IBPBII/1/436-148/09/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-148/09/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. Znak: IBPP1/443-353/09/MS, IBPB II/2/415-423/09/JT, IBPB II/1/436-148/09/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 2 lipca 2009 r. (data wpływu opłaty).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi osobiście wraz z bratem gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni użytków rolnych 1,26918 ha. Jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo rodzinne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, tzn. jest właścicielem użytków rolnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 ha.

Grunty wchodzące w skład przedmiotowego gospodarstwa wnioskodawca nabył na mocy umów sprzedaży, zawartych w lutym i maju 2007 r. W momencie dokonywania zakupu nieruchomości, wnioskodawca nie spełniał warunków określonych w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego oraz nie prowadził gospodarstwa rodzinnego i nie był rolnikiem indywidualnym, nie posiadał kwalifikacji rolniczych a ponadto nie był właścicielem ani dzierżawcą jakichkolwiek innych nieruchomości rolnych.

Dnia 1 lutego 2007 r. wnioskodawca nabył wraz z bratem, za pieniądze pochodzące z majątku osobistego, udział w niezabudowanej nieruchomości, utworzonej z działki o powierzchni 1,1944 ha, wynoszący 45/100 części. Nieruchomość będąca przedmiotem umowy stanowiła nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Z kolei dnia 22 lutego 2007 r. wnioskodawca nabył wraz z bratem, za pieniądze pochodzące z majątku osobistego, udział w nieruchomości utworzonej z trzech działek o łącznej powierzchni 1,0025 ha, wynoszący 45/100 części. Nieruchomość będąca przedmiotem umowy stanowiła nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Nadto, dnia 14 maja 2007 r. wnioskodawca nabył wraz z bratem, za pieniądze pochodzące z majątku osobistego, udział w niezabudowanej nieruchomości utworzonej z dwóch działek o łącznej powierzchni 0,6235 ha, wynoszący 45/100 części. Nieruchomość będąca przedmiotem umowy stanowiła nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego.

Poprzednimi właścicielami opisanych powyżej nieruchomości były również osoby fizyczne. Po dokonaniu zakupu opisanych powyżej działek, zostały one scalone a następnie podzielone na 11 mniejszych działek. Z wypisu z rejestru gruntów wydanego dnia 15 września 2008 r. wynika, iż jedna z działek o powierzchni 0,1200 ha stanowi grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,0727 ha oraz grunty orne. Kolejna działka o powierzchni 0,1200 ha stanowi grunty orne i sady. Pozostałe działki stanowią grunty orne. Opisane działki tworzą jedną całość gospodarczą stanowiącą współwłasność osób fizycznych, które prowadzą na niej gospodarstwo rodzinne w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy z dnia 28 lipca 2005 r. działki:

* nr 1 i nr 3 znajdują się w terenie budowlanym - teren dla zabudowy jednorodzinnej,

* nr 2 (droga) znajduje się częściowo w terenie budowlanym, a częściowo w terenie rolnym z możliwością zabudowy siedliskowej,

* nr 4 i nr 5 znajdują się w zasadniczej części w terenie budowlanym i w niewielkiej południowej części w terenie rolnym z możliwością zabudowy siedliskowej,

* nr 6 i nr 7 w części w terenie rolnym oznaczonym symbolem - teren rolny z możliwością zabudowy siedliskowej (działka 6 w części ok. 30m, a działka nr 7 w części ok. 40 m), a w pozostałej części działki te położone są w terenie rolnym,

* nr 8, nr 9, nr 10, nr 11 znajdują się w terenie rolnym.

Od momentu zakupu i nadal w chwili obecnej współwłaściciele nie wykorzystywali nieruchomości do prowadzenia działalności rolniczej.

Obecnie wnioskodawca zamierza sprzedać działki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości, jednakże nie ustalono jeszcze osoby nabywcy lub nabywców.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ sprzedaż opisanej nieruchomości zwolniona jest od podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób fizycznych, to podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Ocena stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, została dokonana odrębną interpretacją.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz do sprzedaży praw (art. 555 Kodeksu cywilnego).

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%

b.

innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, czynność cywilnoprawna sprzedaży rzeczy podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 wymienionej ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Analiza ww. przepisu wskazuje, iż nie każda czynność cywilnoprawna, gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek dotyczy bowiem m.in. sprzedaży i zamiany nieruchomości lub jej części.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca prowadzący wraz z bratem gospodarstwo rolne zamierza dokonać sprzedaży 11 działek tworzących jedną całość gospodarczą i stanowiącą współwłasność osób fizycznych, które prowadzą na niej gospodarstwo rodzinne w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Od momentu zakupu i nadal w chwili obecnej współwłaściciele nie wykorzystywali nieruchomości do prowadzenia działalności rolniczej.

W związku z tym należy wyjaśnić, że prawidłowym jest twierdzenie wnioskodawcy, iż jeżeli umowa sprzedaży nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym wypadku sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z tytułu zawarcia umowy sprzedaży tej nieruchomości podatek od czynności cywilnoprawnych należny będzie w wysokości 2%, naliczanej od wartości rynkowej sprzedanej nieruchomości, a do jego zapłaty zobowiązany będzie kupujący.

Nie można było jednak stwierdzić prawidłowości przedstawionego we wniosku stanowiska, gdyż kwestia opodatkowania lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umowy sprzedaży nieruchomości pozostaje bez wpływu na kwestię opodatkowania lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W stosunku do opisanego zdarzenia przyszłego można byłoby natomiast rozważyć zastosowanie zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Aby jednak wskazane zwolnienie mogło mieć zastosowanie musiałyby być spełnione wszystkie wymienione w nim warunki, łącznie ze sposobem przeznaczenia gruntów po sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy. Stosownie do powyższego brat wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl