IBPBII/1/436-193/13/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-193/13/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 9 września 2013 r. znak: IBPB II/1/436-193/13/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 20 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku, po jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wraz z małżonką jest właścicielem gruntów rolnych o łącznej powierzchni 0,5230 ha położonych w województwie m. na obrzeżach miasta K. Wnioskodawca zakupił grunty rolne, stanowiące pastwiska trwałe oraz tereny rolne, o łącznej powierzchni 0,5681 ha położone w gminie K., powiat..., województwo.... W chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nie została przystosowana na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. Nieruchomość nabyto ze składnikami, jakie istniały na niej przed datą zawarcia umowy sprzedaży, a jakie zostały posadowione na niej uprzednio przez sprzedającego.

W przyszłości na terenach powiatu. Wnioskodawca rozważa możliwość prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od nabytych gruntów w gminie K. Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy z chwilą rozpoczęcia działalności innej niż rolnicza, na zakupionych terenach Wnioskodawca jest zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od nabytych gruntów.

Wnioskodawca wskazał, iż - w chwili zakupu gruntów był właścicielem gruntów rolnych o powierzchni 0,5230 ha, które wraz z nabytymi gruntami rolnymi o powierzchni 0,5681 ha utworzyły gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 1,0911 ha. Bez względu na położenie geograficzne terenów zakupione grunty utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, zwalnia się od podatku wymienione czynności. Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą rozpoczęcia działalności innej niż rolnicza nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych bowiem w myśl art. 9 ust. 2 ustawy podatku od czynności cywilnoprawnych jedynie w chwili dokonania czynności zakupu gruntów istotne jest, że utworzą one gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a wymienionej ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie natomiast z treścią art. 2 ust. 2 tej ustawy za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będąc wcześniej współwłaścicielem gruntów rolnych o łącznej powierzchni 0,5230 ha, zakupił położone w innym województwie grunty rolne, stanowiące pastwiska trwałe oraz tereny rolne, o łącznej powierzchni 0,5681 ha.

Według oświadczenia Wnioskodawcy:

* w chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nie została przystosowana na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r.

* nieruchomość nabyto ze składnikami, jakie istniały na niej przed datą zawarcia umowy sprzedaży, a jakie zostały posadowione na niej uprzednio przez sprzedającego.

W związku z powyższym, jeżeli w przedmiotowej sprawie nabywana przez Wnioskodawcę w drodze umowy kupna-sprzedaży nieruchomość o powierzchni 0,5681 ha, w chwili dokonania jej zakupu istotnie zachowała swój rolny charakter w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i w świetle przepisów tej ustawy wraz z posiadanymi już przez Wnioskodawcę nieruchomościami o łącznej powierzchni 0,5230 ha istotnie utworzyła gospodarstwo rolne o powierzchni 1,0911 ha, to należy uznać, że została spełniona przesłanka warunkująca zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określona w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, transakcja zakupu przez Wnioskodawcę nieruchomości o powierzchni 0,5681 ha korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie Wnioskodawca, z chwilą rozpoczęcia na zakupionej nieruchomości działalności innej niż rolnicza, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu tej nieruchomości, gdyż - jak już wcześniej wspomniano - bez wpływu na prawo do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie przepisu art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionej nieruchomości. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie w momencie zakupu nieruchomości przez Wnioskodawcę nastąpiło zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie ww. przepisu, to nie ma znaczenia dla zwolnienia z tego opodatkowania późniejsza zmiana działalności Wnioskodawcy (kupującego), w odniesieniu do nabytej nieruchomości, na działalność inną niż rolnicza.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl