IBPBII/1/436-191/09/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-191/09/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości rolnych w drodze umowy sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości rolnych w drodze umowy sprzedaży.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 7 września 2009 r. Znak: IBPB II/1/436-191/09/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 17 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nabywał sukcesywnie prawo własności działek. Powierzchnia poszczególnych działek nie przekraczała 1ha. Obecnie działki te tworzą jedną całość o powierzchni ok. 8,5ha. Działki będące przedmiotem umowy to grunty rolne. Od każdej umowy o przeniesienie własności sporządzonej w formie aktu notarialnego został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%. We wszystkich przypadkach Agencja Nieruchomości Rolnych nie skorzystała z prawa pierwokupu nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku, wnioskodawca wskazał, iż każda z działek weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy jak też w dniu nabycia stanowiła gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup wskazanych nieruchomości jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Zdaniem wnioskodawcy, mimo, iż powierzchnia poszczególnych działek nie przekraczała 1ha, to łącznie wszystkie nabyte działki tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 8,5ha w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Wnioskodawca uważa, iż w przypadku przedstawionym w stanie faktycznym znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jako podstawę stanowiska, wnioskodawca powołał treść przepisów art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz art. 2 ustawy o podatku rolnym.

W opinii wnioskodawcy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter przedmiotowy i dotyczy takich nieruchomości, które już w chwili przeniesienia własności wchodzą w skład gospodarstwa rolnego lub do takiego gospodarstwa będą należeć.

Przy czym dla spełnienia warunków zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wystarczające jest spełnienie przynajmniej jednego z warunków:

1.

w dniu zawierania umowy przeniesienia własności nieruchomości wchodzi ona w skład gospodarstwa rolnego zbywcy,

2.

nabywana nieruchomość utworzy gospodarstwo rolne nabywcy,

3.

nabywana nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Według wnioskodawcy, przepis wprowadza samodzielne przesłanki zwolnienia. Definicja gospodarstwa rolnego zawarta w ustawie o podatku rolnym nawiązuje jedynie do warunków formalnych. Z gospodarstwem mamy więc do czynienia jeżeli grunty rolne przekraczają określoną powierzchnię czyli 1ha.

Wnioskodawca uważa, iż w jego przypadku zastosowanie znajdzie wskazany przepis a czynność sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%

b.

innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) wymienionej ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Analiza ww. przepisu wskazuje, iż dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

1.

przenoszona nieruchomość musi stanowić gospodarstwo rolne, bądź

2.

przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym, jednak w połączeniu z nieruchomością nabywcy (np. wskutek osiągnięcia norm obszarowych) możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź

3.

przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 wymienionej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca nabywał sukcesywnie prawo własności działek. Powierzchnia poszczególnych działek nie przekraczała 1ha. Obecnie działki te tworzą jedną całość o powierzchni ok. 8,5ha. Każda z działek weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy jak też w dniu nabycia stanowiła gospodarstwo rolne. Nabycia dokonano w drodze umów sprzedaży sporządzonych w formie aktów notarialnych.

Wobec powyższego, o ile istotnie w chwili dokonania czynności umów sprzedaży ww. gruntów, dokonanych w formie aktów notarialnych, każda z nabytych działek weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (wnioskodawcy) lub stanowiła gospodarstwo rolne, należy uznać, że została spełniona przynajmniej jedna z przesłanek warunkujących zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określonych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, nabycie przez wnioskodawcę działek jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl