizny udziałów w spółkach z o.o. i akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną posiada udziały w spółkach z o.o. oraz wkład w spółce jawnej.

Wspólnicy spółki jawnej zamierzają podjąć uchwałę o przekształceniu tej spółki jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną w trybie art. 551 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Dniem przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną, zgodnie z art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych, będzie dzień wpisu spółki przekształconej do rejestru. Po dokonaniu przekształcenia wnioskodawca zamierza dokonać darowizny posiadanych przez siebie akcji spółki komandytowo-akcyjnej oraz udziałów w spółkach z o.o. na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego działającego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546), w którym wnioskodawca jest uczestnikiem oraz posiada certyfikaty objęte wcześniej za gotówkę. W wyniku darowizny wnioskodawca nie otrzyma nowych certyfikatów inwestycyjnych funduszu, natomiast ulegnie zwiększeniu wartość certyfikatów inwestycyjnych przez niego posiadanych. Ostatecznym beneficjentem otrzymanych od podatnika w formie darowizny akcji oraz udziałów będzie fundusz. Akcje i udziały, które fundusz otrzyma w wyniku darowizny nie zostaną przekazane innym osobom fizycznym lub prawnym w drodze innej niż sprzedaż lub inne odpłatne rozporządzenie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powstaje u wnioskodawcy przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wzrostu wartości posiadanych certyfikatów inwestycyjnych funduszu w wyniku dokonania przez niego darowizny udziałów i akcji na rzecz funduszu.

Zdaniem wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powstaje u niego przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wzrostu wartości certyfikatów inwestycyjnych funduszu w wyniku dokonania przez niego darowizny udziałów i akcji na rzecz funduszu. Dokonanie darowizny udziałów i akcji przez uczestnika funduszu, tj. wnioskodawcę nie mieści się w katalogu przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy oraz nie powoduje powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie wnioskodawcy oraz innych uczestników funduszu.

Wnioskodawca uważa, iż ww. ustawa nie przewiduje, by wzrost wartości certyfikatów inwestycyjnych w rezultacie wzrostu wartości aktywów funduszu (co będzie skutkiem przyjęcia darowizny w postaci udziałów i akcji) - powodował powstanie przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych dla uczestników funduszu (posiadaczy certyfikatów). Przychodem z funduszu inwestycyjnego nie jest bowiem sam wzrost ich wartości w efekcie różnych zdarzeń gospodarczych w trakcie posiadania ich przez podatnika - nie mieści się to w definicji przychodu zawartej w art. 11 ust. 1 przedmiotowej ustawy. Dodatkowym argumentem przemawiającym za brakiem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, iż w wyniku darowizny udziałów i akcji wnioskodawca nie obejmie w zamian nowych certyfikatów inwestycyjnych funduszu. Przychód należny powstanie bowiem u wnioskodawcy dopiero w momencie zbycia posiadanych przez wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych.

Na potwierdzenie swego stanowiska wnioskodawca przytacza interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 września 2008 r., sygn. ITPB1/415-363a/08/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych wzrostu wartości posiadanych certyfikatów inwestycyjnych funduszu w wyniku dokonania darowizny udziałów i akcji na rzecz funduszu. Natomiast ocena stanowiska w zakresie skutków podatkowych darowizny udziałów w spółkach z o.o. i akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast ogólna definicja przychodu zawarta została w art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1.

odsetki od pożyczek,

2.

odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,

3.

odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,

4.

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

5.

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

7.

c) podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

8.

d) wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,

9.

przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c,

10.

należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

11.

a) odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

12.

b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

13.

przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu,

14.

przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy,

15.

nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny,

16.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli podatnik dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że jego zamiarem jest przekazanie udziałów w spółkach z o.o. i akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego w formie darowizny. Wnioskodawca nie otrzyma nowych certyfikatów funduszu, natomiast ulegnie zwiększeniu wartość posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż zaistniały w rezultacie dokonania darowizny udziałów w spółkach z o.o. i akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego, wzrost wartości certyfikatów inwestycyjnych nie skutkuje po stronie wnioskodawcy powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sytuacja taka nie została bowiem wymieniona w powołanych wyżej przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl