IBPBII/1/436-49/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-49/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Organu - 7 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu złota - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu złota.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. projektowanie, produkcję i sprzedaż najwyższej jakości wyrobów monetarnych, w tym monet lokalnych (tzw. dukatów lokalnych), monet kolekcjonerskich i okolicznościowych, monet inwestycyjnych (tzw. bulionowych) a także sztabek inwestycyjnych, medali okolicznościowych (w tym również medali dla potrzeb imprez sportowych czy kulturalnych).

W zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa Wnioskodawca często nabywa od kontrahentów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej złoto w różnej postaci (złoto inwestycyjne i złoto w innej postaci, w tym - złoty złom) w celu dokonania dalszej obróbki (w tym również przetapiania) nabytego kruszcu lub złotego złomu i przekształcenia go w złoto inwestycyjne, którym spółka następnie obraca. Każdy zakup złota (w dowolnej postaci) jest następnie wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym, korzystającym w podatku od towarów i usług ze szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, w tym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), na podstawie którego zwalnia się od podatku VAT dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie i inne.

Czynności te opiewają zarówno na sumy niższe, jak i wyższe niż tysiąc złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym złota inwestycyjnego, złotego kruszcu oraz złotego złomu, nabywanych w celu ich późniejszej przeróbki i wykorzystaniu w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w opisanych powyżej okolicznościach podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie transakcje nabycia, których Wnioskodawca dokonuje od kontrahentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w oparciu o art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych niezależnie od ich przedmiotu.

Wnioskodawca, jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabywania złota, złotego kruszcu, złotego złomu oraz innych materiałów, nawet od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ponieważ zastosowanie znajduje tu przepis art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym zwalnia się od opodatkowania czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowy sprzedaży, niezależnie od ich przedmiotu, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy. Opodatkowanie to nie ma jednak charakteru absolutnego. Wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przewiduje m.in. art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wśród nich wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają również czynności cywilnoprawne (inne niż umowa spółki i jej zmiany), jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, lub zwolniona z podatku od towarów i usług. Do wyłączenia spod podatku od czynności prawnych wystarczy, by chociaż jeden z podmiotów uczestniczących w transakcji był podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Wnioskodawca wskazał, że analiza zarówno doktryny, jak i orzecznictwa podatkowego nie nasuwa żadnych wątpliwości, że wystarczającą przesłanką uwolnienia danej czynności z zakresu opodatkowania jest posiadanie statusu podatnika podatku od towarów i usług tylko przez jednego z kontrahentów zawierających taką umowę (por. T. Nierobisz, Kom. do art. 2 T. Nierobisz, A. Wacławczyk, Podatek od czynności Komentarz. Warszawa 2011; J. Zdanowicz, Kom. do art. 2 J. Zdanowicz, Podatek od czynności cywilnoprawnych Komentarz. Wyd. 6 Warszawa 2009).

Zauważył to również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 18 lutego 2003 r. sygn. akt SA/BK 1079/02, który stwierdził, że "o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów tej ustawy nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich z tytułu dokonania tej określonej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku". U podstaw przyjętego uregulowania leży założenie, że obrót profesjonalny (w wykonywaniu działalności gospodarczej), jako podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinien być wyłączony spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (por. J. Zdanowicz, Kom. do art. 2 J. Zdanowicz, Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz. Wyd. 6. Warszawa 2009).

Nie jest przy tym istotne, czy obowiązek podatkowy przekształci się w zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług lub czy dana czynność będzie zwolniona przedmiotowo bądź podmiotowo z podatku od towarów i usług. W celu ustalenia, czy dana czynność cywilnoprawna korzysta z wyłączenia od podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczna jest bardziej analiza strony przedmiotowej i podmiotowej obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 kwietnia 2003 r., sygn. akt SA/Bd 599/03 oraz Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 lutego 2003 r., sygn. akt SA/Bk 877/02). Oznacza to, że jeżeli jedną ze stron uczestniczących w transakcji pozostaje podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), a czynność mieści się w zakresie przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów), czynność cywilnoprawna nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - por. też T. Nierobisz, Kom. do art. 2; T. Nierobisz, A. Wacławczyk, Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz Warszawa 2011.

W przedmiotowej w sprawie istotnym jest również, że zakupione od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej złoto w różnej postaci (w tym - złoty złom) będzie wykorzystywane wyłącznie w celach związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, czynności te, będą mieścić się w zakresie opisanym w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a jako że Wnioskodawca posiada status podatnika podatku od towarów i usług - jedna ze stron ww. transakcji zawsze będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, czynności te zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, będą wyłączone spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Nie ma tu znaczenia, że Wnioskodawca korzysta ze specjalnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, gdyż wyłączenie to rozciąga się również na sytuację, w której jedna ze stron umowy jest zwolniona z podatku od towarów i usług (art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych), oczywiście za wyjątkiem: umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, itp. lub umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych. Wyjątek ten nie dotyczy z oczywistych względów zakupu złota.

W oparciu o powyższe Wnioskodawca będzie więc zwolniony z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie wskazanego już art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Bez znaczenia pozostaje też fakt, że kontrahenci, od których Wnioskodawca kupuje złoto lub złoty złom są osobami fizycznym niebędącymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Jak zostało wskazane powyżej, zgodnie z wiodącą linią interpretacyjną doktryny i orzecznictwa - status Wnioskodawcy jako podatnika jest tu wystarczający i zawłada całą transakcją nadając jej charakter wyłączonej z podatku od czynności cywilnoprawnych, a przedmiotowe czynności mieszczą się w zakresie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług czynny, nabywający towary od kontrahentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie musi płacić od tych transakcji podatku od czynności cywilnoprawnych w oparciu o zwolnienie przewidziane w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W chwili obecnej z tytułu ww. transakcji nabycia złota (we wszystkich postaciach) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca odprowadza podatek od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca uważa jednak, że nie jest to właściwe podejście. Zdaniem Wnioskodawcy, od czynności tych podatek od czynności cywilnoprawnych nie powinien być płacony, gdyż są one wyłączone spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest - zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w części E.2 i E.3 złożonego wniosku - ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się wyłącznie do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), uznano za element własnego stanowiska nie podlegający ocenie w ramach wydawanej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%

b.

innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Na mocy art. 10 ust. 1 tej ustawy, na podatnikach ciąży obowiązek, bez wezwania organu podatkowego, złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (p.c.c.-3), oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż złota kwalifikowana jest jako sprzedaż rzeczy i podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie jednak od powyższego, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona (za wyjątkiem sytuacji w ustawie szczegółowo wymienionych). Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. projektowanie, produkcję i sprzedaż najwyższej jakości wyrobów monetarnych, w tym monet lokalnych (tzw. dukatów lokalnych), monet kolekcjonerskich i okolicznościowych, monet inwestycyjnych (tzw. bulionowych) a także sztabek inwestycyjnych, medali okolicznościowych (w tym również medali dla potrzeb imprez sportowych czy kulturalnych).

W zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa Wnioskodawca często nabywa od kontrahentów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej złoto w różnej postaci (złoto inwestycyjne i złoto w innej postaci, w tym - złoty złom) w celu dokonania dalszej obróbki (w tym również przetapiania) nabytego kruszcu lub złotego złomu i przekształcenia go w złoto inwestycyjne, którym spółka następnie obraca. Każdy zakup złota (w dowolnej postaci) jest następnie wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym, korzystającym w podatku od towarów i usług ze szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, w tym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie i inne.

Czynności te opiewają zarówno na sumy niższe, jak i wyższe niż tysiąc złotych.

W świetle opisanego stanu faktycznego stwierdzić należy, że fakt, iż Wnioskodawca nabywający od osoby fizycznej złoto we wszystkich postaciach posiada generalnie status podatnika podatku od towarów i usług nie oznacza, iż tym podatnikiem jest z tytułu konkretnej transakcji nabycia, a tym samym z tego nie można wywieźć wniosku, że nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Podkreślić bowiem należy, iż co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna - sprzedaży) jest sprzedający. To oznacza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym, tj. w przypadku sprzedaży towaru, tylko wówczas można będzie zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy osoba fizyczna zbywająca (sprzedająca) złoto inwestycyjne, złoty kruszec oraz złoty złom będzie z tego tytułu podlegała regułom określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że czynność nabycia złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanej rzeczy. Z wyłączenia opodatkowania tym podatkiem będą korzystać tylko te czynności, z tytułu których zbywający będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub będą z niego zwolnieni na mocy wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek zapłaty podatku ciąży na Wnioskodawcy - kupującym.

Należy jednak zauważyć, iż na podstawie art. 9 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy. Oznacza to, iż wartość przedmiotu określona przez strony w umowie kupna - sprzedaży, dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych musi zostać zweryfikowana i w sytuacji, gdy odpowiada wartości rynkowej tego przedmiotu, przekraczającej 1000 zł, zostanie przyjęta za podstawę opodatkowania i będzie podlegać opodatkowaniu wymienionym podatkiem.

Z treści wniosku wynika, że transakcje nabycia złota opiewają na sumy niższe jak i wyższe niż tysiąc złotych. Jeżeli zatem wartość rynkowa przedmiotu danej transakcji nie przekracza kwoty 1000 zł, to wówczas ma zastosowanie zwolnienie podatkowe określone w art. 9 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli jednak wartość rynkowa przedmiotu nabywanego przez Wnioskodawcę przekracza kwotę 1000 zł, to wówczas na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawca jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (p.c.c.-3) oraz obliczyć i wpłacić ten podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (moment dokonania czynności cywilnoprawnej).

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl