IBPBII/2/415-1029/09/NG - Podmiot zobowiązany do składania informacji PIT 8C w związku z uzyskaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, w przypadku otrzymywania z Urzędu Regulacji Energetyki zbywalnych świadectw pochodzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1029/09/NG Podmiot zobowiązany do składania informacji PIT 8C w związku z uzyskaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, w przypadku otrzymywania z Urzędu Regulacji Energetyki zbywalnych świadectw pochodzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 21 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podmiotu obowiązanego do wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podmiotu obowiązanego do wystawienia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie wpisu do ewidencji prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnego źródła.

W oparciu o art. 9e ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Regulacji Energetyki (URE) świadectwa pochodzenia (ŚP), które w myśl art. 9e ust. 6 ww. ustawy są zbywalne i stanowią one towar giełdowy.

Prawa majątkowe ze świadectw pochodzenia Minister Finansów uznał za instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r., natomiast przychód ze sprzedaży tych instrumentów nie będących papierami wartościowymi, traktuje jak przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany stawką 19 %.

Przychód z kapitałów pieniężnych wymaga złożenia rocznego zeznania PIT-38 wypełnionego na podstawie informacji PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych)

Wnioskodawca od 2007 r. nie otrzymał informacji PIT-8C, nie miał pojęcia, że otrzymuje przychód z kapitałów pieniężnych.

Wnioskodawca, aby sprzedać świadectwa pochodzenia spełnił poniższe wymagania:

*

został członkiem rejestru ŚP na T. S.A.,

*

zawarł umowę z domem maklerskim, który działa na T. S.A.,

*

udzielił pełnomocnictwa domowi maklerskiemu na dokonywanie w swoim imieniu transakcji na rynku praw majątkowych, prowadzonym przez T.

Dom maklerski dokonuje transakcji na podstawie faksowej dyspozycji wnioskodawcy, w której wnioskodawca każdorazowo określa ilość praw majątkowych, cenę po jakiej należy sprzedać oraz nabywcę, któremu należy zbyć.

Nabywcy tych praw podpisali z wnioskodawcą umowy zobowiązaniowe do zbycia praw majątkowych z ich inicjatywy. Firmy te, po dokonanych przez dom maklerski czynnościach przelewają na firmowe konto wnioskodawcy zapłatę zaliczkową, a następnie do 7 dni wnioskodawca wystawia fakturę VAT.

Za swoje usługi dom maklerski wystawia fakturę za opłatę transakcyjną dla T. S.A oraz prowizję dla siebie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto w opisanym powyżej przypadku w świetle art. 39 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. zobowiązany był do składania informacji PIT 8C (dom maklerski, T. S.A., nabywca praw majątkowych, czy też inna osoba).

Zdaniem wnioskodawcy, według interpretacji Ministra Finansów, skierowanej do Izb Skarbowych i Urzędów Skarbowych z 23 maja 2006 r. znak: DD/PB2/RB-033-0200-1464/06, prawa majątkowe, wynikające ze Świadectw Pochodzenia Energii z odnawialnego źródła należy uznać za instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z 29 lipca 2005 r. Przychody uzyskane ze zbycia tych świadectw zalicza się do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mówi art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli przyjąć powyższą interpretację, to dom maklerski winien był sporządzić roczną informację o transakcjach zawartych na giełdzie (T. S.A.). Dom maklerski posiada pełną informację o dacie transakcji, ilości zbywanych praw majątkowych, cenę za ile komu je sprzedał. Takiej kompleksowej informacji nie posiada wydawca Świadectwa Pochodzenia URE czy też Rejestr świadectw pochodzenia na T. S.A., czy też nabywcy Świadectw Pochodzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Stosownie zaś do art. 9e ust. 6 ww. ustawy, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 i Nr 183, poz. 1537 i 1538).

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 20 października 2009 r. Zgodnie z powyższym przepisem w ww. brzmieniu instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe).

Należy także zauważyć, iż z dniem 21 października 2009 r. nowelizacji uległy zapisy powyższej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Mianowicie, przez art. 1 pkt 2 lit. f) ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316) w przedmiotowej ustawie został dodany art. 3 pkt 28a, zgodnie z którym, ilekroć (w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi) jest mowa o instrumentach pochodnych - rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego. Oznacza to, że mając na uwadze zarówno przepis art. 2 ust. 1 pkt 2 lit e) w stanie prawnym do 20 października 2009 r., jak i art. 3 pkt 28a po nowelizacji przedmiotowej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, świadectwa pochodzenia energii elektrycznej są pochodnymi instrumentami finansowymi.

W konsekwencji przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Należy jednakże zauważyć, iż w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii z odnawialnego źródła dotyczy to stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., albowiem ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 201, poz. 1541) ustawodawca dodał w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 14 ust. 2 pkt 14, który stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.). Powyższa zmiana przepisów oznacza, iż wnioskodawca przychody osiągnięte z tytułu zbycia świadectw pochodzenia do dnia 31 grudnia 2009 r. winien zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, natomiast od dnia 1 stycznia 2010 r. do przychodów z działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustaw podatkowych przewidują możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania tych przychodów. Natomiast dla przychodów z kapitałów pieniężnych przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.

W związku z tym, w opisanym we wniosku stanie faktycznym sprzedaż praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (czyli sprzedaż pochodnych instrumentów finansowych) podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kapitały pieniężne (do dnia 31 grudnia 2009 r.).

Na mocy art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu

Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, iż po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W odniesieniu do dochodów o których mowa w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie przewidział instytucji poboru zaliczek w trakcie roku podatkowego.

Natomiast, zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. PIT-8C).

Należy zauważyć, iż ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Nie wystarcza tu też wykładnia językowa, ponieważ zastosowanie wykładni językowej przy interpretacji art. 39 ust. 3 ww. ustawy doprowadziłoby do przyjęcia, że niemal każdy kto posiada informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 przedmiotowej ustawy, powinien dopełnić określonego w tym przepisie obowiązku podatkowego. Konieczne jest więc sięgnięcie do wykładni celowościowej. Należy zauważyć, że w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) stwierdzono, że: "po zakończeniu roku podatkowego - w terminie do dnia 31 stycznia (termin ten zmieniono na koniec lutego) roku następującego po roku podatkowym - podmioty, za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych (instrumentów finansowych), będą zobowiązane do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika."

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnego źródła, natomiast dom maklerski, działając w zakresie udzielonego przez wnioskodawcę pełnomocnictwa, pośredniczył w zbyciu świadectw pochodzenia energii elektrycznej. Wnioskodawca podkreślił także, że to dom maklerski posiada pełną informację o dacie transakcji ilości zbywanych świadectw pochodzenia oraz za ile i komu zostały one sprzedane.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, należy zatem stwierdzić, że w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. na biurze maklerskim spoczywał obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podmiocie, który był pośrednikiem przy sprzedaży przedmiotowych świadectw pochodzenia i - jak twierdzi wnioskodawca - posiadał "pełną informację" o dacie transakcji, cenie i ilości zbywanych świadectw pochodzenia. Tym samym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż brak informacji PIT-8C nie zwalnia wnioskodawcy z obowiązku rozliczenia dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych (w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej) na zasadach przewidzianych ustawą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl