IBPBII/1/4511-103/15/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/4511-103/15/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2015 r. (data wpływu do Biura - 6 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży lokali i gruntów (pustostanów) nieprzydatnych Lasom Państwowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2015 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży lokali i gruntów (pustostanów) nieprzydatnych Lasom Państwowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 40a ustawy o lasach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2013 r. Nadleśnictwo zamierza dokonywać sprzedaży lokali i gruntów nieprzydatnych Lasom Państwowym - pustostanów na rzecz pracowników i byłych pracowników (emerytów) Lasów Państwowych. Cena każdej z tych nieruchomości ustalana jest przez rzeczoznawcę na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 40a ust. 9 ustawy o lasach pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży mają pierwszeństwo ich nabycia na warunkach preferencyjnych określonych w art. 40a ust. 4, tzn., że cena sprzedaży podlega obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, nie więcej niż o 95%, przy czym uprawnienie to przysługuje pracownikom i byłym pracownikom mającym co najmniej 3-letni okres zatrudnienia.

Jeśli wniosek nabycia złoży tylko jedna osoba, to zgodnie z § 6 ust. 3 w powiązaniu z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia cena ustalona przez rzeczoznawcę staje się ceną sprzedaży, od której nalicza się nabywcy należną ulgę.

Przykład 1:

* wartość pustostanu ustalona przez rzeczoznawcę wynosi 113.257 zł

* pracownikowi z tytułu 32 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 95% (32 lata pracy x 6% za każdy rok = 192%. Maksymalna obniżka to 95%).

* obniżka wyniesie 113.257 zł x 0,95 = 107.594 zł

* cena, za jaką pracownik nabędzie pustostan: 113.257 zł - 107.594 zł = 5.663 zł.

Jeśli ofertę kupna pustostanu zgłosi więcej niż 1 osoba, to zgodnie z art. 40a ust. 11 ustawy o lasach sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione zgodnie z art. 40a ust. 9 ustawy. Nadleśnictwo w zaproszeniu do przetargu podaje cenę wywoławczą, równą wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę. Składający oferty podają oferowaną cenę, a komisja przetargowa dokonuje na posiedzeniu jawnym wyboru oferty, która stanowi najwyższą zaoferowaną cenę sprzedaży, bez uwzględnienia przysługujących zniżek (§ 13.1 rozporządzenia j.w.). Przy zapłacie ceny ustalonej w drodze przetargu ulgę oblicza się zgodnie z art. 40a ust. 4.

Przykład 2:

Wnioski złożyły 2 osoby, organizowany jest więc przetarg ograniczony. Mogą wystąpić dwa przypadki.

Przypadek 1:

* cena wywoławcza równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy wynosi 113.257 zł;

* złożono 2 oferty z proponowanymi cenami: pierwsza za cenę 510.000 zł, druga za cenę 600.100 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem, wyłonionym nabywcą nieruchomości jest oferent, który zaproponował cenę 600.100 zł. Oferentowi temu z tytułu 32 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 95% (32 lata x 6% =192%. Maksymalna obniżka to 95%);

* obniżka wyniesie 600.100 zł x 0,95 = 570.095 zł;

* cenę, za jaką wygrywający przetarg nabywa pustostan: 600.100 zł - 570.095 zł = 30.005 zł.

Przypadek 2:

* cena wywoławcza równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy wynosi 113.257 zł;

* złożono 2 oferty z proponowanymi cenami: pierwsza za cenę 510.000 zł, druga za cenę 600.100 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem, wyłonionym nabywcą nieruchomości jest oferent, który zaproponował cenę 600.100 zł. Oferentowi temu z tytułu 12 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 72% (12 lat x 6% za każdy rok = 72%);

* obniżka wyniesie 600.100 zł x 0,72 = 432.072 zł;

* cenę, za jaką wygrywający przetarg nabywa pustostan: 600.100 zł - 432.072 zł = 168.028 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stanowiący różnicę między ceną rynkową nabytego lokalu a ceną zakupu:

a.

czy od ceny oferowanej, wtedy:

* w Przykładzie 1 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 113.257 zł - 5.663 zł (cena zakupu) = 107.594 zł,

* w Przykładzie 2, przypadku 1 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 600.100 zł -30.005 zł (cena zakupu) = 570.095 zł,

* w Przykładzie 2, przypadku 2 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 600.100 zł - 168.028 zł (cena zakupu) = 432.072 zł,

b.

czy od wartości wyceny rzeczoznawcy, wtedy:

* w Przykładzie 1 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 113.257 zł - 5.663 zł (cena zakupu) = 107.594 zł,

* w Przykładzie 2, przypadku 1 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 113.257 zł - 30.005 zł (cena zakupu) = 83.252 zł,

* w Przykładzie 2, przypadku 2 cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy wyniesie 113.257 zł, a cena kupna 168.028 zł, więc nie występuje przychód do opodatkowania.

2. Jakie obowiązki ciążą na Nadleśnictwie dokonującym sprzedaży, gdy nabywcą jest:

* pracownik Nadleśnictwa zbywającego,

* były pracownik (emeryt) Nadleśnictwa zbywającego, jak też innych jednostek Lasów Państwowych,

* pracownik innej jednostki Lasów Państwowych.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym sposobem ustalenia przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest wyliczenie różnicy pomiędzy ceną ustaloną przez rzeczoznawcę a ceną zapłaconą przez nabywającego, bez względu na cenę oferty wygrywającej przetarg ograniczony.

Wnioskodawca uważa, że cena ustalona przez rzeczoznawcę jest ceną rynkową, jaka kształtuje się w danym czasie w danej miejscowości, ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Zaś cena oferty wygrywającej przetarg ograniczony jest pochodną wielu czynników, m.in. liczby złożonych kontrofert, posiadanych przez oferenta uprawnień do obniżki ceny i determinacji uczestników przetargu, więc nie można jej traktować jako obiektywnej wielkości, obrazującej preferencje lokalnego rynku nieruchomości.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy:

* W przypadku zakupu pustostanu przez pracownika Nadleśnictwa sprzedającego ten lokal, przychody osiągnięte w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu mieszkalnego przez pracownika należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy. Pracodawca ma obowiązek doliczyć je do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, wg zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów za stosunku pracy.

* W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem) Nadleśnictwa sprzedającego pustostan, jak również byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki Lasów Państwowych, różnica w cenie sprzedaży stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie tu znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. W takiej sytuacji na Nadleśnictwie sprzedającym pustostan ciąży obowiązek wystawienia deklaracji rocznej PIT-8AR, w której winno zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

* W przypadku nabycia przez pracownika innej jednostki Lasów Państwowych niż jednostka zbywająca, przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, a Nadleśnictwo zbywające jest zobowiązane do wystawienia Informacji PIT-8C.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży lokali i gruntów (pustostanów) nieprzydatnych Lasom Państwowych (pytanie nr 1).

W zakresie obowiązków płatnika w przypadku sprzedaży pustostanów na rzecz pracowników Nadleśnictwa, byłych pracowników (emerytów) Nadleśnictwa i innych jednostek Lasów Państwowych oraz pracowników innej jednostki Lasów Państwowych - wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 11 ust. 2 ww. ustawy wynika, że wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Przepis art. 11 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie art. 40a ustawy o lasach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2013 r. Nadleśnictwo zamierza dokonywać sprzedaży lokali i gruntów nieprzydatnych Lasom Państwowym - pustostanów na rzecz pracowników i byłych pracowników (emerytów) Lasów Państwowych. Cena każdej z tych nieruchomości ustalana jest przez rzeczoznawcę na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Stosownie do art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1153, z późn. zm.) - Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

W myśl art. 40a ust. 2 ww. ustawy, ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Z treści art. 40a ust. 4 cyt. ustawy wynika, że pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami, i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.

Stosownie do art. 40a ust. 9 ustawy o lasach, pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.

W przypadku zatem wystąpienia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu będzie podlegać różnica między ceną rynkową wyżej wspomnianych pustostanów w dniu zakupu a ceną zapłaconą przez nabywającego. Jeżeli cena rynkowa (cena wywoławcza) będzie zgodna z ceną uzyskaną na przetargu (ceną oferowaną) to za cenę rynkową uzna się cenę uzyskaną na przetargu. W pozostałych przypadkach, tj. gdy cena uzyskana w drodze przetargu będzie wyższa bądź niższa od ceny rynkowej to należy brać pod uwagę cenę rynkową, jaka kształtuje się w danej miejscowości ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że właściwym sposobem ustalenia przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest wyliczenie różnicy pomiędzy ceną ustaloną przez rzeczoznawcę a ceną zapłaconą przez nabywającego, bez względu na cenę oferty wygrywającej przetarg ograniczony. Wnioskodawca wskazał bowiem, że cena ustalona przez rzeczoznawcę jest ceną rynkową, jaka kształtuje się w danym czasie w danej miejscowości, ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, Organ informuje, że ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji organu wydającego interpretację przepisów prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy - właściwy urząd skarbowy.

W związku z powyższym tutejszy Organ nie może na podstawie podanych przez Wnioskodawcę we wniosku wartości dokonywać wyliczenia podstawy opodatkowania. Organ wskazał natomiast Wnioskodawcy w jaki sposób ma wyliczyć podstawę opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże bez dokonywania wyliczeń kwoty dochodu do opodatkowania i podatku.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi wskazać należy, iż interpretacja ta dotyczy konkretnej, indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl