IBPBII/2/415-1019/13/JG - PIT w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego warunkowych praw do otrzymania akcji lub opcji na akcje.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/2/415-1019/13/JG PIT w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego warunkowych praw do otrzymania akcji lub opcji na akcje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (data otrzymania 8 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego warunkowych praw do otrzymania akcji lub opcji na akcje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników w ramach planu motywacyjnego warunkowych praw do otrzymania akcji lub opcji na akcje.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

H. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest spółką należącą do grupy kapitałowej H., na czele której stoi H.F.G. (dalej: "H. UK"). Stuprocentowym udziałowcem Spółki jest spółka H.F. Ltd., która stanowi podmiot zależny od H. UK.

Spółka H. UK jest organizatorem programu adresowanego do wybranych dyrektorów i pracowników spółek z grupy kapitałowej H., mającego na celu zatrzymanie ich w grupie oraz motywowanie do pracy, której efektem będzie wzrost wyników finansowych spółek z grupy. W programie biorą również udział wybrani pracownicy Wnioskodawcy (dalej: "Uczestnicy").

Uczestnicy biorą udział w programach organizowanych przez H. UK na podstawie dokumentu (regulaminu) o nazwie "Plan 2012" (dalej: "Plan")" oraz deklaracji podpisywanych jednorazowo przez te osoby i przekazywanych do H.UK.

Plan reguluje zasady przyznawania tym Uczestnikom instrumentów finansowych (dalej: "Instrumenty") w postaci:

* warunkowych praw do otrzymania akcji zwykłych H.UK (dalej: "Prawa Warunkowe") lub

* opcji na akcje zwykłe H.UK (dalej: "Opcje").

Kompetencje w zakresie zarządzania i nadzorowania programu zostały przyznane komitetowi ds. wynagrodzeń działającemu przy zarządzie H. UK (dalej: "Komitet").

Instrumenty są przekazywane poszczególnym Uczestnikom w dniu przyznania Instrumentu (dalej: "Dzień Przyznania"). Rodzaj Instrumentu jest ustalany przez Komitet przed przyznaniem Instrumentu. Jeżeli rodzaj Instrumentu nie został wybrany, Instrument stanowi Opcję podlegającą nieodpłatnej realizacji ("zerowa cena Opcji").

Uczestników nie łączy z H.UK stosunek pracy ani żaden inny stosunek prawny, na podstawie którego poszczególni Uczestnicy byliby zobowiązani do świadczenia na rzecz H.UK pracy.

Przekazanie Instrumentu (dalej: "Przekazanie") oznacza moment, kiedy:

* w odniesieniu do Opcji - staje się ona możliwa do realizacji, czyli Uczestnik nabywa prawo do realizacji Opcji lub

* w odniesieniu do Prawa Warunkowego - Uczestnik staje się uprawniony do otrzymania akcji.

Przekazanie Instrumentu następuje po spełnieniu warunków określonych w Planie i deklaracji podpisywanej przez każdego Uczestnika. Dzień, w którym następuje Przekazanie (dalej: "Dzień Przekazania"), został określony w Planie jako zdarzenie późniejsze z następujących:

* data, z którą Komitet zdecyduje, że szczególne warunki zostały spełnione lub

* upływ trzech lat od Dnia Przyznania Instrumentu.

W przypadkach określonych w Planie Przekazanie może także nastąpić wcześniej. Do takich sytuacji należy m.in. Przekazanie na mocy decyzji Komitetu w przypadku przejścia Uczestnika na emeryturę przed Dniem Przekazania.

Na skutek zastosowania Instrumentu w postaci Praw Warunkowych H.UK przyznaje Uczestnikom niezbywalne, warunkowe prawo do bezpłatnego otrzymania w przyszłości akcji zwykłych H.UK. W Dniu Przekazania posiadacz Praw Warunkowych staje się uprawniony do otrzymania w zamian za nie akcji zwykłych z pełnym prawem do swobodnego dysponowania nimi. Z upływem Dnia Przekazania lub w najbliższym możliwym terminie zarząd H.UK jest zobowiązany do przeniesienia na Uczestnika prawa własności akcji. W konsekwencji, otrzymanie przez Uczestnika akcji stanowi realizację Praw Warunkowych.

W przypadku zastosowania Instrumentu w postaci Opcji H.UK przyznaje Uczestnikom prawo do opcji na akcje. Opcje są niezbywalne. Z chwilą nadejścia Dnia Przekazania, Opcje stają się możliwe do realizacji. W konsekwencji, Uczestnik nabywa prawo do realizacji Opcji, to jest zamiany posiadanych Opcji na akcje zwykłe, w dowolnym terminie. Opcje mogą być realizowane w całości lub w częściach (odpowiadających wielokrotności 1.000 akcji).

Komitet ustala cenę Opcji najpóźniej w Dniu Przyznania. Cena Opcji jest płatna z chwilą realizacji przez Uczestnika Opcji. Cena Opcji może być zerowa. Komitet ma prawo obniżyć lub uchylić cenę Opcji najpóźniej w dniu realizacji przez uczestnika Opcji.

Opcja wygasa w zakresie, w jakim nie została zrealizowana przez Uczestnika, po upływie okresu realizacji Opcji (dalej: "Okres Realizacji"), to jest po upływie 10 lat od Dnia Przyznania. Zatem Opcja może być zrealizowana przez Uczestnika wyłącznie w okresie od Dnia Przekazania do dnia, w którym upływa 10 lat od dnia Przyznania. Natomiast do Dnia Przekazania możliwość realizacji Opcji jest zawieszona.

W przypadkach, w których Opcja została zrealizowana lub Prawo Warunkowe podlega realizacji, Komitet może zdecydować, że zamiast akcji zwykłych uczestnik otrzyma ekwiwalent pieniężny równy wartości rynkowej tych akcji w dniu realizacji Prawa Warunkowego lub w dniu realizacji Opcji. Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany w gotówce.

Ekwiwalent pieniężny może być wykorzystany w całości lub w części na mocy decyzji Komitetu przed jego wypłatą na dokonanie w imieniu Uczestnika:

* subskrypcji na akcje H. UK po cenie równej wartości rynkowej;

* nabycie akcji H.UK lub

* po części na obydwa działania

oraz przekazanie na rzecz tego Uczestnika pozyskanych w ten sposób akcji.

Jeżeli Uczestnik przestaje być pracownikiem spółki należącej do grupy kapitałowej przed dniem realizacji Instrumentu, co do zasady Instrument wygasa z dniem ustania stosunku prawnego łączącego go z daną spółką. Jednocześnie Plan przewiduje od tego pewne wyjątki odnoszące się do przypadków, kiedy stosunek pracy ustaje z przyczyn nieleżących po stronie pracownika.

Wnioskodawca w żaden sposób nie ma wypływu na tworzenie programu ani nie jest obciążany żadnymi kosztami uczestnictwa własnych pracowników w programie. W przypadku realizacji Instrumentów w drodze ekwiwalentu pieniężnego, rola Wnioskodawcy może ograniczać się wyłącznie do rozdystrybuowania środków pieniężnych otrzymanych od H.UK na poczet wypłat dla Uczestników (całkowity ciężar ekonomiczny realizacji programu ponosi H.UK).

Program organizowany przez H.UK w oparciu o Plan jest obecnie realizowany oraz będzie realizowany w przyszłości.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Instrumentów powstanie dopiero w momencie realizacji Praw Warunkowych lub Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Instrumentów powstanie dopiero w momencie realizacji Praw Warunkowych lub Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu przychód po stronie Uczestników nie powstanie w Dniu Przyznania ani w chwili Przekazania Instrumentów, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze żadnego świadczenia w postaci akcji lub środków pieniężnych. Przyznanie takiego prawa oraz późniejsze Przekazanie Instrumentów stanowią jedynie zobowiązanie do przeniesienia własności akcji lub wypłaty gotówki w przyszłości. Przysporzenie, które otrzymuje Uczestnik w Dniu Przyznania oraz w chwili Przekazania jest więc potencjalne.

Powyższe stanowisko znajduje jednocześnie potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów w podanych stanach faktycznych (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-72/13-6/MK).

Konsekwentnie, skoro po stronie Uczestnika nie powstanie przychód w Dniu Przyznania ani w chwili Przekazania, to tym bardziej Spółka nie będzie miała w tym momencie obowiązków płatnika, o których mowa w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dopiero w momencie realizacji Opcji lub Praw Warunkowych zgodnie z postanowieniami programu, możliwe będzie określenie konkretnej wielkości przysporzenia. Stąd korzyść, jaką osiągnie Uczestnik w związku z przyznaniem mu prawa własności akcji lub ekwiwalentu pieniężnego powinna zostać uwzględniona jedynie na etapie przeniesienia własności akcji lub wypłaty gotówki.

Jednocześnie przychód uzyskany z tytułu realizacji Opcji lub Praw Warunkowych powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przez użyte w tej ustawie pojęcie "pochodne instrumenty finansowe" rozumieć należy instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.; dalej: "ustawa o OIF").

W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF ustawodawca definiuje instrumenty finansowe, jako instrumenty, które spełniają następujące przesłanki:

* nie są papierami wartościowymi w rozumieniu tej ustawy oraz

* stanowią m.in. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy o OIF - przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z uwagi na fakt, że Instrumenty nie są emitowane na podstawie szczególnych przepisów oraz nie są zbywalne, Instrumenty nie stanowią papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o OIF. Dlatego też należy rozważyć, czy Instrumenty można zaliczyć do pozostałych instrumentów finansowych określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF.

Zgodnie z powszechnym rozumieniem pochodnych instrumentów finansowych, posiadacz takiego instrumentu jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś jego wystawca jest zobowiązany do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do wartości aktywów, na których oparty został pochodny instrument finansowy (tak m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-81/13/HS, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 lutego 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-1040/12-4/MG, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 marca 2012 r., sygn. akt IPPB2/415-168/12-3/MG, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2011 r., sygn. akt IPPB2/415-830/11-6/MK oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 marca 2012 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1445/11/ŁCz). Do form realizacji pochodnego instrumentu finansowego zalicza się dostawę aktywów danego rodzaju (instrumentów bazowych) lub zapłatę określonej kwoty rozliczenia.

Katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF, które na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiowane są jako pochodne instrumenty finansowe, jest katalogiem otwartym. W katalogu tym mieszczą się m.in. "opcje", a także "inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy". Oznacza to, że przenosząc ten przykładowy katalog pochodnych instrumentów finansowych na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca miał zamiar ująć szeroko zdarzenia kwalifikowane do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych.

Pojęcie opcji nie jest zdefiniowane w przepisach prawa. Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF - do którego odsyła art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wymienia jako przykład instrumentu finansowego opcje, których instrumentem bazowym jest m.in. papier wartościowy (np. akcje) i które są wykonywane przez dostawę instrumentu bazowego lub rozliczenie pieniężne. Powyższą charakterystykę opcji można, w ocenie Spółki, odnieść do sytuacji opisywanej w niniejszym wniosku, tj. do realizacji praw z Opcji wydawanych Uczestnikom. W przedstawionym zdarzeniu postanowienia Planu przewidują, że realizacja praw z Opcji przyznanych w ramach programu nastąpi w przypadku spełnienia się określonych warunków poprzez przekazanie akcji (czyli dostawę instrumentu bazowego), na podstawie dyspozycji Uczestnika dokonanej w okresie realizacji. Ponadto Plan przewiduje, że ekwiwalent pieniężny może zostać decyzją Komitetu wykorzystany na pozyskaniu w imieniu i na rzecz Uczestnika akcji H. UK. Taki sposób realizacji Opcji stanowić będzie również dostawę instrumentu bazowego.

Co więcej, za prawidłowością kwalifikacji Opcji jako pochodnych instrumentów finansowych-w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF - przemawiają także następujące argumenty:

warunków;

* Opcje inkorporują pewne prawo, które może zostać zrealizowane po spełnieniu się określonych warunków;

* co do zasady Opcje są realizowane odpłatnie (za wyjątkiem Opcji o zerowej cenie);

* Opcje są niezbywalne, zatem Uczestnik nie może prawami z Opcji swobodnie dysponować (co oznacza, że nie stanowią one papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o OIF);

* nie jest możliwe ustalenie potencjalnej korzyści majątkowej Uczestnika programu w momencie objęcia Opcji, ponieważ do momentu realizacji Opcji Uczestnik nie ma pewności, jaką korzyść otrzyma;

* objęcie Opcji jest związane ze stanem niepewności dla Uczestnika, który przejawia się w ryzyku, że przesłanki realizacji Opcji nie zostaną spełnione lub realizacja Opcji nie będzie opłacalna ze względu na spadek wartości rynkowej akcji H.UK.

Podobnie w odniesieniu do Praw Warunkowych należy uznać, że stanowią one pochodne instrumenty finansowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co prawda nie zostały one wprost wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF, jednakże w przepisie tym jest mowa o "innych instrumentach pochodnych, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy". Zdaniem Spółki, Prawa Warunkowe mieszczą się w charakterystyce pochodnych instrumentów finansowych, bowiem Instrumenty te uprawniają Uczestnika po spełnieniu określonych warunków do otrzymania świadczenia, którego wartość jest ściśle powiązana z wartością instrumentu bazowego (akcji zwykłych H. UK). Jednocześnie na mocy umowy zawartej z poszczególnymi Uczestnikami zarząd H. UK będzie zobowiązany do zrealizowania w przyszłości tego świadczenia. Realizacja Prawa Warunkowego nastąpi najwcześniej w Dniu Przekazania oraz, podobnie jak w przypadku Opcji, będzie miała formę przekazania akcji (czyli dostawy instrumentu bazowego), wypłaty ekwiwalentu pieniężnego (czyli rozliczenia pieniężnego) lub też pozyskania za kwotę odpowiadającą ekwiwalentowi pieniężnemu akcji w imieniu i na rzecz Uczestnika (czyli dostawy instrumentu bazowego).

Co więcej, za prawidłowością kwalifikacji Praw Warunkowych jako pochodnych instrumentów finansowych - w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o OIF - przemawiają także następujące argumenty:

* Prawa Warunkowe inkorporują pewne prawo, które może zostać zrealizowane po spełnieniu się określonych warunków;

* Prawa Warunkowe są niezbywalne, zatem Uczestnik nie może nimi swobodnie dysponować (co oznacza, że nie stanowią one papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o OIF);

* nie jest możliwe ustalenie potencjalnej korzyści majątkowej Uczestnika programu w momencie objęcia Praw Warunkowych, ponieważ do momentu realizacji Praw Warunkowych Uczestnik nie ma pewności, jaką korzyść otrzyma;

* objęcie Praw Warunkowych jest związane ze stanem niepewności dla Uczestnika, który przejawia się w ryzyku, że przesłanki realizacji Praw Warunkowych nie zostaną spełnione lub ich realizacja nie będzie opłacalna ze względu na spadek wartości rynkowej akcji H.UK.

W świetle powyższych argumentów Spółka jest zdania, że Instrumenty należy uznać za pochodne instrumenty finansowe, których instrumentami bazowymi są papiery wartościowe (akcje zwykłe H.UK), wykonywane poprzez dostawę instrumentu bazowego lub rozliczenie pieniężne. W związku z tym, zdaniem Spółki, realizacja praw z Instrumentów rodzi po stronie Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) - płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z ust. 1 oraz w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód z tytułu realizacji praw z Instrumentów powinien zostać wykazany przez Uczestnika w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. Zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w tym samym terminie powinien zostać wpłacony przez Uczestnika do urzędu skarbowego podatek wynikający z tego zeznania.

Ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Uczestników w związku z realizacją praw z Opcji będzie stanowić przychód z kapitałów pieniężnych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika, bowiem przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że w rozpatrywanej sprawie wszystkie obowiązki związane z uiszczeniem podatku z tytułu uzyskania przychodów z kapitałów pieniężnych spoczywają na samych podatnikach.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie zbliżonego stanu faktycznego - tak m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-288/13-4/MK;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-225/13-5/AK;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-81/13/HS;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2013 r., sygn. akt IPPB2/415-1040/12-4/MG;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 stycznia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1361/12/NG;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2013 r., sygn. akt IBPBII/2/415-120/12/MW;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 26 marca 2012 r., sygn. akt IPPB2/415-168/12-3/MG;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2011 r., sygn. akt IBPBII/2/415-182/11/AK oraz IBPBII/2/415-183/11/AK;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 26 października 2010 r., sygn. akt ILPB2/415-901/10-2/JK;

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2010 r., sygn. akt IBPBII/2/415-660/10/ŁCz.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka stoi na stanowisku, że przychód uzyskiwany przez Uczestników w związku z realizacją praw wynikających z Instrumentów powstanie dopiero w momencie realizacji Praw Warunkowych lub Opcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) oraz powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a powstały w ten sposób dochód podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W tym miejscu wyjaśnić jedynie należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał nieobowiązujące brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który po zmianie stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Nowe brzmienie - w myśl art. 14 ustawy zmieniającej - ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r. Powyższa zmiana nie ma wpływu na treść rozstrzygnięcia.

Dodatkowo wskazać należy, że obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Natomiast obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 września 2013 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.).

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie - w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl