IBPBII/1/436-140/14/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-140/14/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu do Biura - 25 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania zamiany części nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości wyłączenia z opodatkowania zamiany części nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Są trzy sąsiadujące ze sobą nieruchomości o kształcie wydłużonym i wąskim,

1.

działka nr 367 należąca do małżeństwa M.,

2.

działka nr 368/1 należąca do małżeństwa J. w części 28/100 oraz do Wnioskodawcy i jego żony w części 72/100,

3.

działka nr 368/2 należąca do małżeństwa J. w części 28/100 oraz do Wnioskodawcy i jego żony w części 72/100.

Właściciele działek zamierzają złożyć wniosek o podział nieruchomości i wymianę gruntów w oparciu o art. 93 i art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wymiana nieruchomości spowodowana jest między innymi złą geometrią i koniecznością uzyskania rozsądnych wymiarów działek.

Właściciele działek występują o podział nieruchomości z uwzględnieniem art. 98b dla wyznaczenia nieruchomości o racjonalnych kształtach. W decyzji o podziale zapisane jest, że mają w nakazanym terminie dokonać aktu notarialnego zamiany wydzielonych części zgodnie z opisem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w opisie zdarzenie przyszłe polegające na podziale nieruchomości z uwzględnieniem art. 98b dla wyznaczenia nieruchomości o racjonalnych kształtach jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Powołując się na art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz art. 98b ust. 1 i ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami Wnioskodawca wskazał, że ustawa o gospodarce nieruchomościami zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 określa m.in. zasady podziału nieruchomości. Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą, na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, złożyć zgodny wniosek o podział na działki gruntu w drodze wymiany, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. Dlatego do wniosku o podział należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany części nieruchomości.

Warunkiem zastosowania tej procedury jest:

1.

złożenie zgodnego wniosku przez właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości,

2.

położenie nieruchomości lub stosunki własnościowe umożliwiające racjonalne zagospodarowanie gruntów,

3.

zobowiązanie właścicieli do dokonania zamiany nieruchomości i wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek.

Wnioskodawca podkreślił, że w ramach zastosowanego przez niego toku postępowania dojdzie do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki.

Przedmiotem połączenia i podziału są w analizowanym przypadku trzy odrębne nieruchomości. W wyniku połączenia dojdzie do zniesienia ewidencyjnych granic między tymi nieruchomościami, natomiast w wyniku następczego podziału określony zostanie nowy przebieg granic dotychczasowych nieruchomości w obszarze tych nieruchomości.

W wyniku połączenia i następczego podziału nie powstanie więcej nieruchomości aniżeli liczba przeznaczona do połączenia. Nie będą również wydzielone z tych nieruchomości działki gruntu, które mają być przedmiotem współwłasności.

Zachowując jednorodność praw przysługujących do nieruchomości, ze względu na wymianę gruntów, właściciele nieruchomości będą wnioskować do Prezydenta Miasta G. o wydanie decyzji administracyjnej i zapisanie w niej, że w terminie określonym mają się wymienić gruntami zgodnie z opisem i rysunkiem aby uzyskać stan racjonalny. Takie działanie zapewni, że w takim kształcie i położeniu działek gruntu istnieje możliwość racjonalnego zagospodarowania poszczególnych działek gruntu wchodzących w ich skład.

Ustawowym wyznacznikiem dokonywania tego typu wymiany nieruchomości jest uzyskanie takiej konfiguracji i wielkości tych nieruchomości, która zapewni ich racjonalne zagospodarowanie. Racjonalność zagospodarowania nieruchomości w nowych granicach ewidencyjnych jest istotna z punktu widzenia wykorzystania i zagospodarowania.

W wyniku ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości powstaną nieruchomości o nowym przebiegu granic, które obejmą część obszaru nieruchomości sprzed połączenia. Ostateczna decyzja o zatwierdzeniu połączenia i podziału nieruchomości skutkuje zatem powstaniem nieruchomości w kształcie ewidencyjnym nieodpowiadającym dotychczasowemu stanowi prawnemu tych nieruchomości.

Podsumowując, w świetle przedstawionych powyżej argumentów, zdaniem Wnioskodawcy, objęta niniejszym wnioskiem czynność korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zastosowaniem procedury określonej w art. 98b ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Niezależnie od powyższej reguły w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Oznacza to, że powyższe wyłączenie ma zastosowanie w tych sprawach, w których przepisy o gospodarce nieruchomościami lub o autostradach płatnych stanowią dla określonych podmiotów materialnoprawną podstawę działania.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518, z późn. zm.) określa zasady scalania i podziału nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 3). Na podstawie art. 98b ust. 1 ww. ustawy - właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3. Zgodnie z art. 98b ust. 2 tej ustawy - w sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99. Natomiast art. 98b ust. 3 ww. ustawy stanowi, że podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca i jego żona są współwłaścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości oznaczonych nr 368/1 i 368/2, obydwu w częściach 72/100. Natomiast w pozostałych częściach, tj. 28/100 współwłaścicielami tych nieruchomości jest małżeństwo J. Z powyższymi nieruchomościami sąsiaduje również nieruchomość oznaczona nr 367, należąca do małżeństwa M. Wszystkie nieruchomości mają wydłużony i wąski kształt. Właściciele nieruchomości zamierzają złożyć wniosek o podział nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami w celu wyznaczenia nieruchomości o racjonalnych kształtach. Do wniosku dołączone będzie zgodne zobowiązanie właścicieli do dokonania zamiany części nieruchomości.

Należy zatem stwierdzić, że skoro opisane we wniosku czynności, obejmujące połączenie, ponowny podział i zamianę nieruchomości dla wyznaczenia nieruchomości o racjonalnych kształtach, zostaną dokonane w trybie i na zasadach określonych w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, to czynności te będą mogły zostać zakwalifikowane jako czynności wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja - stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że minister finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) - została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Pozostali właściciele chcąc uzyskać interpretacje indywidualne winni złożyć odrębne wnioski i uiścić stosowne opłaty

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest zobowiązany ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dołączanych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl