IBPBII/1/436-270/09/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-270/09/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu do Organu - 30 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania tym podatkiem umowy zamiany akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania tym podatkiem umowy zamiany akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 22 września 2009 r. zawarła umowę zamiany akcji, która została zawarta w związku z art. 5 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 z późn. zm.) oraz w związku z § 20 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie sposobu określenia liczby akcji spółki konsolidującej podlegających zamianie i trybu dokonywania zamiany akcji lub prawa do akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej (Dz. U. Nr 41, poz. 250 z późn. zm.).

W wyniku ww. umowy wnioskodawczyni dokonała zamiany 1185 szt. akcji (o wartości nominalnej zgodnie z zaświadczeniem depozytowym 10 zł za akcję) Spółki konsolidowanej na stanowiące własność Skarbu Państwa 52 829 szt. akcji Spółki konsolidującej, przez co nabyła na własność akcje Spółki konsolidującej.

Zaświadczenie depozytowe Domu Maklerskiego P. z siedzibą w K. określa wartość nominalną 1 zł za każdą akcję zwykłą, imienną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyjęty sposób ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowy.

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa zamiany praw majątkowych podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Zarówno akcje Spółki X (konsolidowanej), jak i Spółki Y (konsolidującej) nie są notowane na rynku publicznym. Do ustalenia podstawy opodatkowania wnioskodawczyni przyjęła wartość, uznaną wg wnioskodawczyni za wartość rynkową, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. 0,50 zł za 1 akcję. Wartość rynkowa praw majątkowych została ustalona w oparciu o zebrane informacje od osób i firm zainteresowanych zakupem akcji Spółki Y z dnia zamiany, tj. 22 września 2009 r. na rynku niepublicznym.

Tak ustaloną wartość wnioskodawczyni przyjęła do ustalenia podstawy opodatkowania w deklaracji p.c.c.-3 wiersz 28.

0,50 zł x 52 829 = 26 415,00 zł

26 415 zł x 1% = 264,00 zł - kwota wpłacona do Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi - przy umowie zamiany - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. W myśl art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Natomiast jeżeli podatnik nie określił wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej lub wartość określona przez niego nie odpowiada, według oceny organu podatkowego, wartości rynkowej, organ ten wezwie podatnika do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny (art. 6 ust. 3 ww. ustawy).

W sytuacji, gdy podatnik, pomimo wezwania, o którym mowa wyżej nie określił wartości lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez podatnika wyceny rzeczoznawcy. Jeżeli organ podatkowy powoła biegłego, a wartość określona z uwzględnieniem jego opinii różni się o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, koszty opinii ponosi podatnik (art. 6 ust. 4 ww. ustawy).

Podatnik nie jest zobligowany do określenia wartości rynkowej zamienionych rzeczy lub praw majątkowych w oparciu o opinię rzeczoznawcy. Ustawodawca w przytoczonym wyżej art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nałożył jedynie na organ podatkowy obowiązek uwzględnienia przedłożonej przez stronę w toku postępowania podatkowego w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych wyceny rzeczoznawcy, gdy wartość rynkowa przedmiotu umowy, według oceny organu podatkowego nie odpowiada wartości rynkowej zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy określa stawki podatku, które od umów zamiany wynoszą:

* przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%

* przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych - 1%.

Na mocy art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na podatnikach ciąży obowiązek, bez wezwania organu podatkowego, złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Wraz z zapłatą podatku należy złożyć deklarację p.c.c.-3.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawczyni zawarła umowę zamiany 1185 szt. akcji Spółki X (spółki konsolidowanej) na 52 829 szt. akcji Spółki Y (spółki konsolidującej) na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 z późn. zm.). Wnioskodawczyni wskazała, że do ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przy ww. umowie zamiany przyjęto wartość, uznaną wg wnioskodawczyni za wartość rynkową praw majątkowych, tj. 0,50 zł za 1 akcję. Wartość ta została ustalona w oparciu o zebrane informacje od osób i firm zainteresowanych zakupem akcji Spółki Y z dnia zamiany, tj. 22 września 2009 r., na rynku niepublicznym. Tak ustaloną podstawę opodatkowania wnioskodawczyni przyjęła w złożonej deklaracji p.c.c.-3 i od tej podstawy została wyliczona kwota podatku wpłacona do Urzędu Skarbowego.

Jak już wcześniej wspomniano, podstawę opodatkowania przy umowie zamiany, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. Oznacza to, iż podstawę opodatkowania ustala się od tej wartości przedmiotu umowy zamiany, od którego podatek będzie wyższy. Zatem w przedmiotowej sprawie, wartością będącą podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest wartość rynkowa akcji spółki konsolidowanej lub wartość rynkowa akcji spółki konsolidującej, w zależności od tego, od której z tych wartości przypada wyższy podatek.

W związku z powyższym, wyjaśnia się, że o ile przyjęta przez wnioskodawczynię wartość akcji spółki konsolidującej, będąca podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych i zadeklarowana przez wnioskodawczynię w złożonej deklaracji p.c.c.-3, zostanie uznana przez organ podatkowy za odpowiadającą wartości rynkowej ww. praw majątkowych zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i określony podatek od wartości rynkowej tychże akcji będzie wyższy niż od wartości rynkowej akcji spółki konsolidowanej, to przyjęty przez wnioskodawczynię sposób ustalenia podstawy opodatkowania ww. podatkiem jest prawidłowy.

Jeżeli jednak wartość akcji spółki konsolidującej deklarowana przez wnioskodawczynię jako podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie jest ich wartością rynkową lub od wartości rynkowej akcji spółki konsolidowanej przypadałby wyższy podatek, to wówczas organ podatkowy ma prawo zwrócić wnioskodawczyni uwagę na konieczność podwyższenia dla celów podatkowych wartości akcji spółki konsolidującej lub na konieczność przyjęcia jako podstawy opodatkowania wartości rynkowej akcji spółki konsolidowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl