IBPBII/1/436-136/09/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-136/09/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Organu - 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi podatkowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi podatkowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca i jego brat jako zstępni otrzymali w drodze darowizny od swojego ojca przedsiębiorstwo, które do tego momentu było przez niego prowadzone na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Gminy. Darowizna została dokonana na mocy pisemnej umowy sporządzonej w dniu 31 grudnia 2004 r. lecz zawartej w dniu 31 stycznia 2005 r. z podpisami notarialnie poświadczonymi. Zgodnie ze złożonym w umowie oświadczeniem w dniu podpisania umowy tj. 31 stycznia 2005 r. przedmiot darowizny, tj. przedsiębiorstwo zostało wydane w posiadanie obdarowanym i zgodnie z wolą darczyńcy obdarowani zostali zobowiązani i zobowiązanie to przyjęli, iż będą prowadzić przedmiotowe przedsiębiorstwo przez okres co najmniej 5 lat. Darczyńca przewidział, iż formą prowadzenia tego przedsiębiorstwa wspólnie może być spółka osobowa, tj. spółka jawna. Obdarowani na potrzeby przyrzeczonej darowizny już wcześniej założyli taką spółkę do której niezwłocznie po otrzymaniu darowizny wnieśli przedsiębiorstwo. Zapis o prowadzeniu działalności gospodarczej w formie spółki jawnej w oparciu o otrzymane przedsiębiorstwo znalazł się w podpisanej umowie darowizny.

Obdarowani zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn nie uiścili podatku od wartości otrzymanego przedsiębiorstwa. Podstawą tego był fakt złożenia pisemnego zobowiązania o prowadzeniu otrzymanego przedsiębiorstwa przez okres co najmniej pięciu lat. Aktualnie prowadzone przedsiębiorstwo na mocy obowiązujących przepisów zawartych w kodeksie spółek handlowych oraz przy zastosowaniu przepisów zawartych w ustawach podatkowych chce dokonać ustawowego przekształcenia formy prowadzenia działalności gospodarczej ze spółki jawnej w spółkę akcyjną. Przekształcenie objęłoby całość przedsiębiorstwa, tj. wszystkie jego aktywa i pasywa łącznie z zobowiązania podatkowymi spółki. Tak dokonane przekształcenie spowodowałoby, iż według wszystkich obowiązujących przepisów zachowałoby ciągłość działalności i ponadto nie zmieniło numeru NIP i nr REGON. W wyniku gwałtownego rozwoju podstawowej działalności, wzrostu zatrudnienia, wzrostu przychodów zwiększyło się zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. Banki i inne instytucje finansowe skłonne są udzielić potrzebnego wsparcia przy założeniu, że udzielone zostanie spółce kapitałowej. Stałość kapitałów, pełna rachunkowość i przejrzystość działania podmiotu przy konieczności przestrzegania przepisów zawartych m.in. w kodeksie spółek handlowych są mocnymi argumentami dla banków, jak również dla firm współpracujących. Spółka chciałaby dokonać przekształcenia z dniem 1 stycznia 2010 r. tj. po 4 latach i 11 miesiącach od daty notarialnego podpisania umowy darowizny. Pięć lat od daty i podpisania umowy darowizny mija 31 stycznia 2010 r., co wiąże się z zamknięciem ksiąg rachunkowych oraz roku podatkowego raz na koniec 31 grudnia 2009 r., a następnie na koniec stycznia 2010 r. Sytuacja ta powoduje ogromny nakład pracy jak również poniesienie kosztów w związku z "podwójnym zamykaniem ksiąg w tym samym i czasie". Natomiast przekształcenie się firmy z dniem 1 stycznia 2011 r. może spowodować stagnację w rozwoju spółki jawnej i doprowadzić do powolnego zmniejszenia się przychodów i utraty nowych kontraktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę akcyjną z dniem 1 stycznia 2010 r. przy zachowaniu ciągłości prowadzonego przedsiębiorstwa wnioskodawca będzie zobowiązany odprowadzić podatek od spadków i darowizn od wartości darowanego przedsiębiorstwa.

Zdaniem wnioskodawcy przekształcenie spółki jawnej w spółkę akcyjną nie powoduje likwidacji dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa. Potwierdzają to zarówno przepisy kodeksu spółek handlowych jak i ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 551 § 1 kodeksu spółek handlowych spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Natomiast art. 553 § 1 powołanej ustawy wskazuje, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Zgodnie z § 2 powołanego przepisu spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Natomiast § 3 stanowi, że wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Ze względu na brzmienie powołanych przepisów nie ulega wątpliwości, że w sensie cywilistycznym przekształcone przedsiębiorstwo będzie tożsame w przedmiotowej sprawie z przedsiębiorstwem przekształcanym.

Odnośnie prawa podatkowego odpowiedzi udziela przepis art. 93a ordynacji podatkowej. Wskazuje on bowiem wyraźnie, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej,

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Nie ulegnie zatem zmianie NIP ani Regon przedsiębiorcy. Co więcej, przekształcenie spółki jawnej w spółkę akcyjną oznacza rozwój przedsiębiorstwa, a nie pogorszenie jego stanu. Oznacza to, że spadkobiercy w przedstawionym stanie faktycznym nie będą zobowiązani do zapłaty podatku od spadków i darowizn.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ponieważ opisane we wniosku nabycie w drodze spadku nastąpiło w dniu 31 stycznia 2005 r. w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.- zwalnia się od podatku nabycie przez małżonka lub zstępnych w drodze spadku lub darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, handlowego, usługowego lub jego części, pod warunkiem, że zakład ten będzie prowadzony przez nabywcę (osobę fizyczną) w stanie niepogorszonym przez okres co najmniej 5 lat od dnia przyjęcia darowizny; niedotrzymanie tych warunków powoduje utratę zwolnienia od podatku, z wyjątkiem niemożności dalszego prowadzenia tej działalności na skutek zdarzeń losowych; w wypadkach tych podatek obniża się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności przez obdarowanego.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisach wynika, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia jak również dla zachowania prawa do ww. ulgi zakład musi być prowadzony:

1.

przez nabywcę, którym jest zstępny (osoba fizyczna),

2.

w stanie niepogorszonym,

3.

przez okres pięciu lat od dnia przyjęcia darowizny.

Z treści złożonego wniosku wynika, że na mocy umowy zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 31 stycznia 2005 r. została zawarta umowa darowizny przedsiębiorstwa pomiędzy ojcem (darczyńcą) a jego synami (obdarowani). Zgodnie z postanowieniami umowy darowizny obdarowani zobowiązali się do prowadzenia ww. przedsiębiorstwa w formie spółki osobowej, (spółka jawna) przez okres co najmniej pięciu lat. W związku z powyższym obdarowani od ww. darowizny nie zapłacili podatku od spadków i darowizn. Obecnie, w związku z gwałtownym rozwojem i co za tym idzie zapotrzebowaniem na finansowanie zewnętrzne, przedsiębiorstwo chce dokonać ustawowego przekształcenia formy prowadzenia działalności gospodarczej ze spółki jawnej w spółkę akcyjną z dniem 1 stycznia 2010 r. tj. po 4 latach i 11 miesiącach od daty notarialnego podpisania umowy darowizny.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie w przypadku zmiany formy prowadzonej działalności, przed upływem 5 lat od dnia przyjęcia darowizny, ze spółki jawnej w spółkę akcyjną, przekształcenie takie powoduje utratę zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn, z uwagi na to, że wnioskodawca nie dopełni warunków prowadzenia zakładu:

1.

przez nabywcę, którym jest zstępny (osoba fizyczna),

2.

przez okres pięciu lat od dnia przyjęcia darowizny.

Spółka osobowa jest stosunkiem zobowiązaniowym łączącym wspólników i nie posiada własnej osobowości prawnej przeciwstawianej podmiotowości prawnej wspólników, jest stosunkiem prawnym łączącym wspólników, którzy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego.

Spółka akcyjna w przeciwieństwie do spółki jawnej (osobowej) jest spółką kapitałową posiadającą własną osobowość prawną i jest podmiotem praw i obowiązków, może we własnym imieniu nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

W wyniku planowanego przekształcenia wnioskodawca przestanie być współwłaścicielem przedsiębiorstwa, właścicielem majątku stanie się działająca we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność spółka akcyjna (osoba prawna). Wnioskodawca będzie jedynie akcjonariuszem tej spółki, a nie współwłaścicielem. Zatem po przekształceniu spółki osobowej (jawnej) w spółkę kapitałową (akcyjną) nie można będzie mówić o prowadzeniu zakładu przez nabywcę (osobę fizyczną). Tym samym nie zostanie zachowany warunek do zwolnienia, określony w treści art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy. Zakład nie będzie prowadzony bowiem przez nabywcę (osobę fizyczną). A tylko prowadzenie zakładu przez nabywcę (osobę fizyczną - bo tylko zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podmiotem praw i obowiązków wynikających z tej ustawy jest tylko osoba fizyczna) przez okres 5 lat nie powoduje utraty prawa do zwolnienia. Przy czym nie można negować twierdzenia wnioskodawcy, iż co do zasady przekształcona spółka przejmuje prawa i obowiązki spółki przekształconej. Podkreślić jednakże należy, że to nie spółka jawna korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. wyżej art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn, lecz jej wspólnik - wnioskodawca (osoba fizyczna).

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo nadmienia się, iż niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemna interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualna), została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy. Stosownie do powyższego brat wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretacje indywidualną winien wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowna opłatę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl