IBPBII/2/415-1072/09/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1072/09/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C w związku z uzyskiwaniem przez klientów wnioskodawcy dochodów z tytułu zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C w związku z uzyskiwaniem przez klientów wnioskodawcy dochodów z tytułu zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest członkiem T. (dalej "T.") i pośredniczy w zawieraniu transakcji giełdowych, których przedmiotem są prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, o których mowa w art. 9e ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanymi dalej jako "świadectwa pochodzenia". Każda transakcja dotycząca praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia zawierana za pośrednictwem wnioskodawcy na T. jest dokumentowana wystawianą przez wnioskodawcę fakturą VAT przekazywaną Klientowi, który był stroną transakcji zawartej za pośrednictwem wnioskodawcy.

Wnioskodawcę, w związku z prowadzoną działalnością maklerską na T., łączy z wytwórcami energii odnawialnej odpowiednia umowa maklerska dotycząca pośrednictwa w obrocie prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia.

Przedsiębiorcy, będący m.in. osobami fizycznymi lub wspólnikami spółek nie posiadających osobowości prawnej (np. wspólnicy spółek cywilnych lub jawnych), wytwarzający energię odnawialną prowadzą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży energii elektrycznej. Uzyskują oni przychód zarówno ze sprzedaży wytworzonej energii, jaki i ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.

Kwestia zakwalifikowania przychodu ze sprzedaży praw majątkowych ze świadectw pochodzenia oraz związane z tym obowiązki wnioskodawcy w postaci sporządzenia i przesłania przedsiębiorcy, będącemu osobą fizyczną lub wspólnikiem spółek nie posiadających osobowości prawnej, wytwarzającemu energię elektryczną ze źródeł odnawialnych i sprzedającemu prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia (podatnikowi) oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu (informacja PIT-8C) była przedmiotem pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzyskanej przez wnioskodawcę w latach ubiegłych, która to interpretacja wymaga - w opinii wnioskodawcy - aktualizacji spowodowanej przez wejście w życie w dniu 21 października 2009 r. ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne lub przez spółki nie posiadające osobowości prawnej będące Klientami wnioskodawcy w zakresie produkowania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wiąże się z uzyskiwaniem nw. przychodów:

1.

produkcja energii elektrycznej i jej sprzedaż operatorom przesyłowym, co stanowi źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

zbywanie, np. na T. za pośrednictwem domu maklerskiego (w tym również i za pośrednictwem wnioskodawcy), praw majątkowych ze świadectw pochodzenia, które, zgodnie z art. 9e ust. 6 Prawa energetycznego, są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych w brzmieniu sprzed wejścia w życie nowelizacji, tj. w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 października 2009 r.

Wnioskodawca, opierając się na własnej interpretacji z 2006 r. przepisów prawa podatkowego, początkowo nie zamierzał, po zakończeniu 2006 r., wystawiać (do końca lutego 2007 r.) informacji PIT-8C dla swoich ww. Klientów sprzedających w 2006 r., za pośrednictwem wnioskodawcy na T., prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, ponieważ w opinii wnioskodawcy sprzedaż tych praw majątkowych nie stanowiła źródła przychodu z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej ocenie utwierdziło wnioskodawcę postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 5 lutego 2007 r. (sygn. P01/423-117/06/10349), które zostało wydane w wyniku skierowania przez wnioskodawcę wniosku z dnia 14 listopada 2006 r. (uzupełnionego w dniu 6 grudnia 2006 r.) o udzielenie pisemnej informacji co do interpretacji prawa podatkowego w tym zakresie.

Natomiast to postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego zostało uznane za nieprawidłowe przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, który decyzją z dnia 1 sierpnia 2007 r. (PD-3/41170-45/07/L) zmienił z urzędu ww. postanowienie i określił w wydanej decyzji, że przychody uzyskane ze zbycia praw majątkowych wynikających świadectw pochodzenia stanowią przychody z kapitałów pieniężnych oraz powinny być traktowane jako pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji przesądziło, ze wnioskodawca został poddany obowiązkowi sporządzania i przesyłania informacji PIT-8C. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia zostały bowiem uznane za pochodne instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Taka kwalifikacja praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia miała w ocenie, m.in. posiadanej przez wnioskodawcę ww. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, następującą konsekwencję - na wnioskodawcy, w związku z uzyskaniem przez jego Klientów, będących osobami fizycznymi lub wspólnikami spółek nie posiadających osobowości prawnej, dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dot. również praw majątkowych ze świadectw pochodzenia), ciążył do ww. dochodów uzyskanych za 2008 r., na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek sporządzenia i przesłania Klientowi (podatnikowi) oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C. Wnioskodawca wypełnił ten obowiązek.

Zasadnicze znaczenie na potrzeby niniejszego zapytania mają przepisy powołanej wyżej nowelizacji, która weszła w życie w dniu 21 października 2009 r. i która zmieniła przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (art. 1 nowelizacji) oraz ustawy o giełdach towarowych (art. 10 nowelizacji). Nowelizacja w zakresie ustawy o giełdach towarowych spowodowała wyraźne wyodrębnienie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia jako osobną kategorię towaru giełdowego. Jednocześnie nowelizacja w zakresie ustawy o giełdach towarowych (art. 10 nowelizacji) zmieniła w art. 2 pkt 1a tej ustawy definicję instrumentu finansowego odsyłając do definicji zawartej w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. W opinii wnioskodawcy, taki zapis oznacza że intencją ustawodawcy było rozdzielenie definicji towarów giełdowych od definicji instrumentów finansowych (nowelizacja zmieniła również używane wcześniej określenie "maklerskie instrumenty finansowe" na określenie "instrumenty finansowe").

Również zmiana ustawy o obrocie instrumentami finansowymi dokonana przepisami nowelizacji (art. 1 nowelizacji) wprowadziła w art. 2 ust. 1 tej ustawy nową definicję pojęcia instrumentu finansowego, która wskazuje, że instrumentami finansowymi są:

1.

papiery wartościowe,

2.

nie będące papierami wartościowymi: tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania, instrumenty rynku pieniężnego, a także różnego rodzaju instrumenty pochodne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c)-i) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Natomiast towary giełdowe, w rozumieniu zmienionej z dniem 21 października 2009 r. ustawy o giełdach towarowych, wśród których są prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia, nie znajdują się już w nowej, obowiązującej od dnia 21 października 2009 r. (dzień wejścia w życie nowelizacji), definicji instrumentów finansowych.

Z omawianym zagadnieniem pozostaje w ścisłym związku kwestia tego, czy wnioskodawca powinien sporządzić i przesłać informację PIT-8C, od dochodu, który osiągnął ww. Klient (podatnik) w 2009 r. do dnia poprzedzającego wejście w życie nowelizacji, czyli od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 20 października 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wnioskodawcy, w związku z wejściem w życie nowelizacji, będzie ciążył obowiązek sporządzenia i wysłania, na początku 2010 r. (do końca lutego), informacji PIT-8C ww. Klientom wnioskodawcy oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania takich podatników w zakresie dotyczącym dochodów uzyskanych przez ww. Klientów w całym 2009 r. z tytułu sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia, w tym również za okres tylko od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia poprzedzającego wejście w życie nowelizacji, czyli od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 20 października 2009 r....

Zdaniem wnioskodawcy, skutki wywołane wejściem w życie nowelizacji w zakresie powołanym powyżej, przy jednoczesnym nie wprowadzeniu żadnych zmian w nowelizacji w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spowodują - w ocenie prawnej wnioskodawcy - że nie będzie ciążył już na nim obowiązek sporządzenia i wysłania, na początku 2010 r. (do końca lutego), ww. Klientom oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według zamieszkania podatnika informacji PIT-8C w zakresie dotyczącym dochodów uzyskanych przez ww. Klientów wnioskodawcy w obrocie prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia. Taką konkluzję wnioskodawca opiera na następującej interpretacji prawnej.

Artykuł 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada, m.in. na osoby prawne, obowiązek sporządzania i przesyłania informacji PIT-8C w przypadku osiągnięcia przez podatnika dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochodem tym według ww. przepisu jest dochód uzyskany m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza w art. 5a definicje legalne pojęć "papier wartościowy" oraz "pochodny instrument finansowy".

Według art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "papierem wartościowym" są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Według tej definicji, w obecnie obowiązującym brzmieniu po wejściu w życie nowelizacji, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia nie mogą być zaliczone do papierów wartościowych. Analogicznie jest w przypadku definicji "pochodnych instrumentów finansowych". Definicja legalna tego pojęcia znajduje się w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który, w celu zdefiniowania tego pojęcia, odsyła do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak zostało wykazane powyżej nowa definicja instrumentów finansowych, w których skład wchodzą pochodne instrumenty finansowe, nie zawiera już w sobie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.

Skoro zatem dochód uzyskany ze zbycia praw majątkowych ze świadectw pochodzenia nie jest dochodem uzyskanym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych ani z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, to na wnioskodawcy nie ciąży już, od momentu wejścia w życie nowelizacji, obowiązek sporządzania i przesyłania, w styczniu lub w lutym 2010 r., ww. Klientom (podatnikom) oraz właściwym dla nich urzędom skarbowym informacji PIT-8C zawierających imienne informacje o dochodach, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w zakresie obejmujących dochody ze zbycia praw majątkowych ze świadectw pochodzenia), uzyskanych w 2009 r. przez podatnika będącego osobą fizyczną lub udziałowcem spółki nie posiadającej osobowości prawnej i będących zarazem Klientami wnioskodawcy.

W opinii wnioskodawcy nie będzie spoczywał na nim również obowiązek sporządzania i wysyłania informacji PIT-8C obejmującej okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie nowelizacji, tj. za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 20 października 2009 r.

Informację PIT-8C, na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, m.in. osoba prawna określona w tym przepisie, ma obowiązek sporządzić po zakończeniu danego roku podatkowego (w przypadku wnioskodawcy, po zakończeniu roku podatkowego 2009) do końca lutego roku następującego po tym roku podatkowym (w przypadku wnioskodawcy do końca lutego 2010 r.). Zatem w momencie zaktualizowania się tego obowiązku podatkowego, czyli z dniem 1 stycznia w 2010 r., odnośnie dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanych w 2009 r., wnioskodawca nie będzie już wówczas zobowiązany do sporządzania i przesyłania informacji PIT-8C w zakresie dotyczącym dochodów uzyskanych przez ww. Klientów wnioskodawcy w obrocie prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia.

W ocenie wnioskodawcy, w stanie prawnym obowiązującym po wejściu w życie nowelizacji:

1.

na ww. Klientach (podatnikach) nadal spoczywa obowiązek samodzielnego rozliczania się z urzędem skarbowym właściwym dla tych podatników, m.in. w oparciu o otrzymywane od wnioskodawcy faktury z tytułu obrotu przez Klientów, za pośrednictwem wnioskodawcy, na T. prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia, ale już nie w oparciu o informację PIT-8C,

2.

wnioskodawca nie ma już aktualnie obowiązku sporządzania i przesyłania informacji PIT-8C do ww. Klientów (podatników) i właściwych dla podatników urzędów skarbowych w zakresie dotyczącym dochodów uzyskanych przez ww. Klientów wnioskodawcy w obrocie prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia, gdyż nie są to już obecnie dochody, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C w związku z uzyskiwaniem przez klientów wnioskodawcy dochodów z tytułu zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej. Ocena stanowiska w zakresie sposobu rozliczenia się klientów wnioskodawcy w związku z uzyskiwaniem przez nich dochodów z tytułu zbycia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

W art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów. Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Stosownie zaś do art. 9e ust. 6 ww. ustawy, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538).

Biorąc pod uwagę powyższe, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 października 2009 r. Zgodnie z powyższym przepisem w ww. brzmieniu instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe).

Należy także zauważyć, iż z dniem 21 października 2009 r. nowelizacji uległy zapisy powyższej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Mianowicie, przez art. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316) w przedmiotowej ustawie został dodany art. 3 pkt 28a, zgodnie z którym, ilekroć (w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi) jest mowa o instrumentach pochodnych - rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Oznacza to, że mając na uwadze zarówno przepis art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) w stanie prawnym obowiązującym do dnia 20 października 2009 r., jak i art. 3 pkt 28a po nowelizacji przedmiotowej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, świadectwa pochodzenia energii elektrycznej są pochodnymi instrumentami finansowymi.

W konsekwencji przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednakże zauważyć, iż w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii z odnawialnego źródła dotyczy to stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., albowiem ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 201, poz. 1541) ustawodawca dodał w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 14 ust. 2 pkt 14, który stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy zmieniającej wchodzi ona w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. i ma zastosowanie do przychodów uzyskanych od tego dnia.

Powyższa zmiana przepisów oznacza, iż przychody osiągnięte z tytułu zbycia świadectw pochodzenia do dnia 31 grudnia 2009 r. stanowią przychody z kapitałów pieniężnych, natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. zaliczane są do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a, osiągnięta w roku podatkowym.

Natomiast, w myśl art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. PIT-8C).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przychody uzyskane przez klientów wnioskodawcy w 2009 r. z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej kwalifikować należy do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji na wnioskodawcy - wbrew jego twierdzeniom - ciąży obowiązek sporządzenia i przesłania w terminie do końca lutego 2010 r. podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. PIT-8C).

Jak wynika bowiem z przepisów powołanej wyżej ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, kwalifikacja przychodów uzyskiwanych z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, dotyczy przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Stanowisko wnioskodawcy uznać należało zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl