IBPBII/1/436-308/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-308/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2011 r. i 2 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie nieodpłatnego przekazania, w formie cesji, książeczki mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn m.in. w zakresie nieodpłatnego przekazania, w formie cesji, książeczki mieszkaniowej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. Znak: IBPB II/1/436-308/11/AA, IBPB II/1/436-309/11/AA, IBPB II/1/415-734/11/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 31 sierpnia 2011 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i w dniu 2 września 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 czerwca 2011 r. w banku została dokonana cesja książeczki mieszkaniowej z syna na ojca - wnioskodawcę. Cesja dokonana została w obecności pracownika banku na obowiązującym w banku druku. Cesja nie była odpłatna - za cesję ojciec nie płacił synowi ani nie umówiono się co do jakichkolwiek płatności z tego tytułu.

Książeczka mieszkaniowa zostanie użyta przez wnioskodawcę do pokrycia należności za planowany w tym roku zakup mieszkania. Wnioskodawca wraz żoną (matką syna) zakupi w formie aktu notarialnego mieszkanie do wspólnej własności małżeńskie od dewelopera.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (wpływ uzupełnienia do tut. Biura - 2 września 2011 r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż przedmiotowa cesja książeczki mieszkaniowej nie miała charakteru darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisana cesja i uzyskane tą drogą środki - korzyści noszą cechy bądź znamiona darowizny, które w świetle praw podatkowych implikują jakiekolwiek zobowiązania co do konieczności zgłaszania do Urzędu Skarbowego.

2.

Czy z tytułu przedmiotowej cesji oraz faktu objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących w świetle praw podatkowych implikują - powodują obecnie lub po likwidacji książeczki mieszkaniowej na cel mieszkaniowy (zakup/sfinansowanie zakupu mieszkania) zobowiązania podatkowe w jakimkolwiek zakresie (np. opłacania, zgłaszania, itp.).

3.

Czy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez matkę i ojca nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu i wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych obecnie lub w przyszłości.

Wnioskodawca jest zdania, iż ani on ani małżonka nie muszą zgłaszać - składać jakiegokolwiek formularza, np. SD-Z2. Ponadto przedmiotowa cesja oraz fakt objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących nie powoduje żadnych zobowiązań podatkowych w jakimkolwiek zakresie (opłacania, zgłaszania, itp.). Zdaniem wnioskodawcy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez niego i jego małżonkę nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu tj. wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od spadków i darowizn dotycząca nieodpłatnego przekazania, w formie cesji, książeczki mieszkaniowej. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałej części wniosku, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wynikających z likwidacji książeczki mieszkaniowej i przeznaczenia jej środków na zakup przez wnioskodawcę mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto w zakresie skutków podatkowych jakie występują po stronie żony wnioskodawcy w związku z otrzymaniem przez wnioskodawcę praw do książeczki mieszkaniowej i przeznaczeniem jej środków na zakup mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Instytucję przelewu (cesji) regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 509 § 1 Kodeksu cywilnego wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba, że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania. Przelew wierzytelności jest swoistą konstrukcją prawną, przewidzianą w ogólnych zasadach zobowiązań prowadzącą do zmiany osoby wierzyciela podczas, gdy przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Umowy cesji wierzytelności należą do czynności prawnych rozporządzających o skutkach zbliżonych do umowy przenoszącej własność.

Artykuł 510 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Z treści wniosku wynika, iż w 2011 r. została dokonana cesja książeczki mieszkaniowej z syna na ojca - wnioskodawcę. Cesja nie była odpłatna, ale nie miała również charakteru darowizny.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ww. ustawy ma charakter zamknięty. Zatem opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.

Zatem, skoro - jak stwierdza wnioskodawca - umowa cesji książeczki mieszkaniowej zawarta między wnioskodawcą a jego synem nie została dokonana w formie umowy darowizny, to umowa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy dotyczące braku obowiązku z jego strony zgłoszenia, opłacania i złożenia jakiegokolwiek formularza np. SD-Z2 należało uznać za prawidłowe. W sytuacji gdy umowa cesji nie przybiera charakteru umowy darowizny na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl