IBPBII/2/415-1046/10/HSt - Możliwość powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1046/10/HSt Możliwość powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu do spółki komandytowej gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wniesienia w formie aportu do spółki komandytowej gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada prawo własności trzech działek. Dwie zakupione odpowiednio w 2005 r. oraz 2008 r. i jedna otrzymana w formie darowizny w 2010 r. Grunty nabył w celu darowizny swoim dzieciom. Aktualnie rozważa przystąpienie do spółki komandytowej jako komandytariusz i wniesienie przedmiotowych działek jako wkładu niepieniężnego (aport). Wniesione aportem działki będą stanowiły środek trwały spółki i mogą być przeznaczone na cele inwestycyjne (spółka może budować na powyższych działkach domy na sprzedaż). Grunty od momentu nabycia do chwili obecnej nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej ani też nie były nieodpłatnie udostępniane innym osobom.

Wnioskodawca nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Wartość rynkowa gruntów zostałaby ustalona na dzień ich wniesienia aportem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie aportem do spółki komandytowej gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości jest wyłączone ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmującego odpłatne zbycie rzeczy lub praw.

Oznacza to, że wniesienie do spółki przez osobę fizyczną rzeczy, będących dla spółki środkami obrotowymi lub środkami trwałymi, nie stanowi źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości niewykorzystywanych w działalności gospodarczej do spółki jako aportu rzeczowego, w zamian za udział w zyskach spółki, nie skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2010 r. Znak: IPPB1/415-498/10-5/ES).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy dotyczącą wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia gruntów niewykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej w formie aportu do spółki komandytowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Natomiast ocena stanowiska Wnioskodawcy w pozostałym zakresie zawarta zostanie w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Odpłatne zbycie oznacza przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. W przypadku wniesienia przez wspólnika nieruchomości aportem do spółki komandytowej, następuje przeniesienie prawa własności z osoby fizycznej na spółkę w zamian za korzyść majątkową w postaci udziału w spółce. Wniesienie nieruchomości w postaci aportu stanowi zatem formę odpłatnego zbycia. Wskazuje na to także treść art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznającego wniesienie do spółki składników majątku w postaci wkładu niepieniężnego za formę odpłatnego zbycia.

Jednakże zgodnie z dyspozycją zawartą w powołanym wyżej art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zawierający katalog źródeł przychodów art. 10 ww. ustawy podatkowej wyróżnia również wśród tych źródeł w ust. 1 pkt 7 przychody z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie stanowi jednak źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy tj. kapitałów pieniężnych, ponieważ przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Nie ma natomiast zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej (w tym również do spółki komandytowej).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wpłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając na uwadze treść ww. przepisu ustawy podatkowej brak jest również podstaw do kwalifikacji tego typu zdarzenia, jakim jest wniesienie aportu do spółki osobowej jako przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z treścią powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego oceniając przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe w kontekście skutków podatkowych stwierdzić należy, iż planowane wniesienie aportu do spółki komandytowej w postaci wskazanych we wniosku gruntów, które nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej ani też nie były nieodpłatnie udostępniane innym osobom, będzie stanowiło formę ich odpłatnego zbycia, gdyż w wyniku tej czynności nastąpi przeniesienie prawa własności z osoby fizycznej na spółkę w zamian za korzyść majątkową w postaci udziału w spółce.

Jednakże w momencie wniesienia przedmiotowego aportu, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na brzmienie art. 10 ust. 2 pkt 2 tej ustawy. Odpłatne zbycie nieruchomości dokonane przez Wnioskodawcę w formie aportu do spółki osobowej nie będzie stanowiło źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani też nie mieści się kategoriach innych źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu.

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tutejszy organ informuje, że orzeczenia podatkowe za każdym razem wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl