IBPBII/1/436-90/14/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-90/14/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 26 lutego 2014 r. (data wpływu do Biura - 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego przy zawarciu umowy spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego przy zawarciu umowy spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) wraz z osobami trzecimi zamierza założyć Spółkę komandytową dla realizacji inwestycji polegającej na:

* przebudowie, nadbudowie i rozbudowie dwóch istniejących (acz zrujnowanych) kamienic,

* budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych (oficyna boczna i tylna) oraz

* budowie parkingu podziemnego - z przeznaczeniem całości inwestycji na umiejscowienie w niej głównie lokali mieszkalnych na sprzedaż, częściowo też lokali użytkowych i miejsc parkingowych, również na sprzedaż (typowe przedsięwzięcie deweloperskie).

Budynki, które powstaną w ramach inwestycji będą głównie o charakterze mieszkalnym (ponad 50% powierzchni planowane jest na cele mieszkalne). Przedsięwzięcie w pierwszej fazie będzie realizowane ze środków spółki komandytowej, pochodzących z wkładów wspólników (w tym Wnioskodawcy), zaś w następnej fazie z zewnętrznych źródeł finansowania: kredyt bankowy lub pożyczka, ewentualnie system mieszany.

Wspólnikami Spółki komandytowej będą: Wnioskodawca, trzy osoby fizyczne (w tym małżeństwo) oraz inna spółka z o.o. (Spółka z o.o. 2). Wszystkie osoby fizyczne oraz Wnioskodawca będą komandytariuszami Spółki komandytowej, zaś Spółka z o.o. 2 będzie jej komplementariuszem.

Każdy ze wspólników będzie wnosić wkład do Spółki komandytowej, ale wspólnicy będą mieć prawo do udziałów w zyskach i stratach ustalone nieproporcjonalnie do wkładów wniesionych do Spółki komandytowej, a konkretnie:

1. Wnioskodawca jako komandytariusz wniesie do Spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci zabudowanej kamienicą nieruchomości (jednej z dwu kamienic wymienionych wyżej w opisie przedsięwzięcia deweloperskiego), tj.:

- działkę z położonym na niej budynkiem, wyłączonym obecnie z użytkowania z powodu złego stanu technicznego, pochodzącym z roku 1890, co najmniej od czasu zakupu przez Wnioskodawcę niezasiedlonym; nabytym w roku 2012 za kwotę 2.953.500 zł przez Wnioskodawcę w ramach licytacji komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym; zakup tej nieruchomości był zwolniony z podatku od towarów i usług; lokale wchodzące w skład nieruchomość nie były wynajmowane przez Wnioskodawcę, ponieważ budynek wymaga remontu kapitalnego; Wnioskodawca poniósł wydatki na zabezpieczenie budynku (konieczny remont dachu) będącego przedmiotem wkładu, ale te wydatki netto nie przekroczyły wartości 5% podanej ceny zakupu nieruchomości.

W zamian za wkład w postaci ww. nieruchomości, na podstawie zawieranej umowy spółki, Wnioskodawca (komandytariusz) uzyska udział w majątku Spółki komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości ceny nabycia nieruchomości, tj. kwoty 2.953.500 zł oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki komandytowej w wysokości 8%.

2. Małżeństwo osób fizycznych (komandytariusze) wniesie do Spółki komandytowej wkład pieniężny w kwocie 1.000.000 zł (2 x 500.000 zł) oraz wkład niepieniężny w postaci zabudowanej kamienicą nieruchomości (jednej z dwu ww. kamienic), tj.:

- działkę z położonym na niej budynkiem, wyłączonym z użytkowania z powodu złego stanu technicznego, pochodzącym z roku 1893, od czasu zakupu niezasiedlonym, ani nie wynajmowanym; nabytym w roku 2012 za kwotę 1.335.750 zł w ramach wspólności ustawowej małżeńskiej, bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w trybie licytacji komorniczej w postępowaniu egzekucyjnym; zakup nieruchomości był zwolniony z podatku od towarów i usług; lokale wchodzące w skład nieruchomości nie były wynajmowane, ponieważ budynek wymaga remontu kapitalnego; nie ponosili oni wydatków na ulepszenie (remont) nieruchomości będącej przedmiotem wkładu.

W zamian za wkład w postaci ww. nieruchomości, na podstawie zawieranej umowy spółki, wspomniane małżeństwo uzyska udział w majątku Spółki komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości połączonych wartości nieruchomości i wkładu pieniężnego (czyli łącznie 2.335.750 zł) oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki komandytowej w wysokości 2 x po 30% tj. łącznie 60%.

3. Trzecia osoba fizyczna (komandytariusz) zamierza wnieść wkład pieniężny w kwocie 2.000.000 zł; na podstawie zawieranej umowy spółki, w zamian za ów wkład, w momencie jej tworzenia, uzyska udział w majątku Spółki komandytowej w wysokości odpowiadającej wkładowi (2 mln zł) oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki komandytowej w wysokości 30%.

4. Sółka z o.o. 2 (komplementariusz) zamierza wnieść wkład pieniężny w kwocie 20.000 zł; na podstawie zawieranej umowy spółki, w zamian za ów wkład uzyska udział w majątku Spółki komandytowej, w momencie jej tworzenia, w wysokości wnoszonego wkładu oraz prawo do udziału w zyskach i stratach Spółki komandytowej w wysokości 2%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy czynność wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% wartości wkładu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej w postaci ww. nieruchomości będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% wartości wkładu do tej Spółki.

Czynność Wnioskodawcy polegająca na wniesieniu wkładu, stanowi i dostawę towaru i jednocześnie przedmiot umowy spółki. Wprawdzie przepis art. 2 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłącza od podatku dostawy zwolnione od podatku od towarów i usług, ale zastrzega, że wyłączenie to nie stosuje się do umów spółki. Bezsprzecznie zawarcie umowy Spółki komandytowej ze zobowiązaniem w niej zawartym, do wniesienia wkładu przez Wnioskodawcę, będzie prowadzić do dokonania czynności cywilnoprawnej, zwanej "umową spółki", jaka jest przedmiotem opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek przy zawieraniu umowy spółki, w tym spółki komandytowej, wynosi 0,5% wartości wkładu do tej spółki.

Stąd Wnioskodawca uważa, że wniesienie wkładu w postaci nieruchomości, pomimo zwolnienia od podatku od towarów i usług, będzie opodatkowane zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych taką właśnie stawką podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi - przy zawarciu umowy - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

W myśl art. 6 ust. 9 ww. ustawy od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:

1.

kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;

2.

opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;

3.

opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (spółka z o.o.) wraz z innymi podmiotami zamierza założyć spółkę komandytową. Wnioskodawca będzie komandytariuszem. W związku z zawiązaniem tej spółki Wnioskodawca wniesie do niej m.in. wkład niepieniężny w postaci nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez niego wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej w postaci ww. nieruchomości będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% wartości wkładu do tej spółki.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że wartość wniesionej do spółki komandytowej, przy jej założeniu, nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego (aportu) składać się będzie na podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z tytułu zawarcia umowy spółki. Zawarta umowa spółki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania omawianym podatkiem będzie stanowić - zgodnie z przywołanym powyżej brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - wartość wkładów do spółki osobowej. Natomiast stosownie do uregulowania art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - stawka podatku wynosić będzie 0,5% i będzie liczona od wartości wniesionego wkładu.

Jednocześnie należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przepis art. 2 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłącza od podatku czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, ale zastrzega, że wyłączenie to nie stosuje się do umów spółki. W opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie miało zatem zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określone treścią art. 2 pkt 4 ustawy. Z brzmienia tegoż przepisu jednoznacznie bowiem wynika, że nie dotyczy on umowy spółki i jej zmiany.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl