IBPBII/2/415-1053/10/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1053/10/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania oraz sposobu opodatkowania przychodu z realizacji opcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania oraz sposobu opodatkowania przychodu z realizacji opcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza wprowadzić Program Opcyjny skierowany do członków Zarządu Spółki, kluczowych dla Spółki pracowników i osób nie będących pracownikami Spółki w łącznej liczbie nieprzekraczającej 99 osób (dalej: "Uczestnicy Programu").

Osoby objęte Programem Opcyjnym bedą w nim uczestniczyć pod warunkiem zawarcia ze Spółką Umów Uczestnictwa. Oferta zawarcia Umowy Uczestnictwa zostanie skierowana przez Spółkę do osób wymienionych w uchwale Rady Nadzorczej w terminie 14 dni od dnia umieszczenia ich na liście Osób Uprawnionych.

Oferta zawarcia Umowy Uczestnictwa będzie ważna przez okres w niej wskazany, który będzie nie krótszy niż 7 dni i będzie mogła być przyjęta w sposób w niej wskazany. Nieprzyjęcie oferty zawarcia Umowy Uczestnictwa w terminie i w sposób wskazany w zdaniu poprzednim spowoduje utratę przez daną Osobę Uprawnioną statusu Osoby Uprawnionej oraz jej skreślenie z Listy Osób Uprawnionych.

Program Opcyjny ma być przeprowadzony w latach 2010 - 2011 i w swoich założeniach ma wspierać realizację założonego na rok 2010 budżetu Spółki oraz osiągnięcie przez Spółkę założonych wyników finansowych.

Program polega na przyznaniu Uczestnikom Programu warunkowych praw majątkowych w postaci Opcji Menedżerskich. Opcja Menedżerska uprawnia do uzyskania kwoty realizacji odpowiadającej wartości instrumentu podstawowego, tj. średniej arytmetycznej dziennych kursów zamknięcia Akcji notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (dalej: "GPW w Warszawie") w II (drugim) kwartale kalendarzowym 2011 r. przypadającego na jedną Akcję Spółki.Opcje Menedżerskie będą nabywane na podstawie Umowy Uczestnictwa za odpłatnością w wysokości 1 złotego za Opcję. Opcje są niezbywalne, a w przypadku niezrealizowania warunków Programu Opcje nie będą odkupione przez Spółkę.

Realizacja praw z Opcji Menedżerskich możliwa jest wyłącznie przy spełnieniu następujących warunków:

* budżet Spółki na rok 2010 zostanie zrealizowany;

* wyniki finansowe Spółki za I kwartał 2011 r. zostaną osiągnięte przez Spółkę;

* E. w I półroczu roku 2011 wzrośnie o 10% w porównaniu do I półrocza roku 2010, co zostanie potwierdzone przed audytora w przeglądzie półrocznym w 2011 r.

Zgodnie z regulaminem Programu, jeśli powyższe warunki nie zostaną spełnione, zobowiązanie Spółki wobec wszystkich Uczestników Programu do wykonania świadczenia wynikającego z Opcji wygasa, a Uczestnicy nie są uprawnieni do Realizacji Praw z Opcji. Uczestnik Programu będzie uprawniony do realizacji praw z Opcji wyłącznie w przypadku:

* pozostawania w stosunku pracy ze Spółką lub spółką z Grupy kapitałowej lub też w innym stosunku prawnym łączącym daną osobę ze Spółką lub spółką z Grupy kapitałowej, na podstawie którego osoba ta zobowiązana jest świadczyć usługi/pracę na rzecz Spółki lub spółki z Grupy kapitałowej lub pełnić funkcję Członka Zarządu do dnia 30 czerwca 2011 r. oraz

* uiszczenia ceny nabycia Opcji.

Po 31 grudnia 2011 r. Uczestnik Programu traci prawo do realizacji posiadanych Opcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przychód uzyskiwany przez Uczestników Programu w związku z realizacją praw wynikających z Opcji Menadżerskich powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy powstały w ten sposób dochód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b tejże ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu realizacji Opcji Menadżerskich poprzez rozliczenie pieniężne stanowi przychód, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychód z kapitałów pieniężnych i w związku z tym podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b niniejszej ustawy.

Zgodnie z założeniami Programu Opcyjnego Uczestnik Programu jest stroną Umowy Uczestnictwa zawartej ze Spółką, na podstawie której jest on uprawniony do nabycia za wynagrodzeniem Opcji Menadżerskich, przy czym realizacja uprawnienia Uczestnika Programu wynikającego z ww. umowy polegać będzie na uzyskaniu Kwoty Realizacji odpowiadającej wartości instrumentu podstawowego, czyli średniej arytmetycznej dziennych kursów zamknięcia Akcji notowanych na GPW w Warszawie w II kwartale 2011 r. przypadającego na jedna Akcję.

Przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nie zawierają definicji legalnej opcji. Przewidują jedynie, iż m.in. opcje kupna / sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, stanowią instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowe (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W doktrynie i judykaturze przyjmuje się, że opcja jest pochodnym instrumentem finansowych, dającym posiadaczowi prawo do zawarcia transakcji określonym instrumentem bazowym (a wiec do kupna lub sprzedaży akcji, walut, indeksów giełdowych itd.) w przyszłym terminie, po z góry określonej cenie.

Źródłem powstania opcji jest kontrakt opcyjny, będący umową, w której jedna strona zobowiązuje się, na żądanie drugiej strony, do kupna lub sprzedaży w określonym momencie w przyszłości oznaczonej liczby akcji po z góry ustalonej cenie albo do dokonania rozliczenia pieniężnego, gdzie nie ma miejsca faktyczna dostawa instrumentu bazowego a jedynie realizacja kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości tego instrumentu.

Innymi słowy, realizacja praw wynikających z opcji może nastąpić poprzez wybór jednego dwóch następujących wariantów:

1.

nabycie akcji (lub innego instrumentu bazowego) wystawcy opcji po cenie określonej w momencie przyznania opcji,

2.

otrzymanie od wystawcy opcji kwoty rozliczenia odpowiadającej wartości instrumentu bazowego.

W przedmiotowym stanie faktycznym postanowienia kontraktu opcyjnego zawartego pomiędzy Spółką a Uczestnikiem Programu przewidują, iż realizacja praw z opcji przyznanych w ramach Programu Opcyjnego nastąpi poprzez wykorzystanie drugiego ze wskazanych powyżej wariantów.

Oznacza to, że w dacie realizacji praw z Opcji Menedżerskich Uczestnik Programu otrzyma od Spółki kwotę rozliczenia równą średniej arytmetycznej dziennych kursów zamknięcia Akcji notowanych na GPW w Warszawie w II kwartale kalendarzowym 2011 r. przypadających na jedną Akcję Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych, przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających. W myśl art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych, za pochodne instrumenty finansowe uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są nie będące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

W świetle powyższych przepisów należy przyjąć, iż opcje na akcje stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a zatem spełniają również definicje pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z realizacji praw wynikających z Opcji Menadżerskich należy stosować art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód określony w ust. 1 pkt 10 tej ustawy powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. W przedmiotowym stanie faktycznym, przychód z realizacji praw wynikających z Opcji Menedżerskich powstanie w momencie otrzymania przez Uczestnika Programu kwoty realizacji, równej średniej arytmetycznej dziennych kursów zamknięcia akcji Spółki notowanych na GPW w Warszawie, przypadających na jedną akcję Spółki.

W ocenie Spółki przychód uzyskany przez Uczestników Programu powinien być kwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych bez względu na to, czy uzyskującym przychód jest pracownik Spółki, współpracownik Spółki, czy członek Zarządu Spółki. W każdym przypadku otrzymana przez Uczestnika Programu kwota realizacji powinna być przyporządkowana do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako pochodząca z realizacji praw wynikających z instrumentu pochodnego.

Co więcej, w ocenie Spółki za prawidłowością kwalifikacji uzyskiwanego przychodu jako przychodu z kapitałów pieniężnych przemawia również fakt, iż Opcje Menedżerskie nabywane przez Uczestników Programu nie są odkupywane przez Spółkę w przypadku niezrealizowania warunków Programu. Oznacza to, że Uczestnik Programu nie ma pewności uzyskania przychodu (zysku), ponieważ jeśli nie ziszczą się warunki określone w regulaminie Programu (m.in. zrealizowanie budżetu, osiągnięcie założonych wyników finansowych), Opcje nie będą mogły być zrealizowane, a Spółka nie odkupi ich od Uczestników Programu. W innym przypadku, kiedy warunki określone w regulaminie zostaną zrealizowane, ale średnia arytmetyczna dziennych kursów zamknięcia akcji Spółki (stanowiąca Kwotę Realizacji) spadnie poniżej 1 zł (czyli ceny nabycia Opcji), wówczas Uczestnicy Programu poniosą stratę. W efekcie ryzyko straty występujące po stronie Uczestników Programu, jako charakterystyczne dla źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne, potwierdza powyższą kwalifikację przychodu uzyskiwanego w dacie realizacji Opcji.

Zasady opodatkowania przychodów z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zostały określone w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z niniejszym przepisem, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych dochodem jest osiągnięta w roku podatkowym różnica miedzy sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, dochodem z realizacji opcji na akcje Spółki (Opcji Menedżerskich) poprzez rozliczenie pieniężne, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, które Uczestnik Programu ma obowiązek wykazać na podstawie art. 30b ust. 5 i 6 ww. ustawy, do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w odrębnym zeznaniu podatkowym PIT - 38, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy podatkowej. Kosztem uzyskania przychodów w tym wypadku będzie opłata uiszczona przez Uczestnika Programu w związku z zawarciem Umowy Uczestnictwa (tekst jedn.: cena za nabycie Opcji Menedżerskich).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki przychód uzyskany przez Uczestnika Programu z tytułu otrzymania kwoty realizacji odpowiadającej wartości instrumentu podstawowego (tekst jedn.: akcji Spółki) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, z uwzględnieniem kosztów uzyskania tego przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Przychód określony powyżej powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o czym stanowi art. 17 ust. 1b ustawy.

Przez pochodne instrumenty finansowe zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 13 ww. ustawy, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy - instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym

g.

systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

h.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

i.

kontrakty na różnicę,

j.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Natomiast zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm.) instrument pochodny - to instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego itp.

Z wniosku wynika, że postanowienia kontraktu opcyjnego zawartego pomiędzy Spółką a Uczestnikiem Programu przewidują, iż realizacja praw z opcji przyznanych w ramach Programu Opcyjnego nastąpi poprzez otrzymanie od wystawcy opcji kwoty rozliczenia odpowiadającej wartości instrumentu podstawowego. Oznacza to, że w dacie realizacji praw z Opcji Menedżerskich Uczestnik Programu otrzyma od Spółki kwotę rozliczenia równą średniej arytmetycznej dziennych kursów zamknięcia Akcji notowanych na GPW w Warszawie w II kwartale kalendarzowym 2011 r. przypadających na jedną Akcję Spółki.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wnioskodawca twierdzi, iż opcje na akcje stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a zatem spełniają również definicje pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Implikuje to możliwość zakwalifikowania przychodów uzyskanych z realizacji opcji do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródłem powstania opcji jest kontrakt opcyjny, będący umową, w której jedna strona zobowiązuje się, na żądanie drugiej strony, do kupna lub sprzedaży w określonym momencie w przyszłości oznaczonej liczby akcji po z góry ustalonej cenie albo do dokonania rozliczenia pieniężnego, gdzie nie ma miejsca faktyczna dostawa instrumentu bazowego a jedynie realizacja kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości tego instrumentu. Wartość jest zależna od wartości instrumentu bazowego, nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość tych wydatków jest niska (w przypadku przedstawionym we wniosku wynosi 1 zł za opcję), rozliczenie nastąpi w przyszłości.

W przypadku zatem zrealizowania przez pracowników Opcji Menadżerskich, czyli praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, powstanie przychód który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód ten nie będzie stanowił dla Uczestników Programu przychodu z innych źródeł, z działalności wykonywanej osobiście ani też przychodu ze stosunku pracy, a na wnioskodawcy (Spółce) nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika.

Dodać należy, że stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Jednocześnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Powyższe oznacza, że przychód z realizacji praw wynikających z Opcji Menadżerskich nie powstanie w momencie otrzymania przez uczestnika kwoty realizacji, lecz w momencie kiedy kwota realizacji stanie się należna. Momentu realizacji praw z opcji nie można bowiem mylić z otrzymaniem przez Uczestnika pieniędzy.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Uczestnicy Programu będą mogli pomniejszyć kwoty przychodu o koszty uzyskania przychodu, gdyż z wniosku wynika, że poniosą koszt na nabycie ww. Opcji Menadżerskich w wysokości 1 zł za opcję. Oznacza to, że kwota przychodu osiągniętego z realizacji opcji będzie mogła być pomniejszona o koszty nabycia opcji. Dochodów z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 i art. 30c (art. 30b ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym Uczestnicy Programu będą obowiązani w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z kapitałów pieniężnych, w tym również dochody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie nadmienia się, iż niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualna), została wydana wyłącznie dla Spółki jako wnioskodawcy w zakresie zakwalifikowania powstałego przychodu z realizacji opcji do określonego źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne oraz sposobu opodatkowania tego przychodu. Interpretacja zapewnia zatem ochronę o jakiej mowa w art. 14k Ordynacji wyłącznie wnioskodawcy a nie Uczestnikom Programu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl