IBPBII/1/436-89/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-89/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu do Organu - 21 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w czerwcu 2008 r. zawarła związek małżeński. We wrześniu 2008 r. wraz z mężem wykupiła mieszkanie, w którym nie była zameldowana ani nie była członkiem tej spółdzielni, nie miała również prawa do najmu lokalu. Przedmiotem nabycia mieszkania w dniu wykupu był lokal stanowiący odrębną nieruchomość. W związku z zawartym związkiem małżeńskim powstała wspólność majątkowa i wnioskodawczyni wraz z mężem wykupiła przedmiotowe mieszkanie, w którym mąż był głównym najemcą. Po wykupieniu mieszkania wnioskodawczyni nie zameldowała się w przedmiotowym lokalu. W maju 2010 r. małżonkowie postanowili zbyć odpłatnie mieszkanie w zamian za prawo do najmu od strony kupującej - spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy na mocy art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wobec zaistniałego stanu faktycznego, istnieje podstawa do zwolnienia wnioskodawczyni od zapłaty podatku.

Zdaniem wnioskodawczyni, na podstawie art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wobec zaistniałego stanu faktycznego, istnieje podstawa do zwolnienia wnioskodawczyni od podatku.

Zajmując stanowisko wnioskodawczyni przytoczyła treść ww. przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a następnie wskazała, iż przepis ten przedstawia faktyczną sytuację wnioskodawczyni. Sytuacja ta zdaniem wnioskodawczyni jest identyczna co do stanu faktycznego jak i następujących po nim zdarzeń przyszłych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, zajęta w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego. W pozostałym zakresie wniosku sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębną interpretacją.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a) tego artykułu umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a w myśl art. 4 pkt 1 wskazanej ustawy - przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym.

Obowiązek podatkowy zdefiniowany został w art. 4 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym jest to wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie podatkowej. Z treści powołanego przepisu wynika, że obowiązek podatkowy powstaje w warunkach przez prawo określonych, niezależnie od woli podmiotów temu obowiązkowi podlegających, czy też podmiotów ustawowo zobowiązanych do stosowania różnych środków jego realizacji. Dla jego powstania nie mają więc znaczenia czynniki subiektywne, jak np. wola czy świadomość podatnika.

Z pojęciem obowiązku podatkowego nierozerwalnie wiąże się pojęcie zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej jest to wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 pkt 4 lit. b) ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli następuje ona w celu uzyskania w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części, zajmowanego przez nabywcę na podstawie umowy najmu, określonej w przepisach o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro z treści powołanego przepisu art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika wprost, że w przypadku zawarcia umowy sprzedaży obowiązek podatkowy, ciąży na kupującym, to wnioskodawczyni nie podlega obowiązkowi podatkowemu w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawartej umowy sprzedaży. Z uwagi jednakże na to, iż wnioskodawczyni w treści wniosku wyraziła opinię - zajęła stanowisko, iż jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 4 lit. b) ww. ustawy, jej stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Jeżeli bowiem z tytułu danej czynności cywilnoprawnej wnioskodawczyni nie staje się podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych - nie ciąży na niej obowiązek podatkowy, to nie jest możliwe zastosowanie wobec niej jakiegokolwiek zwolnienia określonego w treści ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl