IBPBII/2/415-1065/10/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1065/10/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 2 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy dywidendy wypłacane wnioskodawcy przez Spółkę działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (SCA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie ustalenia czy dywidendy wypłacane wnioskodawcy przez Spółkę działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (SCA) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Tym samym na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Co istotne, wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, jak również nie wykonuje i nie będzie wykonywał wolnego zawodu w oparciu o położoną tam stałą placówkę.

Wnioskodawca zamierza nabyć lub objąć akcje/udziały spółki (spółek) akcyjnej i/lub spółki komandytowo-akcyjnej mających siedziby w Luksemburgu (odpowiednio société anonyme lub société en commandite par actions; dalej ogólnie określanych jako "Spółka"). Spółka w momencie nabycia/objęcia przez wnioskodawcę akcji będzie posiadała bądź przyjmie po nabyciu/objęciu akcji reżim S. (société dinvestissment a capital variable - spółka investycyjna o kapitale zmiennym) oraz dodatkowo będzie działać jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny SIF (specialized investment fund - dalej "SIF") zgodnie z luksemburską ustawą z 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds dinvestissement specialises) (dalej "Prawo o Funduszach Inwestycyjnych"). Ponadto, w ramach Spółki może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartamenty - compartments - w ramach Spółki będące odpowiednikami subfunduszy).

Okoliczność, iż Spółka będzie funkcjonować w reżimie S.-S. nie zmienia faktu, że Spółka pozostanie w dalszym ciągu spółką handlową prawa luksemburskiego - odpowiednio:

* SA (société anonyme), która w szczególności będzie posiadać osobowość prawną oraz zarząd jako organ wykonawczy lub

* SCA (société en commandite par actions), która będzie spółką osobową prawa luksemburskiego (do której mają jednak w istotnej mierze zastosowanie przepisy o spółce akcyjnej podobnie jak w polskim systemie prawnym) emitującą akcje i reprezentowaną w stosunkach zewnętrznych przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności (odpowiednik komplementariusza w polskim prawie handlowym) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Luksemburgu.

Zatem Spółka będzie funkcjonować w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych jako spółka akcyjna lub spółka komandytowo-akcyjna oraz funduszy inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym (société dinvestissement a capital variable - S.) oraz dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (Specialized Investment Fund - SIF). Przyjęcie reżimu S.-S. oznacza jedynie, że Spółka będzie traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi luksemburskim organom nadzoru finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier - dalej "CSSF"). Jednocześnie Spółka będzie prowadziła działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów regulacyjnych, informacyjnych oraz dotyczących dywersyfikacji aktywów.

Należy również wskazać, że co do zasady na gruncie prawa podatkowego Luksemburga nie tylko spółka akcyjna, lecz również spółka komandytowo-akcyjna są traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych w Luxemburgu (tzn. dla celów podatkowych spółka komandytowo-akcyjna jest traktowana jak spółka akcyjna). Co istotne, ponieważ spółka komandytowo-akcyjna jest na gruncie prawa luksemburskiego co do zasady traktowana jako podatnik podatku dochodowego (nie jest podmiotem transparentnym podatkowo), również dywidendy wypłacane przez spółkę komandytowo-akcyjną są traktowane identycznie jak dywidendy wypłacane przez spółkę akcyjną i tym samym co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła gdy są wypłacane na rzecz nierezydentów podatkowych w Luksemburgu.

Spółka (co do zasady podlegająca opodatkowaniu w Luksemburgu jako spółka akcyjna lub spółka komandytowo-akcyjna) jako fundusz inwestycyjny S.-S. będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych. Podobnie zgodnie z tą ustawą, tak długo jak Spółka będzie działać w ramach reżimu S.-S., nie będą podlegały opodatkowaniu u źródła dywidendy wypłacane przez Spółkę oraz inne wypłaty na rzecz akcjonariuszy (np. dochody z umorzenia akcji). Spółka będzie natomiast podlegała podatkowi określanemu corocznie w odniesieniu do wartości netto zainwestowanych aktywów - tzw. podatek subskrypcyjny (taxe dabonnement).

Spółka (zarówno działając w formie spółki akcyjnej jaki i spółki komandytowo-akcyjnej) otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka funkcjonując jako S.-S. posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji.

Co istotne, Spółka funkcjonując jako fundusz inwestycyjny typu S.-S. nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.

Wnioskodawca może uzyskiwać w przyszłości dywidendy z czystego zysku wypracowanego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wypłacane przez spółkę działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej jako fundusz inwestycyjny S.-S. na rzecz wnioskodawcy dywidendy będą podlegać zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacane mu przez Spółkę, działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej (SCA) jako fundusz inwestycyjny S.-S., dywidendy będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Konwencja z dnia 14 czerwca 1995 r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), będąc aktem prawnym określającym zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych przez polskich rezydentów podatkowych ze źródeł przychodów położonych na terytorium Luksemburga, przewiduje w art. 1, iż określone w niej reguły opodatkowania dotyczą "osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach". Przy czym pojęcie "osoba", zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Innymi słowy, pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę (czyli rezydenta podatkowego) oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu.

W tym zakresie należy wskazać, że zarówno spółki typu société anonyme jak i société en commandite par actions są zgodnie z prawem podatkowym Luksemburga traktowane jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych i w konsekwencji uważane za rezydentów podatkowych tego państwa.

Jednocześnie należy zauważyć, iż żaden z przepisów Konwencji nie wyłącza jej zastosowania do spółek prawa luksemburskiego utworzonych w reżimie S. lub SIF. Jedyne ograniczenie podmiotowe w stosowaniu Konwencji zostało przewidziane w art. 29, który stanowi, że Konwencja nie ma zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek. Ponieważ spółki prawa luksemburskiego (société anonyme lub société en commandite par actions) typu S.-S. nie stanowią spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, należy a contrario przyjąć, że przepisy Konwencji będą miały zastosowanie w odniesieniu do Spółki, która będzie poddana reżimowi prawnemu S.-S. Istniejące bowiem w Konwencji ograniczenie jej stosowania dotyczy jedynie ściśle określonych spółek luksemburskich działających w oparciu o wyżej powołane ustawodawstwo luksemburskie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Konwencji dotyczy ona w szczególności podatku dochodowego od osób fizycznych. Biorąc więc pod uwagę, że:

* Spółka (w formie spółki akcyjnej lub spółki komandytowo-akcyjnej) zostanie utworzona w Luksemburgu i będzie miała swoją siedzibę w tym kraju oraz uzyska certyfikat rezydencji wydany przez właściwe organy podatkowe w Luksemburgu, który będzie potwierdzał, iż Spółka jest luksemburskim rezydentem podatkowym w rozumieniu Konwencji,

* Podatnik osiągający przychód z tego tytułu podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

* Spółka nie jest spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o których mowa w art. 29 Konwencji,

stwierdzić należy, że Konwencja ma zastosowanie do określenia sposobu opodatkowania w Polsce dochodów otrzymywanych przez wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Spółce objętej reżimem funduszu inwestycyjnego S.-S. Dotyczy to zarówno przypadku gdy Spółka ma formę prawną spółki akcyjnej jak również spółki komandytowo-akcyjnej.

W sytuacji, gdy dywidendy zostaną wypłacone wnioskodawcy przez Spółkę utworzoną w formie spółki komandytowo-akcyjnej, dywidendy te będą również podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Należy wskazać, że spółka komandytowo-akcyjna jest traktowana jako podatnik podatku dochodowego w Luksemburgu (jako fundusz S.-S. podlegający zwolnieniu z tego podatku) i w szczególności nie jest podmiotem transparentnym podatkowo. Z kolei dywidendy wypłacane przez spółkę komandytowo-akcyjną są traktowane dla celów podatkowych w Luksemburgu tak samo jak dywidendy wypłacane przez spółkę akcyjną (w szczególnym przypadku gdy spółka komandytowo-akcyjna działa jako fundusz inwestycyjny S.-S. są one zwolnione z opodatkowania niezależnie od tego komu dywidenda jest wypłacana).

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 10 ust. 3 Konwencji na potrzeby stosowania jej postanowień pod pojęciem dywidendy należy rozumień dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Przede wszystkim należy wskazać, że pojęcie dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 3 Konwencji odnosi się do dochodów wypłacanych przez spółki w rozumieniu Konwencji. Przez "spółkę" na potrzeby Konwencji rozumie się natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt f) Konwencji " osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobą prawną. Ponieważ jak wskazano w zdarzeniu spółka komandytowo-akcyjna podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych w Luksemburgu od całości swoich dochodów (jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu) należy ją traktować jako spółkę w rozumieniu Konwencji.

W powyższym kontekście należy wskazać, że dywidenda wypłacana przez spółkę komandytowo-akcyjną jest dochodem z akcji w rozumieniu art. 10 ust. 3 Konwencji oraz jest wypłacana przez spółkę w rozumieniu Konwencji. Z powyższego wynika, że dochód z tytułu dywidendy otrzymanej od spółki komandytowo-akcyjnej (traktowanej jako spółka kapitałowa dla celów podatkowych w Luksemburgu) wypłacany na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce jest na gruncie Konwencji traktowany jako dochód z tytułu dywidendy na gruncie Konwencji (mieści się w definicji dywidendy na gruncie Konwencji jako dochód z akcji) i może być (zgodnie z art. 10 Konwencji) opodatkowany w Luksemburgu, przy czym podatek nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.

Powyższa argumentacja zdaniem wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD (wersja z 17 lipca 2008 r.). Przede wszystkim w Komentarzu (do art. 10 ust. 3 w § 24) wskazuje się, że co do zasady pojęcie dywidendy odnosi się do dochodu wypłacanego przez spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt b) Konwencji Modelowej. Co więcej wskazuje wprost (komentarz do art. 10 ust. 3 w § 27), że definicją dywidendy objęte są wypłaty zysku przez spółki osobowe nie transparentne podatkowo (tekst jedn.: podlegające opodatkowaniu tak jak osoby prawne).

Zatem zgodnie z powyższą analizą oraz analizą w zakresie pytania nr 1, do dywidendy otrzymanej przez wnioskodawcę ze spółki komandytowo-akcyjnej będzie miał zastosowanie przepis art. 24 ust. 1 lit. a w zw. z art. 10 Konwencji, na podstawie którego dochód z postaci dywidend wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu (tekst jedn.: dywidenda otrzymana przez wnioskodawcę będzie zwolniona z opodatkowania w Polsce). Przy czym zastosowanie, zgodnie z Konwencją, ma w takim przypadku tzw. metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustaleniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych.

Biorąc jednak pod uwagę, że do otrzymanych od spółki komandytowo-akcyjnej dywidend zastosowanie będzie miał ryczałtowy model opodatkowania (zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) otrzymane dywidendy nie będą wpływały na sposób opodatkowania dochodów wnioskodawcy rozliczanych według skali, tj. w oparciu o art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie ustalenia czy wypłacane wnioskodawcy dywidendy przez Spółkę działającą w formie spółki komandytowo-akcyjnej jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ocena stanowiska w zakresie ustalenia czy wypłacane wnioskodawcy dywidendy przez Spółkę działającą w formie spółki akcyjnej jako fundusz inwestycyjny S.-S. będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a - c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. W przypadku otrzymania dywidendy lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od Spółki z siedzibą w Luksemburgu będzie to Konwencja.

W myśl art. 10 ust. 1 Konwencji z dnia 14 czerwca 1995 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527) dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt f) Konwencji przez "spółkę" na potrzeby Konwencji rozumie się osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobą prawną. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu wnioskodawca stwierdził, że spółka komandytowo-akcyjna prawa Luksemburskiego podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych w Luksemburgu od całości swoich dochodów (jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu). Jeżeli zatem w rzeczywistości jest tak jak wskazuje wnioskodawca, tj. spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę w Luksemburgu podlega według prawa tego państwa podatkowi dochodowemu od osób prawnych, to należy ją traktować jako spółkę w rozumieniu Konwencji.

Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę (w niniejszej sprawie w Luksemburgu), ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,

b.

15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Zatem jeśli przedmiotowa spółka komandytowo-akcyjna w rozumieniu wewnętrznego prawa Luksemburga jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych a wypłacane przez nią dywidendy są w Luksemburgu opodatkowane tak jak dywidendy spółek mających osobowość prawną, to dywidendy wypłacane wnioskodawcy przez tę spółkę należy traktować jak dywidendy w rozumieniu art. 10 ust. 3 przedmiotowej Konwencji.

Jednocześnie, mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 Konwencji, dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 Konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literą b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 11 i 12 może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód uzyskany w Luksemburgu.

W rezultacie zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. b Konwencji stosuje się w przypadku opodatkowania odsetek oraz należności licencyjnych uregulowanych w art. 11 oraz art. 12 Konwencji. Natomiast w przypadku opodatkowania dywidend stosuje się zasadę wskazaną w art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji, przepis ten będzie miał także zastosowanie w przypadku zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie osoba, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie "osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę" oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca jest, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca rozważa nabycie lub objęcie akcji/udziałów spółki komandytowo-akcyjnej upoważniające do udziału w zyskach spółki inwestycyjnej o zmiennym kapitale (société d'investissement á capital variable) S. z siedzibą w Luksemburgu. Niewykluczone, że Spółka ta dodatkowo przyjmie reżim wyspecjalizowanego funduszu inwestycyjnego (SIF), jaką to możliwość daje prawo luksemburskie.

W związku z tym, że spółki prawa luksemburskiego o zmiennym kapitale typu S. oraz S.-S. nie stanowią spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga wskazanego w Konwencji, o którym mowa w art. 29 Konwencji oraz przepisy Konwencji nie wyłączają jej zastosowania do spółek prawa luksemburskiego utworzonych w reżimie S. lub S.-S. w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy Konwencji.

W konsekwencji otrzymane dochody, tj. wypłaty z czystego zysku wypracowanego przez Spółkę, tj. dystrybucja zysków przez Spółkę, która dla celów podatkowych stanowić będzie w Luksemburgu dywidendę będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, tj. w Luksemburgu.

Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Należy jednakże zauważyć, że konstrukcja tego przepisu pozwala na jego zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do dochodu, który na podstawie przepisów polskiego prawa wewnętrznego może zostać ujęty w puli dochodów podlegających opodatkowaniu według skali na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ na podstawie polskich przepisów dywidenda (a tak na podstawie przepisów Konwencji należy traktować dywidendę wypłaconą przez luksemburską spółkę komandytowo-akcyjną) nie jest opodatkowana według skali (jest opodatkowana 19% ryczałtem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), dochód ten nie może zostać ujęty dla potrzeb wyliczenia efektywnej stawki podatkowej od pozostałych dochodów opodatkowanych według skali.

Podsumowując stwierdzić należy, że do dywidendy otrzymanej przez wnioskodawcę ze spółki komandytowo-akcyjnej SCA będzie miał zastosowanie przepis art. 24 ust. 1 lit. a Konwencji, na podstawie którego przedmiotowy dochód będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu, przy czym zastosowanie - zgodnie z Konwencją - znajdzie tzw. metoda wyłączenia z progresją. Jednakże z uwagi na fakt, że do dywidendy wypłaconej przez spółkę komandytowo-akcyjną w przypadku jej opodatkowania w Polsce zastosować należałoby model zryczałtowany zawarty w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód z tytułu dywidendy wypłaconej przez luksemburską spółkę komandytowo-akcyjną nie może zostać ujęty dla potrzeb wyliczenia efektywnej stawki podatkowej od pozostałych dochodów opodatkowanych według skali.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl