IBPBII/2/415-1065/09/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1065/09/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wygranej w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym w państwie członkowskim Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wygranej w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w bieżącym roku podatkowym uzyskał wygraną w internetowej grze zręcznościowej "...". Gra jest organizowana przez podmiot mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Serwer, za pośrednictwem którego gracze uczestniczą w grze jest położony poza granicami kraju, lecz również na terenie Unii Europejskiej.

Gra jest typową grą zręcznościową nie mającą żadnych znamion gry losowej i jest prowadzona on-line, gracz nie ponosi żadnych kosztów udziału w grze. Z racji zwycięstwa w jednej z edycji wnioskodawca otrzymał wygrana przekazaną mu bezpośrednio na rachunek bankowy, a organizator nie potrącił jakiegokolwiek podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychód uzyskany przez osobę fizyczną, będący wygraną w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lecz w państwie członkowskim Unii Europejskiej i wypłacony w całości (bez potrącania jakiegokolwiek podatku) przez podmiot z siedzibą na obszarze Unii Europejskiej organizujący tę grę bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

2.

Czy rozliczenie ww. podatku następuje zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, gra internetowa, w której uzyskano wygraną jest grą zręcznościową prowadzoną on-line i nie zawiera w sobie żadnych elementów losowych, konieczność obstawiania, wpłaty wpisowego itp.

Wygrana nie podlega więc zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 6, 6a lub 68 ustawy.

W istniejącym od 1 stycznia 2009 r. stanie prawnym należy uznać, że wygrana tego typu podlega bezpośrednio opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10% przychodu.

Ponieważ podmiot organizujący grę wypłacił całość wygranej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, należy przyjąć, że rozliczenie i zapłata podatku nastąpi w rozliczeniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 3b ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z uwagi na to, iż w przedmiotowym wniosku wnioskodawca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie wskazał nazwy państwa, z którego osiągnął dochody, zatem w tym miejscu należy odwołać się do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Brak możliwości odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania powoduje, iż rozdział V Modelowej Konwencji OECD może posłużyć, jako informacja o istniejących metodach dotyczących unikania podwójnego opodatkowania, w sytuacji uzyskania przychodu z wygranej.

Zasadne jest więc posiłkowanie się art. 21 Inne dochody, który wskazuje, w którym państwie osiągnięte inne dochody podlegają opodatkowaniu, co winno znaleźć odzwierciedlenie w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a konkretnym państwem.

Cyt. art. 21 Konwencji stanowi, iż dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie.

Biorąc pod uwagę powyższy zapis Konwencji należy stwierdzić, iż wygrana będzie opodatkowana w państwie zamieszkania wnioskodawcy, tj. w Polsce.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, o tym czy uzyskany przez wnioskodawcę przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych decydować będą postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a państwem, w którym wnioskodawca osiągnął inne dochody.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opierając się na twierdzeniu wnioskodawcy, gra internetowa, w której uzyskał wygraną jest grą zręcznościową prowadzoną on-line i nie zawiera w sobie żadnych elementów losowych, konieczności obstawiania, wpłaty wpisowego itp. Zatem wygrana nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 6, 6a lub 68 ustawy.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. dokonując zmiany treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca rozszerzył zakres opodatkowania 10% podatkiem przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową na przychody uzyskiwane również w innych niż Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a w konsekwencji zrównał zasady opodatkowania tych przychodów w stosunku do polskich rezydentów oraz rezydentów państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przychód uzyskany przez wnioskodawcę, będący wygraną w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lecz w państwie członkowskim Unii Europejskiej i wypłacony w całości (bez potrącania jakiegokolwiek podatku) przez podmiot z siedzibą na obszarze Unii Europejskiej organizujący tę grę stanowi przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy 10% podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 30 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Natomiast art. 30 ust. 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przepisy ust. 1 przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Na podstawie art. 45 ust. 3b w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wskazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Wnioskodawca winien więc wykazać ten podatek w poz. 195 zeznania PIT-36 i wpłacić go w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl