IBPBII/1/436-194/09/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-194/09/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny papierów wartościowych na rzecz spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny papierów wartościowych na rzecz spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) rozważa dokonanie darowizny w drodze zawarcia stosownej umowy posiadanych przez siebie papierów wartościowych (m.in. akcje w spółce akcyjnej - dalej określone jako papiery wartościowe) do spółki kapitałowej mającej osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub też w innym kraju Unii Europejskiej. W związku z tymi planowanymi działaniami pojawiło się pytanie o skutki podatkowe takich działań dla osoby fizycznej dokonującej darowizny ww. papierów wartościowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy darowizna papierów wartościowych dokonana przez osobę fizyczną na rzecz spółki kapitałowej powoduje powstanie po stronie osoby fizycznej - darczyńcy obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem wnioskodawcy, darowizna papierów wartościowych dla spółki kapitałowej nie powoduje powstania po stronie osoby fizycznej - darczyńcy obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca przywołał treść art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi od spadków i darowizn. W jego opinii, z analizy powyższych regulacji normatywnych wynika, iż umowa darowizny może rodzić skutki podatkowe w zakresie podatku od spadków i darowizn jedynie w przypadku darowizny praw majątkowych (bo taki charakter posiadają papiery wartościowe) na rzecz osoby fizycznej. Nadto, w przypadku zawarcia umowy darowizny podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem obowiązek podatkowy, czyli powinność zapłaty podatku spoczywa wyłącznie na podmiocie uzyskującym przysporzenie majątkowe o charakterze darmym, a zatem po stronie obdarowanego. Tymczasem w analizowanym przypadku wnioskodawca występował będzie jako darczyńca, zaś darowizna zostanie dokonana na rzecz spółki kapitałowej, która nie jest objęta zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawca uważa, iż nie będzie na nim - jako na darczyńcy - ciążył obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn, którego podstawę stanowiłaby umowa darowizny papierów wartościowych na rzecz spółki kapitałowej.

Uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawca powołał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2008 r. Znak: IPPB2/436-203/08-2/AS wskazując, iż w analogiczny sposób wypowiadają się również organy podatkowe.

Reasumując wnioskodawca stwierdził, iż w jego przekonaniu darowizna papierów wartościowych do spółki kapitałowej nie będzie rodzić po stronie wnioskodawcy obowiązku podatkowego wynikającego z ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku sprawa została rozstrzygnięta odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W myśl art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Powyższe oznacza, że darowizna musi wzbogacić obdarowanego, a darczyńca nie może w zamian uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny ani w przyszłości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca (osoba fizyczna) zamierza przekazać w drodze darowizny papiery wartościowe na rzecz spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub też w innym kraju Unii Europejskiej.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że skoro ustawodawca w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn ograniczył do nabycia własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny wyłącznie przez osoby fizyczne, a ponadto w art. 5 ww. ustawy wskazał, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych, a więc nie na darczyńcy, to darowizna papierów wartościowych (w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego) dokonana na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne, w tym m.in. spółki kapitałowej, nie będzie podlegała ustawie o podatku od spadków i darowizn co w konsekwencji nie spowoduje powstania po stronie darczyńcy - osoby fizycznej obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn.

W odniesieniu do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl