IBPBII/1/415-994/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-994/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sędziego za sędziowanie na zawodach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sędziego za sędziowanie na zawodach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest sędzią koszykówki. Z tytułu sędziowania zawodów sportowych otrzymuje ekwiwalent sędziowski, wypłacany przez klub, który jest organizatorem zawodów. Ekwiwalent sędziowski jest wypłacany na podstawie rachunku (delegacja sędziowska). Kwota należna sędziemu z tytułu sędziowania zawodów zazwyczaj nie przekracza jednorazowo kwoty 200 zł. Wnioskodawca zaznaczył, iż nie jest pracownikiem płatnika ekwiwalentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wypłacie ekwiwalentu pieniężnego za sędziowany mecz, wypłacający ten ekwiwalent (organizator zawodów) powinien pobrać 18% zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli kwota należności dla sędziego w ciągu miesiąca nie przekroczy kwoty 200 zł należnej od danego podmiotu (płatnika ekwiwalentu).

Zdaniem wnioskodawcy, gdy suma należności z tytułu sędziowania zawodów sportowych należnych od jednego płatnika w ciągu danego miesiąca nie przekroczy kwoty 200 zł, wypłacający ekwiwalent sędziowski powinien pobrać 18% zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z postanowieniami art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zauważył, iż w takim przypadku będą spełnione wszystkie przesłanki uzasadniające zastosowanie wspomnianego przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy.

Organizator zawodów wypłacając ekwiwalent sędziowski dokonuje wypłaty z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem pierwsza z przesłanek zawartych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest spełniona.

Pomimo, iż organizator zawodów nie zawiera z wnioskodawcą osobnej umowy na sędziowanie zawodów a ekwiwalent jest wypłacany na podstawie rachunku (delegacji sędziowskiej), wnioskodawca stwierdził, iż wynagrodzenie jest otrzymywane przez niego na podstawie konkretnego zlecenia-delegacji. Zatem, każdorazowa wypłata ekwiwalentu sędziowskiego następuje na podstawie zlecenia wykonania konkretnych czynności (sędziowanie zawodów sportowych). Z tego względu przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć, zdaniem wnioskodawcy, zastosowanie w przypadku wypłat ekwiwalentu sędziowskiego.

Mając na uwadze powyższe wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku, gdy suma należności z tytułu sędziowania zawodów należna od jednego podmiotu (płatnika) nie przekroczy w danym miesiącu kwoty 200 zł (niezależnie od liczby zleceń - delegacji), wypłacający ekwiwalent (płatnik) powinien pobrać 18% zryczałtowany podatek dochodowy z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dopiero w przypadku, gdy suma należności należna od jednego podmiotu (płatnika) przekroczy w danym miesiącu kwotę 200 zł zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, a zatem obejmuje również dochody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 2 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca jest sędzią koszykówki, który otrzymuje ekwiwalent sędziowski z tytułu sędziowania zawodów sportowych, wypłacany przez klub (organizatora zawodów). Ekwiwalent sędziowski jest wypłacany na podstawie rachunku (delegacja sędziowska). Kwota należna sędziemu z tytułu sędziowania zawodów zazwyczaj nie przekracza jednorazowo kwoty 200 zł. Wnioskodawca nie jest pracownikiem płatnika ekwiwalentu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że mimo, iż wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z klubem (np. zlecenia, o dzieło), to jednak otrzymuje wynagrodzenie wypłacane na podstawie rachunku (delegacji sędziowskiej). Zatem zostaje mu zlecone wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie w analizowanym przypadku.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie będzie wynikało jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie będą spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu. Należy zauważyć, iż sędzia otrzymuje wynagrodzenie za sędziowanie konkretnego meczu, zatem zlecenie mu wykonania określonych czynności nie określa miesięcznej należności z tego tytułu.

Reasumując, jako że w przypadku wypłaty wynagrodzenia dla wnioskodawcy nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu, to od ww. przychodu należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl