IBPBII/1/436-75/10/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-75/10/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego zniesienia współwłasności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki Akcyjnej X z dnia 13 lipca 1998 r., podwyższającej kapitał zakładowy tej Spółki, wnioskodawczyni i Pan X, działający jako wspólnicy Spółki cywilnej Y objęli akcje serii B Spółki Akcyjnej X, pokrywając je aportem w postaci składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Do chwili obecnej akcje serii B stanowią współwłasność łączną wspólników Spółki cywilnej Y.

Aktualnie poza powyższym aktywem Spółka cywilna Y nie posiada żadnego innego majątku i nie prowadzi już działalności gospodarczej. W 2002 r. zmienił się skład osobowy wspólników spółki cywilnej i obecnie wspólniczkami są wnioskodawczyni oraz Pani Y.

Wspólniczki zamierzają rozwiązać Spółkę cywilną Y i podzielić pomiędzy siebie majątek Spółki, którym są akcje Spółki Akcyjnej X, w ten sposób, że każdej wspólniczce przypadnie ilość akcji odpowiadająca jej procentowemu udziałowi w zyskach i stratach Spółki, tj. wnioskodawczyni otrzyma 99% akcji Spółki Akcyjnej X, zaś Pani Y 1% akcji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku rozwiązania Spółki cywilnej Y i podziału pomiędzy wspólniczki majątku tej Spółki w postaci akcji Spółki Akcyjnej X, w takim stosunku w jakim każda z nich uczestniczy w zyskach i stratach tej Spółki, bez spłat i dopłat, powstaną dla wspólniczek obowiązki podatkowe w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem wnioskodawczyni, zniesienie współwłasności łącznej akcji Spółki Akcyjnej X, na skutek rozwiązania Spółki cywilnej Y i przydział tych akcji dotychczasowym wspólniczkom tej Spółki cywilnej, w proporcji do wielkości przysługujących im udziałów, a więc bez spłat i dopłat dla którejkolwiek ze wspólniczek, nie będzie po ich stronie rodzić obowiązków podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni, powołując się na art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) wskazała, iż, podatkowi temu podlega jedynie umowa o zniesienie współwłasności, ale w części dotyczącej spłat lub dopłat, tymczasem w niniejszej sprawie ani spłaty, ani też dopłaty nie są przewidywane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wyjaśnia się, że wniosek w pozostałej części, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ww. ustawy, podatkowi temu podlegają umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego uregulowaną w Dziale IV Księgi Drugiej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 195 Kodeksu cywilnego, własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo własnością w częściach ułamkowych albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Współwłasność łączna z mocy prawa ustaje wraz z ustaniem tych stosunków prawnych. Typową podstawą współwłasności łącznej jest wspólność majątku Spółki cywilnej. Przy czym - zgodnie z treścią art. 875 § 1 Kodeksu cywilnego - od chwili rozwiązania spółki stosuje się odpowiednio do wspólnego majątku wspólników przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. To oznacza, że z chwilą rozwiązania umowy spółki współwłasność łączna przekształca się we współwłasność w częściach ułamkowych. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi Drugiej Kodeksu cywilnego - art. 196 § 2 tej ustawy. Zgodnie z art. 210 Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawczyni i jej wspólniczka, będące wspólniczkami Spółki cywilnej Y, zamierzają rozwiązać tę Spółkę i podzielić między siebie majątek Spółki, składający się z akcji Spółki Akcyjnej X. W wyniku tego podziału, każdej wspólniczce przypadnie ilość akcji odpowiadająca jej procentowemu udziałowi w zyskach i stratach Spółki cywilnej - wnioskodawczyni otrzyma 99% akcji Spółki Akcyjnej X, natomiast jej wspólniczka 1% akcji. Zdaniem wnioskodawczyni, zniesienie współwłasności łącznej akcji Spółki Akcyjnej X, na skutek rozwiązania Spółki cywilnej Y i przydział tych akcji dotychczasowym wspólniczkom Spółki cywilnej, w proporcji do wielkości przysługujących im udziałów, a więc bez spłat i dopłat dla którejkolwiek ze wspólniczek, nie będzie po ich stronie rodzić obowiązków podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż jak wynika z treści art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowne zniesienie współwłasności podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych wyłącznie w części dotyczącej spłat lub dopłat. Jest to zgodne z ogólną ideą objęcia obowiązkiem podatkowym na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przede wszystkim odpłatnych czynności cywilnoprawnych. Obowiązek spłaty lub dopłaty ciąży na tym współuprawnionym (współwłaścicielu), który uzyskuje aktywa w następstwie zniesienia współwłasności o wartości ponad swój udział. Spłata stanowi świadczenie pieniężne na rzecz innego współuprawnionego stanowiące równowartość jego udziału, zaś dopłata - świadczenie uzupełniające wartość jego udziału.

Z uwagi na powyższe, jeżeli w wyniku umownego zniesienia współwłasności łącznej majątku Spółki cywilnej Y istotnie nie wystąpią elementy umowy odpłatnej (nie wystąpią spłaty lub dopłaty), to zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego dokonanie tej czynności nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawczyni. Stosownie do powyższego wspólniczka wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl