IBPBII/1/436-403/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-403/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 07, 14 i 17 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 3 listopada 2011 r. Znak: IBPB II/436-403/11/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 07, 14 i 17 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Umową darowizny z dnia 29 maja 2007 r. Wnioskodawca otrzymał gospodarstwo rolne z zabudowaniami, o powierzchni łącznej 1,3210 ha. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca nie miał obowiązku płacenia podatku od darowizny w myśl art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, bowiem Wnioskodawca był zstępnym - synem darczyńców.

Następnie wraz z żoną Wnioskodawca nabył lokal mieszkalny, na którego zakup zaciągnęty został kredyt hipoteczny. W związku z trudną sytuacją rodzinną i finansową, Wnioskodawca postanowił sprzedać część darowanego mu gospodarstwa rolnego, o którym mowa powyżej, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć na spłatę zaciągniętego kredytu i zakup mniejszej nieruchomości. Brak pracy powoduje niemożność spłaty rat zaciągniętego kredytu a tym samym została zachwiana zdolność kredytowa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nadmienia, że kupujący zamierza przeznaczyć zakupione od niego gospodarstwo rolne na powiększenie swojego gruntu rolnego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży części ww. gospodarstwa rolnego i przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na spłatę kredytu hipotecznego oraz zakup mniejszej nieruchomości zostanie podtrzymana ulga i nie będzie na Wnioskodawcę nałożony podatek od darowizny.

Czy wnioskodawca będzie zwolniony z podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku płacenia podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny.

W pozostałym zakresie, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Stosownie do art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej.

W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do I grupy podatkowej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Natomiast stosownie do przepisu art. 4a ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn - w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., tj. w czasie kiedy miało miejsce opisane we wniosku nabycie tytułem darowizny - zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1.

zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2.

udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych dokonać należy na formularzu SD-Z2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych (Dz. U. Nr 243, poz. 1762 z późn. zm.).

W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej (art. 4a ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 4a ust. 4 ww. ustawy obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

1.

wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub

2.

gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa (art. 4 ust. 4 cyt. ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca umową darowizny z dnia 29 maja 2007 r. otrzymał gospodarstwo rolne z zabudowaniami, o powierzchni łącznej 1,3210 ha. Na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek uiszczenia podatku od darowizny w myśl art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, bowiem jest zstępnym - synem darczyńców. W związku z trudną sytuacją rodzinną i finansową Wnioskodawca postanowił sprzedać część darowanego mu gospodarstwa rolnego, a pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego i na zakup mniejszej nieruchomości.

Należy zauważyć, że w cytowanym powyżej przepisie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn nie zostały wyszczególnione ani rodzaj czy też charakter darowanych składników majątku objętych zwolnieniem, ani sposób czy też czas ich użytkowania, jak również ich maksymalna wartość. Nabywca rzeczy i praw majątkowych, który skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 4a ww. ustawy może swobodnie dysponować nabytym majątkiem. Zwolnienie określone w tym przepisie jest bowiem przyznawane bezwarunkowo tzn., że po jego uzyskaniu (skorzystaniu z niego) - nabywca (obdarowany) nie traci uprawnień do zwolnienia. Tym samym, w przypadku skorzystania ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ww. ustawy, ewentualne zbycie części przedmiotu darowizny - bez względu na czas, w którym będzie dokonane lub też cel, na który zostaną przeznaczone pieniądze ze sprzedaży - nie spowoduje utraty tegoż zwolnienia.

Podstawowym kryterium uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest zakwalifikowanie obdarowanego jako jednej z osób wymienionych w tym przepisie.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż skorzystał ze zwolnienia określonego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, bowiem darowiznę otrzymał od swoich rodziców.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w sytuacji skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn - na co wskazał Wnioskodawca - sprzedaż części gospodarstwa rolnego nie będzie powodowała utraty prawa do tego zwolnienia. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl