IBPBII/1/436-377/11/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-377/11/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu do Organu - 17 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania zmiany umowy spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania zmiany umowy spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, będący spółką akcyjną o kapitale zakładowym w wysokości 40.000.000 zł rozpoczął proces połączenia ze spółką z o.o. X (spółka przejmowana), posiadającą kapitał zakładowy w wysokości 3.000.000. Połączenie dokonane zostanie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej przez Wnioskodawcę (łączenie się przez przejęcie) w zamian za akcje Wnioskodawcy, które zostaną wydane wspólnikowi spółki przejmowanej oraz dopłatę gotówkową, która jest regulowana art. 492 § 2 Kodeksu spółek handlowych. Przeniesienie majątku spółki przejmowanej na Wnioskodawcę następuje w dniu wpisania połączenia do rejestru spółki przejmującej. W wyniku połączenia spółka przejmowana przestanie istnieć.

Obie spółki prowadzą działalność w zakresie dostarczania profesjonalnych usług informatycznych dla podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia. Proces połączenia podjęty został w celu osiągnięcia ważnych celów ekonomicznych, obejmujących przede wszystkim osiągnięcie efektów przychodowych i kosztowych. Restrukturyzacja podmiotów prowadzących działalność w bardzo zbliżonym zakresie poprzez konsolidację ma na celu rozwinięcie działalności gospodarczej łączących się podmiotów, m.in. poprzez większą akumulację kapitału, co pozwoli osiągnąć efekty ekonomii skali oraz uzyskać większe zaufanie wśród obecnych oraz przyszłych kontrahentów handlowych oraz kredytodawców. W aspekcie efektów synergii kosztowej połączenie prowadzić ma w szczególności do istotnych oszczędności kosztowych prowadzonych działalności gospodarczej (głównie kosztów ogólnego zarządu) oraz uproszczenia dotychczasowej współpracy pomiędzy łączącymi się spółkami. Koncentracja działalności obu łączących się spółek, prowadzonych w bardzo zbliżonym zakresie w jednym podmiocie pozwoli zatem na wzrost efektywności działania całej organizacji, poprzez wdrożenie nowej, spójnej struktury organizacyjnej, usprawnienie procesów i zarządzania organizacją, a także optymalizację kosztów i wykorzystanie w większym stopniu ekonomii skali.

W związku z połączeniem, kapitał zakładowy Wnioskodawcy zostanie podwyższony z kwoty 40.000.000 zł do kwoty 52.600.000 zł, tj. o kwotę 12.600.000 zł i nastąpi w drodze emisji 12.600.000 akcji o wartości nominalnej 1 zł, które zostaną wydane wspólnikowi spółki przejmowanej. Wysokość podwyższenia kapitału oraz parytet wymiany akcji za udziały ustalony został na podstawie wyceny akcji Wnioskodawcy oraz wyceny udziałów spółki przejmowanej przy zastosowaniu metody dochodowej.

W dniu 5 sierpnia 2011 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Wnioskodawcy podjęło w formie aktu notarialnego uchwałę w sprawie połączenia wyżej wskazanych spółek. Z ostrożności Wnioskodawca dokonał zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana umowy spółki akcyjnej obejmująca podwyższenie kapitału zakładowego następujące w związku z połączeniem spółek kapitałowych powinna zostać opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, podwyższenie jego kapitału zakładowego, które ma nastąpić w trakcie połączenia spółek nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), zgodnie z którym nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 lit. k) oraz pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają m.in. umowy spółki oraz zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Równocześnie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) tej ustawy stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek - wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają co do zasady opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż w świetle powołanych przepisów, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli jej efektem jest zwiększenie majątku spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia lub podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Wnioskodawca podkreślił, iż niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c.

wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

* udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

W ocenie Wnioskodawcy, powołany przepis wskazuje zatem na wyjątkowe przypadki, w których umowy spółki i ich zmiany są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych zostały dostosowane do obowiązującego prawa Unii Europejskiej. W przepisach tych wdrożono postanowienia Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r., dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., Dz. U. UE L 08. 46. 11) (dalej jako: Dyrektywa). Dyrektywa ta zastąpiła Dyrektywę Rady z dnia 17 lipca 1969 r. Nr 69/335/EWG, dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału oraz jej zmiany. Nowy akt wspólnotowy uprościł i uporządkował prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Wprowadził korzystne regulacje dla spółek kapitałowych przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu (w polskim porządku prawnym funkcję podatku kapitałowego pełni podatek od czynności cywilnoprawnych). Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy, państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4.

Na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy, za działania restrukturyzacyjne uważa się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub istnieją, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w ramach dostosowania polskich przepisów do Dyrektywy, ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1319) dodany został art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 r. Intencją ustawodawcy było zwolnienie zmian umowy spółki związanych z łączeniem spółek kapitałowych z opodatkowania, na co wskazuje pkt 4 uzasadnienia do ustawy. Pkt 4 uzasadnienia do ustawy zakłada "wyłączenie z opodatkowania czynności niepodlegających podatkowi w świetle przepisów Dyrektywy, w tym przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz czynności restrukturyzacyjnych spółek kapitałowych; za działania restrukturyzacyjne Dyrektywa uznaje łączenie spółek kapitałowych (...)".

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, implementowanie ww. Dyrektywy skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle Dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie niepodlegającymi podatkowi kapitałowemu.

Wnioskodawca wskazał, iż łączenie spółek polega na utworzeniu jednej spółki w miejsce spółek biorących udział w procesie tej formy transformacji. Przepis art. 492 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) przewiduje dwa tryby połączenia spółek:

1.

Przez przejęcie, czyli przeniesienie całego majątku jednej spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej albo

2.

Przez zawiązanie nowej spółki (kapitałowej), na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki.

Z dniem połączenia spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki; również z tym dniem wspólnicy spółki przejmowanej lub spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki stają się wspólnikami spółki przejmującej bądź spółki nowo zawiązanej (art. 494 § 1 i 4 Kodeksu spółek handlowych).

Wnioskodawca podkreślił, iż połączenie Wnioskodawcy oraz spółki z o.o. X podjęte zostało w celu osiągnięcia ważnych celów ekonomicznych, obejmujących przede wszystkim osiągnięcie efektów przychodowych i kosztowych. Restrukturyzacja podmiotów prowadzących działalność w bardzo zbliżonym zakresie poprzez konsolidację ma na celu rozwinięcie działalności gospodarczej łączących się podmiotów, m.in. poprzez większą akumulację kapitału, co pozwoli osiągnąć efekty ekonomii skali oraz uzyskać większe zaufanie wśród obecnych oraz przyszłych kontrahentów handlowych oraz kredytodawców. W aspekcie efektów synergii kosztowej połączenie prowadzić ma w szczególności do istotnych oszczędności kosztowych prowadzonych działalności gospodarczej (głównie kosztów ogólnego zarządu) oraz uproszczenia dotychczasowej współpracy pomiędzy łączącymi się spółkami. Koncentracja działalności obu łączących się spółek, prowadzonych w bardzo zbliżonym zakresie w jednym podmiocie pozwoli zatem na wzrost efektywności działania całej organizacji, poprzez wdrożenie nowej, spójnej struktury organizacyjnej, usprawnienie procesów i zarządzania organizacją, a także optymalizację kosztów i wykorzystanie w większym stopniu ekonomii skali.

Reasumując, dla przejęcia spółki z o.o. X przez Wnioskodawcę, prowadzonego w trybie połączenia regulowanego art. 492 § 1 pkt 1 Kodeks spółek handlowych, zdaniem Wnioskodawcy, znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zmiana umowy spółki akcyjnej poprzez podwyższenie kapitału zakładowego, będąca skutkiem połączenia Wnioskodawcy ze spółką z o.o. X., nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl