IBPBII/1/436-259/09/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia na własność zakładowego lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-259/09/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia na własność zakładowego lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy kupna-sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy kupna-sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 9 września 2009 r. została zawarta w drodze aktu notarialnego umowa ustanowienia odrębnej własności zakładowego lokalu mieszkalnego przez Spółkę X i sprzedaży tego lokalu wnioskodawcy. Cena sprzedaży lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu wyniosła łącznie 124 700,00 zł Natomiast po zastosowaniu bonifikat wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego sprzedaż lokalu została dokonana za kwotę 4.676,26 zł.

Powyższy lokal mieszkalny wnioskodawca zajmuje od 1974 r. Sam czyni nakłady na jego modernizację (wymiana okien, instalacji wodnej i gazowej), ponosząc wszystkie koszty, które tylko częściowo (za okna) zostały zwrócone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższa czynność podlega opodatkowaniu. Jeżeli tak, to od jakiej wartości - czy od ceny ustalonej przed zastosowaniem bonifikaty, tj. 124.700 zł, czy po jej zastosowaniu, od ceny nabycia - 4.676,25 zł; lub w ogóle nie powinno się uiścić opłaty podatkowej.

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na poczynione przez niego samodzielnie nakłady na lokal mieszkalny w latach 1974-2009, wykupienie tego lokalu na własność nie powinno być opodatkowane. Od umowy kupna lokalu wnioskodawca uiścił podatek w wysokości 2.494,00 zł, co stanowi więcej niż 50% ceny lokalu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2 %

b.

innych praw majątkowych - 1 %.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca nabył na własność zakładowy lokal mieszkalny w drodze aktu notarialnego z uwzględnieniem kwoty bonifikaty, wynikającej z przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.). Lokal ten wyceniony na wartość 124.700,00 zł, po zastosowaniu ww. bonifikaty wnioskodawca nabył za kwotę 4.676,25 zł Wnioskodawca uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych liczony od kwoty przed zastosowaniem ww. bonifikaty. Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na poczynione przez niego samodzielnie nakłady na lokal mieszkalny w latach 1974-2009, wykupienie tego lokalu na własność nie powinno być opodatkowane.

W związku z powyższym, wyjaśnia się, że sprzedaż lokalu mieszkalnego dokonana na rzecz wnioskodawcy w trybie wynikającym z przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi wyceniona wartość lokalu, o ile przed zastosowaniem bonifikaty przy jego nabyciu odpowiada wartości rynkowej.

Z tytułu zawarcia umowy nabycia tego lokalu podatek od czynności cywilnoprawnych należny jest w wysokości 2 %, naliczanej od wycenionej wartości nabytego lokalu. Trzeba bowiem podkreślić, iż ustawodawca co prawda uznaje uprawnienie stron umowy sprzedaży do kreowania jej warunków, w tym ustalenia ceny, jednakże dla celów opodatkowania jednoznacznie nakazuje ustalić podstawę opodatkowania wg cen rynkowych przedmiotu transakcji. Tym samym zastosowanie bonifikaty nie może mieć wpływu na kwotę należnego podatku.

W świetle uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest również podstaw do odliczania od wartości rynkowej przedmiotu czynności cywilnoprawnych poniesionych długów i ciężarów. Zatem poniesienie przez wnioskodawcę nakładów na modernizację przedmiotowego lokalu nie może mieć wpływu na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych ww. transakcji. Transakcja ta ponad wszelką wątpliwość podlega opodatkowaniu.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl