IBPBII/2/415-1025/12/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1025/12/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu udostępnienia kapitału - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu udostępnienia kapitału.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2011 r. uzyskał przychód ze stosunku pracy oraz pozarolniczej działalności gospodarczej. W 2011 r. wnioskodawca uzyskał także dodatkowy przychód z tytułu umowy zawartej z firmą pośrednictwa finansowego "kredyty-chwilówki". Firma ta zajmuje się działalnością w zakresie udzielania pożyczek krótkoterminowych. W umowie firma określana jest jako pośrednik. Zgodnie z zawartą umową wnioskodawca dokonał wpłaty określonej kwoty pieniężnej na rachunek bankowy pośrednika, na którą to kwotę pośrednik poszukuje pożyczkobiorców, którym udziela pożyczek ze środków przekazanych przez wnioskodawcę do dyspozycji firmy. Pośrednik w imieniu wnioskodawcy zawiera umowy pożyczki pomiędzy wnioskodawcą a pożyczkobiorcami. Cala procedura udzielania pożyczek tzw. "chwilówek" odbywa się za pośrednictwem pracowników pośrednika, pośrednik posiada specjalny system informatyczny, w którym rejestruje każde zdarzenie na koncie, do którego wnioskodawca ma dostęp poprzez Internet przy użyciu osobistego loginu i hasła.

Zgodnie z umową, za każdą udzieloną pożyczkę gotówkową za pośrednictwem pośrednika wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci 5% od kwoty udzielonej pożyczki. Wynagrodzenie to jest stawiane do dyspozycji wnioskodawcy w terminie zwrotu pożyczki przez pożyczkobiorcę. Wynagrodzenie to wnioskodawca otrzymuje jednorazowo zawsze w wysokości 5% (paragraf 9 umowy pkt 1 brzmi: "z tytułu udzielenia pożyczki gotówkowej za pośrednictwem pośrednika pożyczkodawcy przysługuje od pożyczkobiorcy wynagrodzenie w wysokości 5% od kwoty udzielonej pożyczki gotówkowej", natomiast pkt 2 brzmi: "wynagrodzenie będzie pobierane od pożyczkobiorcy przez pośrednika i stawiane do dyspozycji pożyczkodawcy w terminie zwrotu pożyczki przez pożyczkobiorcę". W przypadku nie spłacenia pożyczki przez pożyczkobiorcę w terminie określonym umową, nie spłacenia jej w okresie następnych 3 miesięcy, kiedy to uruchomiona zostaje procedura windykacyjna, wypłaty należnego wnioskodawcy wynagrodzenia oraz zwrotu udzielonej pożyczki dokonuje pośrednik. Wypłacone wnioskodawcy wynagrodzenie jest zawsze odnotowywane na koncie wnioskodawcy w systemie informatycznym, w związku z tym wzrasta kapitał wnioskodawcy, z którego to kapitału mogą zostać udzielone kolejne pożyczki lub kapitał ten może zostać wnioskodawcy wypłacony. Logując się na swoje konto w systemie informatycznym wnioskodawca może uzyskać informację o kapitale, udzielonych pożyczkach oraz osiągniętym zysku. Zysk sumowany jest w okresach miesięcznych i rocznych. Na koniec roku z powyższego systemu wnioskodawca drukuje informacje o uzyskanym dochodzie w ciągu całego roku, na podstawie której rozlicza dodatkowy przychód do opodatkowania w zeznaniu rocznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy dokonać rozliczenia w zeznaniu rocznym uzyskanego przychodu tj. otrzymanego wynagrodzenia w związku z udzielaniem pożyczek w imieniu wnioskodawcy przez pośrednika.

Zdaniem wnioskodawcy, przychód osiągnięty z tytułu zawartej umowy pośrednictwa finansowego tj. wynagrodzenie w wysokości 5% uzyskane od kwoty każdej z udzielonych pożyczek jest przychodem, który powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym PIT-36 w poz. 191 jako przychód z odsetek i opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym 19%. Według wnioskodawcy przychód ten nie powinien być traktowany jako wynagrodzenie prowizyjne i opodatkowany według skali podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych przychodów z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

W myśl art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a i 5d.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

W świetle powyższego uznać należy, iż przychód jaki wnioskodawca otrzymuje z tytułu udostępnienia swojego kapitału firmie zajmującej się działalnością gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek, stanowi przychód określony w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z tytułu odsetek od innych form inwestowania. Przekazanie kapitału ww. firmie jest bowiem formą inwestycji tego kapitału, w wyniku której wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie. W świetle zaś prawa cywilnego pod pojęciem odsetek rozumie się wynagrodzenie za korzystanie z cudzych pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku. Wynagrodzenie otrzymane za pośrednictwem firmy zajmującej się udzielaniem pożyczek jest zatem świadczeniem o charakterze odsetek z tytułu inwestowania kapitału przez wnioskodawcę. Tym samym ww. przychód jaki wnioskodawca otrzymuje nie stanowi przychodu ze źródła określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. przychodu z odsetek od pożyczek. Nie jest bowiem bez znaczenia kto wypłaca wynagrodzenie z tytułu korzystania z kapitału.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż jeżeli firma jest podmiotem wskazanym w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, tj. osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną (jej jednostką organizacyjną) lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, to jego obowiązkiem, wynikającym z powołanego wyżej art. 41 ust. 4 ww. ustawy, jest pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu ww. odsetek.

Jeżeli natomiast firma nie jest wyżej wskazanym podmiotem, wówczas wnioskodawca zobowiązany będzie do wykazania przedmiotowego zryczałtowanego podatku dochodowego z odsetek, w zeznaniu rocznym składanym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyska przychód z tychże odsetek.

Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W myśl art. 45 ust. 1a ww. ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z:

1.

kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b;

2.

pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c;

3.

odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Natomiast art. 45 ust. 3b stanowi, iż w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy ww. 19% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu odsetek nie zostanie pobrany przez płatnika, wnioskodawca winien wykazać go w zeznaniu rocznym PIT-36 (poz. 191), PIT-36L (poz. 61), PIT- 38 (poz. 37) lub PIT-39 (poz. 31) w zależności od tego jakiego rodzaju dochody, oprócz dochodów z przedmiotowych odsetek, uzyskał w danym roku podatkowym.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy, iż przychód przez niego osiągnięty z tytułu zawartej umowy pośrednictwa finansowego tj. wynagrodzenie w wysokości 5% uzyskane od kwoty każdej z udzielonych pożyczek jest przychodem, który powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym PIT-36 w poz. 191 jako przychód z odsetek i opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym 19% należało uznać za prawidłowe, o ile podatek nie został pobrany przez płatnika czyli firmę, która w imieniu wnioskodawcy udziela pożyczek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl