IBPBII/1/436-273/09/MZ - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wniesienia przez spółkę akcyjną wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-273/09/MZ Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wniesienia przez spółkę akcyjną wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o. Spółka komandytowa) posiada wspólnika - Spółkę X, będącego Spółką akcyjną. Spółka X w celu podwyższenia wartości wkładu zamierza wnieść do Spółki - wnioskodawcy wkład niepieniężny w postaci nieruchomości (dalej: aport) w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

Nieruchomości zlokalizowane są w miejscowości N., składają się na nie nieruchomości gruntowe, które obejmują 29 sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 18.444 m2 zabudowane budynkiem handlowym oraz budowlami, z których część stanowią urządzone drogi dojazdowe i parkingi - zwane dalej łącznie nieruchomościami.

Budynek i budowle opisane powyżej zostały wybudowane i oddane do użytkowania w 2004 r. Od chwili przyjęcia do używania Spółka X prowadzi w opisanym budynku działalność handlową, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że Spółka X nie rozlicza tego podatku tzw. strukturą. Ponadto część powierzchni budynku jest wynajmowana przez Spółkę X podmiotom trzecim również od 2004 r. Wynajem stanowi dla Spółki X czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przy czym urządzone drogi i parkingi użytkowane są również przez najemców.

Przedmiotowy budynek stanowi jednolity przedmiot własności i nie istnieją w nim wyodrębnione lokale, stanowiące odrębne nieruchomości, będące odrębnymi od budynku przedmiotami własności.

Wymienione nieruchomości nie są zabudowane obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ani obiektami budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu regulacji podatku od towarów i usług.

Spółka X odliczyła podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z budową budynku i budowli opisanych powyżej. Po przyjęciu do używania przedmiotowego budynku i budowli Spółka X nie poniosła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do powyższych nieruchomości, przekraczających 30 % ich wartości początkowej.

Wnioskodawca zakłada, iż powyższe nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich wniesienia do Spółki - wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, że Spółka X wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej czy czynność wniesienia ww. nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy (czynność aportu) zostanie opodatkowana 22 % podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wniesieniem przez wspólnika wnioskodawcy nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy, pojawi się konieczność zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych od wartości wniesionego przez wspólnika wnioskodawcy wkładu, jeżeli wniesienie wkładu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie wkładu do Spółki - wnioskodawcy w postaci nieruchomości, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu opisany został w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie czynności cywilnoprawnych objętych opodatkowaniem znajdują się m.in. umowy spółki oraz ich zmiany.

Następnie wnioskodawca, powołując się na art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 1a pkt 1 ww. ustawy, wywiódł, iż wniesienie wkładu do Spółki - wnioskodawcy w postaci nieruchomości, w następstwie czego zostanie zwiększony majątek wnioskodawcy, zostało uznane za czynność cywilnoprawną wchodzącą w zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca podkreślił, że w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano sytuacje, w których określone czynności cywilnoprawne nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem a następnie powołał i zacytował art. 2 pkt 4 tej ustawy.

Wnioskodawca ponownie wskazał, że Spółka X wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do Ministra Finansów w celu potwierdzenia, iż czynność wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy (czynność aportu) zostanie opodatkowana 22 % stawką podatku od towarów i usług. W opinii wnioskodawcy, w przypadku otrzymania odpowiedzi, iż aport nieruchomości w opisanym stanie faktycznym będzie podlegał podatkowi od towarów i usług, to biorąc pod uwagę regulację art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawca powołał się na interpretacje przepisów prawa podatkowego zawarte w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

*

z dnia 24 czerwca 2009 r. Znak: IPPB2/436-110/09-4/MZ,

*

z dnia 13 sierpnia 2009 r. Znak: IPPB2/436-182/09-2/AF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie ze złożonym wnioskiem, ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego lub zmiany tej umowy.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy wniesieniu wkładów do spółki osobowej stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5 % (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że do Spółki - wnioskodawcy, będącego spółką osobową, wspólnik wnioskodawcy (spółka kapitałowa) zamierza wnieść w formie wkładu niepieniężnego (aportu) nieruchomości. Na nieruchomości te składają się nieruchomości gruntowe, które obejmują 29 sąsiadujących ze sobą działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 18.444 m2 zabudowanych budynkiem handlowym oraz budowlami, z których część stanowią urządzone drogi dojazdowe i parkingi.

Wnoszone nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Analiza ww. przepisu wskazuje, iż nie każda czynność cywilnoprawna, gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek dotyczy bowiem m.in. umowy spółki i jej zmiany.

W związku z tym należy wyjaśnić, że jeżeli z tytułu umowy spółki lub jej zmiany jedna ze stron umowy spółki lub jej zmiany będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wówczas umowa spółki lub jej zmiana nie będzie w ogóle podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast jeżeli umowa spółki lub jej zmiana korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W tym wypadku umowa spółki lub jej zmiana będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy zatem podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wniesienia przez wspólnika nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa czynność podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, jeżeli wniesienie przez wspólnika wnioskodawcy nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy, stanowiące zmianę umowy tej spółki, istotnie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do stwierdzenia wnioskodawcy dotyczącego wystąpienia przez Spółkę X z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do Ministra Finansów w celu potwierdzenia, iż czynność wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki - wnioskodawcy (czynność aportu) zostanie opodatkowana 22 % stawką podatku od towarów i usług oraz odnosząc się do zajętego przez wnioskodawcę stanowiska wskazującego, iż aport nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w przypadku otrzymania odpowiedzi, iż aport nieruchomości w opisanym stanie faktycznym będzie podlegał podatkowi od towarów i usług, wyjaśnia się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Powyższe oznacza, że interpretacja, dotycząca wniosku Spółki X w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydana wyłącznie dla tej Spółki. Nie można zatem uzależniać stanowiska w swojej indywidualnej sprawie, dotyczącego opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych od rozstrzygnięcia w zakresie podatku od towarów i usług, mającego być wydanym w innej indywidualnej sprawie i na wniosek innego zainteresowanego. Zatem wnioskodawca, chcąc ewentualnie uzyskać interpretację przepisów prawa w zakresie podatku od towarów i usług, musi wystąpić z odrębnym zapytaniem, poprzez złożenie nowego wniosku o wydanie interpretacji w tym zakresie i uiścić stosowną opłatę.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl