IBPBII/1/436-14/13/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-14/13/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 21 marca 2013 r. znak: IBPB II/1/436-14/13/AŻ wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 5 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Obecnie Wnioskodawca rozważa możliwość przekształcenia istniejącej spółki jawnej w spółkę komandytową, gdzie komplementariuszem będzie nowy wspólnik - istniejąca spółka z o.o.

W obecnie istniejącej spółce jawnej wartość kapitału wynosi 6.650.100 zł. Spółkę jawną tworzy 4 wspólników - osoby fizyczne, których wartość wkładów wynosi:

* 2.261.000 zł,

* 2.194.500 zł,

* 2.194.500 zł,

* 100 zł.

Celem przekształcenia jest wyłącznie zmiana formy prowadzenia działalności, bez zmiany wartości wkładów wniesionych przez wspólników istniejącej spółki jawnej.

Jedyna zmiana jaka nastąpi dotyczyć będzie wysokości kapitału spółki - bowiem, wstępujący do spółki komplementariusz wniesie wkład w wysokości 500 zł.

Zatem różnica pomiędzy wartością wkładów spółki przekształcanej a wartością wkładów spółki przekształconej - będzie wynosiła powyżej wskazaną sumę, tj. 500 zł.

W odpowiedzi na wezwanie Organu w przedmiocie wskazania czy wartość majątku przekształcanej spółki (spółki jawnej) odpowiada wartości wkładów wniesionych przez wspólników Wnioskodawca wskazał, iż wartość majątku spółki jawnej jest oczywiście wielokrotnie większa, niż wartość wkładów wniesionych przez wspólników. Spółka działa na rynku od ponad 20 lat i większość zysków spółki jest inwestowana w dalszą jej działalność.

Wnioskodawca wskazał, również iż kapitały zapasowe spółki (Wnioskodawcy) znacznie przekraczają wartość wniesionych wkładów. Nie zmienia to jednakże faktu, że ani celem, ani wynikiem planowanego przekształcenia nie jest i nie będzie zwiększenie majątku spółki. Chodzi tu jedynie o przekształcenie formy prawnej działalności, gdzie poza dodatkową kwotą wkładu (500 zł) jaki musi być wniesiony ze względu na przystąpienie nowego wspólnika do spółki (komplementariusza) bez zmian pozostaje układ właścicielski i wartość pozostałych udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową - w sytuacji, w której w spółce przekształconej uczestniczyć będą wszyscy wspólnicy spółki przekształcanej, a wartość ich wkładów nie zmieni się zaś różnica w wartości wkładów do spółki pomiędzy spółką przekształcaną a spółka przekształconą, powstanie jedynie w wyniku wniesienia wkładu przez przystępującego do spółki przekształconej komplementariusza - podatek od czynności cywilnoprawnych będzie naliczony od kwoty, która jest różnicą pomiędzy wartością wkładów spółki przekształcanej a wartością wkładów spółki przekształconej, a więc od wartości wkładu wnoszonego przez komplementariusza czy też od całej wartości majątku nowopowstałej spółki przekształconej.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k w związku z pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podlegają umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ustawa zawiera przy tym zamknięty katalog czynności, które są uważane za zmianę umowy spółki w rozumieniu tego aktu prawnego.

Przedmiotowe czynności zostały wskazane w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca przywołując treść art. 1 ust. 3 pkt 3 oraz art. 1a pkt 1 ustawy wskazał, iż w celu określenia czy istnieje przedmiot opodatkowania (co warunkuje ewentualne powstanie obowiązku podatkowego i następnie ustalenie podstawy opodatkowania) na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku przekształcenia spółek osobowych zastosowanie znajduje jedynie wskazany przepis art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika, że przekształcenie spółki osobowej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłącznie, jeżeli skutkiem takiego przekształcenia jest zwiększenie majątku tej spółki przekształconej. Konsekwentnie, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższych przepisów, przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytową będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłącznie, jeżeli w związku z przekształceniem dojdzie do zwiększenia majątku tej spółki.

Należy przy tym zauważyć, że dla określenia przesłanki opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustawodawca użył sformułowania "zwiększenie majątku" które jest odmienne od sformułowania "zwiększenie wkładu" lub "podwyższenie kapitału zakładowego".

Termin "majątek" nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, niemniej jednak, definicję w tym zakresie zawiera art. 28 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Analogicznie termin ten jest rozumiany w mowie potocznej.

Nie ma zatem powodu do uznania, że ustawodawca posługując się sformułowaniem "majątek" rozumiał ten termin odmiennie od jego normatywnego (lub/i powszechnie uznanego) znaczenia, tym bardziej że w zakresie umowy spółki i zmiany umowy spółki (w tym przekształcenia spółek) ustawodawca opiera się w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych na instytucjach prawnych regulowanych przez Kodeks spółek handlowych.

Wobec powyższego - w ocenie Wnioskodawcy - nie ulega wątpliwości, iż jako "zwiększenie majątku" dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych rozumieć należy jakikolwiek przyrost mienia spółki, do którego doszłoby w związku z przekształceniem spółki osobowej w spółkę osobową.

W niniejszej sytuacji, majątek spółki która powstanie (komandytowej) - a więc wartość wkładów do spółki - ulegnie zwiększeniu o kwotę 500 zł - w stosunku to wartości majątku istniejącej spółki jawnej - a to z uwagi na fakt, iż przystępujący do spółki wspólnik (komplementariusz), tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniesie wkład w wysokości 500 zł. Wartość bowiem wkładów dotychczasowych wspólników spółki jawnej nie zmieni się.

W konsekwencji powyższego, skoro w zdarzeniu przyszłym, będącym przedmiotem niniejszej analizy dojdzie do zwiększenia majątku spółki w wyniku przekształcenia o wyżej wskazaną kwotę (tekst jedn.: o 500 zł) - to mając na uwadze treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) w zw. z treścią art. 9 pkt 11 lit. a) ww. ustawy - możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, tj. do obniżenia kwoty stanowiącej podstawę opodatkowania, o kwotę która uprzednio była objęta ww. podatkiem, a więc o kwotę stanowiącą wartość wkładów do spółki przekształcanej.

Wobec powyższego - zdaniem Wnioskodawcy - jako, że nie był nim objęty wkład komplementariusza, zatem podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% będzie objęta jedynie kwota w wysokości 500 zł - tj. kwota wniesiona tytułem wkładu przez komplementariusza (sp. z o.o.) do powstałej w wyniku przekształcenia spółki komandytowej.

Tylko bowiem w sytuacji, gdy w wyniku porównania wielkości kapitału zakładowego w spółce przekształcanej z wielkością wkładów w powstałej w wyniku przekształcenia spółce komandytowej przewyższają one wartość kapitału zakładowego w przekształconej spółce powstaje obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 stycznia 2011 r. sygn. I SA/Go 984/10).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi - przy przekształceniu lub łączeniu spółek - wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym zmiany umowy spółki - rozumiane również, zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, jako przekształcenie spółek - jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stwierdzić zatem należy, iż w świetle powołanych przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie całokształtu majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego (w przypadku spółki kapitałowej).

Dokonując oceny podlegania opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmian umowy spółki, związanych z przekształceniami spółek nie można jednak ograniczać się jedynie do treści przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych lecz należy uwzględnić wszystkie przepisy, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do takich zmian umowy, a zwłaszcza ww. art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, określający podstawę opodatkowania.

Z przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż zmianą umowy spółki jest takie przekształcenie spółki, z którym związane jest w rezultacie tego przekształcenia zwiększenie majątku spółki osobowej. Natomiast podstawą opodatkowania jest wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia, przy czym - stosownie do art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zwolnieniu podlega jedynie część wkładu, którego wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki osobowej w inną spółkę osobową (tutaj jawnej w komandytową), podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki osobowej i co w efekcie stanowi jej majątek. Podstawą opodatkowania będzie - w kontekście powołanych przepisów - suma wszystkich wkładów do spółki osobowej.

Należy bowiem podkreślić, iż obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych rodzi każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, jeśli jest związane z częścią majątku stanowiącą podstawę opodatkowania tym podatkiem. Warunek opodatkowania, jakim jest zwiększenie majątku spółki - w przypadku przekształcenia spółek, należy rozpatrywać w kontekście ogólnego warunku opodatkowania umów spółki, którym jest zwiększenie podstawy opodatkowania. To z kolei, przy badaniu, czy doszło do koniecznego zwiększenia majątku spółki, każe uwzględnić takie elementy, które mają wpływ na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie można bowiem przyjąć, że w razie przekształcenia spółki o opodatkowaniu mógłby decydować taki przyrost szeroko rozumianego majątku spółki, który w świetle przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powodowałby zwiększenia podstawy opodatkowania. Ratio legis art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych każe również przyjąć, że każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, związane z tą częścią majątku, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, rodzi obowiązek podatkowy.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Obecnie Wnioskodawca rozważa możliwość przekształcenia istniejącej spółki jawnej w spółkę komandytową, gdzie komplementariuszem będzie nowy wspólnik - istniejąca spółka z o.o. W obecnie istniejącej spółce jawnej wartość kapitału wynosi 6.650.100 zł. Spółkę jawną tworzy 4 wspólników - osoby fizyczne, których wartość wkładów wynosi: 2.261.000 zł, 2.194.500 zł, 2.194.500 zł, 100 zł. Celem przekształcenia jest wyłącznie zmiana formy prowadzenia działalności, bez zmiany wartości wkładów wniesionych przez wspólników istniejącej spółki jawnej. Jedyna zmiana jaka nastąpi dotyczyć będzie wysokości kapitału spółki - bowiem, wstępujący do spółki komplementariusz wniesie wkład w wysokości 500 zł W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wartość majątku spółki jawnej jest oczywiście wielokrotnie większa, niż wartość wkładów wniesionych przez wspólników. Kapitały zapasowe spółki (Wnioskodawcy) znacznie przekraczają wartość wniesionych wkładów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w niniejszej sytuacji, majątek spółki, która powstanie (komandytowej) - a więc wartość wkładów do spółki - ulegnie zwiększeniu o kwotę 500 zł - w stosunku to wartości majątku istniejącej spółki jawnej - a to z uwagi na fakt, iż przystępujący do spółki wspólnik (komplementariusz), tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniesie wkład w wysokości 500 zł. Bowiem wartość wkładów dotychczasowych wspólników spółki jawnej nie zmieni się. Zatem podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5% będzie objęta jedynie kwota w wysokości 500 zł - tj. kwota wniesiona tytułem wkładu przez komplementariusza (sp. z o.o.) do powstałej w wyniku przekształcenia spółki komandytowej.

Z przedstawionym stanowiskiem nie można się jednak zgodzić.

Analiza powołanych wyżej przepisów art. 9 pkt 11 lit. a, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy jednoznacznie wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega różnica pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki osobowej (w niniejszej sprawie spółki komandytowej) a wysokością opodatkowanych uprzednio wkładów do spółki osobowej.

Pierwszy z powołanych przepisów normujący zwolnienie podatkowe wskazuje, że opodatkowaniu przy przekształceniu spółek podlegają wkłady do spółki ponad tą ich część, która podlegała już opodatkowaniu. Podlega zatem opodatkowaniu nadwyżka wkładów do spółki ponad ich wartość, która podlegała już opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przepis ten w sposób jednoznaczny stanowi o opodatkowaniu różnicy pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki komandytowej a wysokością uprzednio opodatkowanego majątku spółki przekształcanej (spółki jawnej), tj. wartości wkładów do spółki osobowej.

O opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wkładów do spółki stanowi też treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy. Przywołany przepis przewiduje wprost, że podstawę opodatkowania przy przekształceniu spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia. Skoro wartość wkładów przy przekształceniu stanowi podstawę opodatkowania, tzn. że opodatkowaniu podlega wartość wkładów z samego przekształcenia, bez żadnych dodatkowych wkładów wnoszonych przy okazji przekształcenia. Wniesienie dodatkowych wkładów - tak jak to ma miejsce w niniejszej sytuacji wniesienia wkładu w wysokości 500 zł przez komplementariusza - podlega bowiem opodatkowaniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy. Przepis ten stanowi, że podstawą opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej jest wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Gdyby uznać, jak uważa Wnioskodawca, że przekształcenie nie skutkuje żadnym zwiększeniem majątku po stronie spółki komandytowej (jedynie to kwota 500 zł zwiększa jej majątek), to nie można byłoby pogodzić tego twierdzenia z treścią art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy, który jednoznacznie stanowi, że podstawą opodatkowania przy przekształceniu spółki jest wartość wkładów do spółki osobowej, jak również z zapisem art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, który przewiduje, że za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie spółki, jeżeli jego wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej. Regulacje te byłyby bowiem zbędne, nie zawierałyby żadnej treści normatywnej, nie występowałby bowiem majątek do opodatkowania. Nie dochodziłoby do zwiększenia majątku spółki osobowej w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, jak też zbędne byłoby ustanowienie przez prawodawcę w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy podstawy opodatkowania przy przekształceniu spółek.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż majątek spółki komandytowej, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie obejmował całość majątku, którym dysponowała spółka jawna (przekształcana). Z wniosku wynika, iż w spółce przekształcanej wartość kapitału zapasowego znacznie przekracza wartość wkładów wnoszonych przy jej zakładaniu. To oznacza, że wartość wkładów w spółce jawnej nie odzwierciedla całego majątku tej spółki. Skoro więc w wyniku przekształcenia - majątek spółki przekształconej "pochłonie" cały majątek spółki przekształcanej, to w efekcie w podatku od czynności cywilnoprawnych powstanie obowiązek podatkowy. Jak wskazał Wnioskodawca - z definicji zawartej w art. 28 Kodeksu spółek handlowych (który - zgodnie z treścią art. 109 Kodeksu spółek handlowych - ma zastosowanie także do spółki komandytowej) wynika, iż majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia (zaznaczyć tutaj należy, iż z racji unormowania zawartego w art. 555 k.s.h. ww. przepisy stosuje się do przekształcenia spółki). Istnienie spółki komandytowej, opisanej we wniosku, zapoczątkowane jest momentem przekształcenia (wcześnie istniała spółka jawna). Skoro tak, to mając na uwadze przywołany przepis - jej majątek na dzień przekształcenia - to wkłady. Jeżeli zatem w skład majątku spółki osobowej wejdą również tzw. "inne kapitały", to siłą rzeczy również i te "inne kapitały" muszą stanowić wkład poszczególnych wspólników. Na dzień przekształcenia spółka osobowa nie może bowiem dysponować - w świetle powołanej definicji - innym majątkiem.

Pierwotny majątek spółki tworzą wkłady wniesione przez wspólników (tutaj: komandytariusza i komplementariusza).

Mając zatem na względzie przedstawione rozważania stwierdzić należy, że zwiększeniem majątku o jaki mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, jest przysporzenie powstałe w wyniku samego przekształcenia. Inaczej mówiąc jest to wartość wkładów wnoszonych do spółki komandytowej ponad ich pierwotną wartość wniesioną do spółki jawnej, która podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem jedynie w przypadku, gdyby wartość wkładów w spółce powstałej w wyniku przekształcenia była taka sama jak w spółce przekształcanej nie wystąpiłby obowiązek podatkowy. W praktyce jednak wartość spółki rośnie w trakcie jej działalności, a wraz ze wzrostem wartości spółki rośnie wartość udziału kapitałowego każdego wspólnika. Również w niniejszej sprawie - jak wskazuje Wnioskodawca - wartość majątku spółki jawnej (działającej na rynku od ponad 20 lat) jest wielokrotnie większa od wartości wkładów wniesionych pierwotnie przez jej wspólników. Zatem w momencie przekształcenia ta zwiększona wartość spółki przekłada się na wysokość wkładów wspólników w spółce powstałej w wyniku przekształcenia.

Jeśli zatem majątek spółki osobowej powstały w wyniku przekształcenia, inaczej rzecz ujmując wartość wkładów do spółki osobowej, przewyższa pierwotnie wniesioną wartość wkładów spółki przekształcanej, to ta nadwyżka z racji wcześniejszego jej nieopodatkowania podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Inne rozumowanie doprowadziłoby do wyłomu w systemie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych majątku spółki. Powstałaby bowiem sytuacja zasilenia w formie wkładów spółki osobowej, które niepodlegałyby opodatkowaniu podatkiem od majątku. W każdym innym przypadku zwiększenie majątku spółki osobowej, czy to poprzez wniesienie lub podwyższenie wkładów do spółki osobowej, dokonanie dopłat, udzielenie pożyczek, jak i oddanie spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania, implikuje opodatkowanie ich wartości (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b)-e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Zatem rozumowanie to stałoby w sprzeczności z celem systemowego i kompleksowego opodatkowania majątku spółki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wbrew zatem twierdzeniom Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, dochodzi - w rozumieniu uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - do zwiększenia majątku spółki komandytowej - gdyż łączny majątek spółki komandytowej będzie większy niż suma wkładów wniesionych pierwotnie do spółki jawnej. Tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do zwiększenia majątku spółki w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę komandytową, a tym samym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przy czym - na mocy cyt. powyżej art. 9 ust. 11 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zwolnieniem objęta będzie ta część wkładu, która odpowiada opodatkowanej wcześniej wartości wkładów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Stanowisko Organu przedstawione w niniejszej interpretacji potwierdza również powołany przez Wnioskodawcę wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 stycznia 2011 r. sygn akt. I SA/Go 984/10 przy czym należy mieć na uwadze, iż wyrok ten dotyczy przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Dlatego też treść wyroku odwołuje się do kapitału zakładowego w przekształcanej spółce kapitałowej, odpowiednio zatem należy to odnieść do wniesionych wkładów w przekształcanej spółce osobowej (jak to ma miejsce w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl