IBPBII/1/436-45/10/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-45/10/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-188/10/MCZ i IBPB II/1/436-45/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja, będąca wnioskodawcą, od dnia 14 stycznia 2005 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z § 6 pkt 6 statutu Fundacji jednym z celów, dla których Fundacja została powołana, jest finansowanie ochrony i promocji zdrowia. Cel ten wnioskodawca realizuje min. poprzez wsparcie finansowe dla osób fizycznych, w przypadkach ciężkich schorzeń, w postaci refundacji poniesionych kosztów leczenia, zakupu leków, sprzętu medycznego, zabiegów ortopedycznych, okulistycznych, leczenia oparzeń, chemioterapii i innych.

Ponadto Fundacja udziela wsparcia finansowego placówkom medycznym w zakupie nowoczesnego sprzętu medycznego, wyposażenia karetek pogotowia ratunkowego, remontów oraz wspiera konferencje i sympozja naukowe lekarzy. Adresatami podejmowanych działań są w zdecydowanej większości - również w zakresie objętym przedmiotowym wnioskiem - osoby fizyczne. Fundacja w ramach swojej działalności nie realizuje zadań z zakresu pomocy społecznej, a opisane we wniosku nieodpłatne świadczenia nie są przekazywane w ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Majątek Fundacji pochodzi (w zasadniczej części) z uzyskanych darowizn, jak również z prowadzonej działalności gospodarczej oraz ze środków pozyskanych ze zbiórek publicznych. W dniu 12 listopada 2002 r. Fundacja zawarła porozumienie ze Spółką Akcyjną X oraz Spółkami z o.o., (pracodawcami), w sprawie wykonywania "Programu Ochrony Zdrowia". Zgodnie z powyższym porozumieniem, pracodawcy zobowiązali się do wpłat darowizn na rzecz Fundacji, natomiast Fundacji zlecono prowadzenie procedury związanej z finansowaniem na rzecz pracowników (osób uprawnionych) ze Spółki X i innych Spółek, ponadstandardowych świadczeń medycznych, gwarantowanych "Programem Ochrony Zdrowia". W ramach funkcjonowania ww. programu, Fundacja podpisze w najbliższym czasie umowę z placówką medyczną na realizację Projektu "Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób krążenia", zwanego dalej "Programem Kardiologicznym". Osoby fizyczne chcące wziąć w nim udział, będą przebadane i zdiagnozowane pod kątem wydolności układu krążenia (program zakłada III etapy - zróżnicowane kosztowo). Każda osoba uczestnicząca w programie potwierdzi swój udział poprzez złożenie własnoręcznego podpisu na liście obecności. Placówka medyczna wystawi na rzecz Fundacji fakturę VAT wraz z załączoną listą obecności uczestników projektu, zaś Fundacja zapłaci placówce medycznej za wykonaną usługę. Koszty realizacji świadczeń medycznych w poszczególnych etapach programu określi stosowna umowa pomiędzy Fundacją a placówką.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisane zdarzenie przyszłe podlega podatkowi od spadków i darowizn.

Zdaniem Fundacji w opisanym stanie przyszłym nie dochodzi do darowizn na rzecz osób fizycznych biorących udział w projekcie. Zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn, podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych, co w opisanym stanie przyszłym nie ma miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonano oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów.

Zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów zostanie rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia "darowizna" należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Darowizna to czynność, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego po stronie obdarowanego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Nie stanowią darowizny nieodpłatne świadczenia, jakie występują w związku z umowami regulowanymi innymi przepisami Kodeksu cywilnego, np. umowa użyczenia, pożyczki, przechowania.

Jak wynika z powyższego, przy uwzględnieniu postanowień art. 9 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn wystąpi w przypadku, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

1.

pomoc będzie świadczona na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego i będzie miała postać rzeczy (w tym pieniędzy) lub prawa majątkowego oraz

2.

wartość darowizny przekroczy w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku (dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej - kwotę 4.902 zł).

Zatem decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn, w przypadku otrzymania bezpłatnej pomocy od różnych instytucji - fundacji, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a tym samym treść konkretnej umowy wiążącej strony. O tym czy dokonana czynność ma charakter prawny darowizny (art. 888 Kodeksu cywilnego) czy też jest to świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego winna przesądzać konkretna instytucja (fundacja), która podejmuje decyzje o świadczeniu pomocy. Strony mogą bowiem dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielania pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych instytucji, ale również z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie.

Jeżeli zatem dokonana przez Fundację czynność miałaby charakter prawny darowizny i kwota darowizny przekroczyłaby w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku, wówczas podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy przy nabyciu w drodze darowizny obowiązek podatkowy powstaje - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ww. ustawy podatnicy podatku od spadków i darowizn są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z wniosku wynika jednakże, że w ramach wykonywania statutowych zadań Fundacja realizuje nieodpłatne świadczenia polegające na pokryciu kosztów związanych z wykonywaniem na rzecz pracowników Spółki X i innych Spółek, ponadstandardowych świadczeń medycznych, gwarantowanych "Programem Ochrony Zdrowia". W ramach funkcjonowania ww. programu, Fundacja podpisze umowę z placówką medyczną na realizację Projektu "Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób krążenia", zwanego dalej "Programem Kardiologicznym". Osoby fizyczne (pracownicy firm) chcące wziąć w nim udział, będą przebadane i zdiagnozowane pod kątem wydolności układu krążenia (program zakłada III etapy - zróżnicowane kosztowo). Każda osoba uczestnicząca w programie potwierdzi swój udział poprzez złożenie własnoręcznego podpisu na liście obecności. Placówka medyczna wystawi na rzecz Fundacji fakturę VAT wraz z załączoną listą obecności uczestników projektu, zaś Fundacja zapłaci placówce medycznej za wykonaną usługę. Koszty realizacji świadczeń medycznych w poszczególnych etapach programu określi stosowna umowa pomiędzy Fundacją a placówką.

Jeżeli zatem - jak stwierdza we wniosku Fundacja - dokonywana przez nią pomoc rzeczowa polegająca na pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu "Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób krążenia", zwanego dalej "Programem Kardiologicznym" na rzecz osób fizycznych (beneficjentów) - pracowników firm, nie ma charakteru prawnego darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, to nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Zakwalifikowanie każdego nieodpłatnego przysporzenia jako darowizny w każdym przypadku jest nieuzasadnione. Nie każde bowiem bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez różnego rodzaju instytucje (fundacje, organizacje pożytku publicznego) na rzecz osoby fizycznej, może być traktowana jako darowizna, bowiem może wynikać z innego tytułu prawnego.

Zatem mając na względzie powyższe oraz przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stwierdzić należy, iż pomoc świadczona przez Fundację będącą organizacją pożytku publicznego na rzecz osób fizycznych (beneficjentów) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. To oznacza, że na Fundacji z tego tytułu nie ciążą obowiązki podatkowe w podatku od spadków i darowizn.

Dlatego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl