IBPBII/1/436-209/12/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-209/12/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabywania samochodów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, celem ich dalszej odsprzedaży - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych m.in. w zakresie skutków podatkowych nabywania samochodów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, celem ich dalszej odsprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych od osób fizycznych i osób prowadzących działalność gospodarczą - podatników podatku od towarów i usług oraz podatników prowadzących działalność gospodarczą korzystających ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dotychczas, dokonując ww. transakcji, Wnioskodawczyni składała deklaracje p.c.c.-3 i opłacała wynikający z nich podatek zarówno od zakupu samochodów na rachunek od firm zwolnionych z podatku od towarów i usług (podmiotowo lub przedmiotowo) jak i od umów kupna-sprzedaży od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy firma zajmująca się handlem używanymi samochodami, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zakupi używany samochód w celu dalszej odsprzedaży od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego, otrzymując na potwierdzenie transakcji zakupu rachunek.

2.

Czy firma zajmująca się handlem używanymi samochodami, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zakupi samochód używany w celu dalszej odsprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, otrzymując na potwierdzenie tej transakcji umowę kupna sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, powinna być zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 ust. 4b ustawy od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) (bowiem zgodnie z tym przepisem podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług (...)), z następujących powodów:

1.

Wnioskodawczyni nabywa używany samochód od przedsiębiorcy zwolnionego z podatku od towarów i usług (150.000 zł), więc i czynność z tego powodu jest zwolniona,

2.

Wnioskodawczyni nabywa samochód od przedsiębiorcy wykonującego czynność zwolnioną z podatku do towarów i usług (sprzedaż towarów używanych),

3.

transakcje odbywają się między przedsiębiorcami,

4.

Wnioskodawczyni nabywa używany samochód od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe nabywania samochodów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, celem ich dalszej odsprzedaży, powstałe wyłącznie na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

1.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

2.

innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż samochodów podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych, kupując je m.in. od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dotychczas, dokonując ww. transakcji, Wnioskodawczyni składała deklaracje p.c.c.-3 i opłacała wynikający z nich podatek.

W treści wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż na potwierdzenie ww. transakcji otrzymuje umowy kupna-sprzedaży.

Wobec tego należy podkreślić, że co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna-sprzedaży) jest sprzedający. To oznacza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym, tj. w przypadku sprzedaży towaru, tylko wówczas można będzie zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy osoba fizyczna zbywająca (sprzedająca) samochody będzie z tego tytułu podlegała regułom określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). W świetle opisanego stanu faktycznego żadna ze stron zawartej umowy kupna-sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawczyni nabywa samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie staje się podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia tej umowy. Dopiero odrębna i odrębnie traktowana w kwestii opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowa kupna-sprzedaży, na mocy której Wnioskodawczyni sprzeda nabyte przez siebie samochody, może zostać objęta regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem fakt, że Wnioskodawczyni jest generalnie podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma znaczenia w przypadku, gdy Wnioskodawczyni jest stroną kupującą - z tego tytułu (z tytułu tej transakcji) nie podlega bowiem podatkowi od towarów i usług.

Bez znaczenia jest również to, że omawiana transakcja (zawarta z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej) dotyczy samochodu używanego. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest bowiem wyłączenia z opodatkowania transakcji dotyczących towarów używanych.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że umowy kupna-sprzedaży, na podstawie których Wnioskodawczyni nabywa samochody od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących z tytułu tej transakcji podatnikami podatku od towarów i usług podlegają generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanego samochodu.

Stosownie do art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek zapłaty podatku ciąży na Wnioskodawczyni - stronie kupującej. Kierując się postanowieniami zawartymi w art. 10 ust. 1 tej ustawy, podatek należy zapłacić bez wezwania w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (chwila dokonania czynności cywilnoprawnej). Wraz z zapłatą podatku należy złożyć deklarację p.c.c.-3.

Jednocześnie należy nadmienić, iż umowy kupna-sprzedaży, na mocy których Wnioskodawczyni sprzedaje samochody nie powodują u Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż obowiązek ten - w przypadku ewentualnego nie objęcia tych transakcji podatkiem od towarów i usług i niemożności zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - ciąży wyłącznie na stronie kupującej.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl