IBPBII/1/436-1/08/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustanowienia hipoteki zwykłej i kaucyjnej na zabezpieczenie pożyczek i kredytów udzielanych z funduszy celowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-1/08/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustanowienia hipoteki zwykłej i kaucyjnej na zabezpieczenie pożyczek i kredytów udzielanych z funduszy celowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki... przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie

*

skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki - jest prawidłowe,

*

skutków podatkowych zabezpieczenia pożyczki hipoteką zwykłą i kaucyjną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki oraz skutków podatkowych zabezpieczenia pożyczki hipoteką zwykłą i kaucyjną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) w dniu 13 października 2008 r. zawarł umowę pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w K. na kwotę 800.770 zł.

WFOŚiGW wypłaci ww. kwotę w 4 transzach do 28 lutego 2009 r. Pożyczka została przyznana na finansowanie inwestycji zgodnie z realizowanymi przez WFOŚiGW zadaniami związanymi z ochroną środowiska.

Pożyczka została zabezpieczona poprzez ustanowienie hipoteki zwykłej w kwocie 800.770 zł oraz hipoteki kaucyjnej w kwocie 184.177 zł (akt notarialny). Ponadto wnioskodawca jako pożyczkobiorca posiada dodatkowo w formie aktu notarialnego oświadczenie o poddaniu się egzekucji (art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy należy złożyć deklarację PCC i wpłacić podatek od zawartej z WFOŚiGW umowy pożyczki...

2.

Czy należy złożyć deklarację PCC i wpłacić podatek od zabezpieczenia ww. pożyczki hipoteką zwykłą i kaucyjną...

Zdaniem wnioskodawcy, nie należy składać deklaracji PCC ani wpłacać podatku z tytułu udzielonej pożyczki oraz od ustanowienia hipoteki zwykłej i kaucyjnej, stanowiącej zabezpieczenie zawartej pożyczki, gdyż pożyczkodawca jest funduszem celowym i wymienione czynności podlegają zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź na pytanie 1)

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) stanowi, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki.

Ponieważ w ustawie brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny. W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku pożyczki udzielane z utworzonych w drodze ustawy innych funduszów celowych.

Poprzez fundusze celowe tworzone na podstawie ustawy należy rozumieć takie fundusze, które obejmuje definicja zawarta w ustawie o finansach publicznych. Oznacza to, że dla ustalenia zakresu zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych należy korzystać z definicji zawartej w ustawie finansach publicznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Jak wynika z przepisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy o finansach publicznych fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zawarł z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w K. umowę pożyczki na kwotę 800.770 zł.

WFOŚiGW działa na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) i jak wynika z treści art. 400 ust. 2 tejże ustawy, posiada osobowość prawną oraz jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Fundusz ten jest zatem powołany ustawowo, jego przychody pochodzą ze środków publicznych a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań.

W związku z powyższym, pożyczka udzielona wnioskodawcy przez WFOŚiGW w K., jako, że jest udzielona przez fundusz celowy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 10 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jako że podatek z tytułu ww. umowy pożyczki nie wystąpił (czynność już zwolniona z opodatkowania) wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania deklaracji PCC-3.

Odpowiedź na pytanie 2)

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. h) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlega ustanowienie hipoteki. Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega ustanowienie hipoteki wyłącznie wtedy, gdy stanowi ono czynność cywilnoprawną.

W świetle powyższego ww. podatkowi podlegają wyłącznie czynności ustanowienia hipoteki umownej (zwykłej) i hipoteki kaucyjnej. Ustanowienia te mieszczą się w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu ww. podatkiem, związanych z hipoteką. Oznacza to, że żadne inne czynności prawne odnoszące się do hipoteki i przedsięwzięte przez wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 13 lit. e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie pożyczek i kredytów udzielanych z funduszy celowych utworzonych w drodze ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zawarł z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w K. umowę pożyczki na kwotę 800.770 zł. Pożyczka została zabezpieczona poprzez ustanowienie hipoteki zwykłej w kwocie 800.770 zł oraz hipoteki kaucyjnej w kwocie 184.177 zł (akt notarialny).

Jak wykazano powyżej (w odpowiedzi na pkt 1) WFOŚiGW jest funduszem celowym.

W związku z powyższym, ustanowienie hipoteki zwykłej i kaucyjnej tytułem zabezpieczenia zawartej przez wnioskodawcę umowy pożyczki udzielonej mu przez fundusz celowy, na podstawie art. 9 pkt 13 lit. e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania deklaracji PCC-3, bowiem ww. czynność korzysta ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl