IBPBII/1/415-974/12/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-974/12/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 7 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 i 17 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania emerytury z Hiszpanii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania emerytury z Hiszpanii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 8 stycznia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-974/12/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 14 stycznia 2013 r. (uiszczenie opłaty) i 17 stycznia 2013 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po przyznaniu emerytury przez Krajowy Instytut Ubezpieczeń Społecznych w Hiszpanii Wnioskodawca w lipcu 2012 r. wrócił na stałe do Polski. W tym też miesiącu przekazano Wnioskodawcy emeryturę za miesiąc czerwiec na jego rachunek bankowy w Polsce. Emeryturę tę nadal otrzymuje za każdy kolejny miesiąc. Co miesiąc jest też potrącany podatek dochodowy od ww. emerytury. Emerytura jest przekazywana jako emerytura netto.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* emerytura z Hiszpanii nie jest wypłacana w zamian za pełnienie funkcji publicznych na rzecz państwa - Hiszpanii; pracując w Hiszpanii Wnioskodawca nie pełnił żadnej funkcji publicznej,

* jest obywatelem Polski i nie ma obywatelstwa żadnego innego kraju; posiada wyłącznie obywatelstwo polskie,

* kwota emerytury, jaką uzyskuje z Hiszpanii jest kwotą netto, co wyraźnie wynika zarówno z dokumentu wystawionego przez hiszpański organ rentowy - przetłumaczonego na język polski - jak i z faktu, że zanim przyjechał do Polski to otrzymywał kwotę 618,90 euro netto (czyli na rękę) emerytury hiszpańskiej; dopiero po przyjeździe do Polski kwota emerytury netto jest dodatkowo zmniejszona o podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy emerytura w kwocie netto uzyskiwana z Hiszpanii podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, emerytura w kwocie netto uzyskiwana z Hiszpanii nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W związku z tym pobieranie podatku od kwoty netto emerytury (czyli od kwoty odpowiadającej równowartości 618,90 euro po przeliczeniu) jest niesłuszne i bezprawne, ponieważ nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa, które mówią wyraźnie, że podatek potrąca się od kwoty brutto, a nie od kwoty netto. Potrącając podatek od kwoty netto emerytury bank działa zatem z naruszeniem przepisów prawa.

W ocenie Wnioskodawcy kwota wypłacanej emerytury jest kwotą na "rękę", czyli netto i przed przyjazdem do Polski z tej sumy nie były potrącane żadne podatki, a hiszpański odpowiednik organu rentowego w swojej decyzji wyraźnie stwierdził, że kwota 618,90 euro jest kwotą netto, w związku z czym nie podlega już żadnym pomniejszeniom, ani potrąceniom i jest to suma docelowo należna, jaka powinna być Wnioskodawcy wypłacana.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje dochody z emerytury otrzymywanej z Hiszpanii. W przedmiotowej sprawie mają więc zastosowanie przepisy umowy polsko-hiszpańskiej.

W myśl art. 18 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Madrycie w dniu 15 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127), stosownie do postanowień ustępu 2 artykułu 19 emerytury i inne świadczenia o podobnym charakterze, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) w związku z jej zatrudnieniem w przeszłości, będą opodatkowane tylko w tym Państwie (w Polsce).

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 2 lit. a ww. umowy, jakakolwiek renta lub emerytura, wypłacana przez Umawiające się Państwo (Hiszpanię), jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną albo z funduszy utworzonych przez to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną jakiejkolwiek osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, będzie opodatkowana tylko w tym Państwie (w Hiszpanii).

Jednakże takie renty lub emerytury będą opodatkowane tylko w tym drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce), jeżeli osoba je otrzymująca jest obywatelem tego Państwa i ma w nim miejsce zamieszkania (w Polsce) - art. 19 ust. 2 lit. b) ww. umowy.

W świetle powyższego, świadczenie emerytalne otrzymywane z systemu ubezpieczeń społecznych Hiszpanii przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce są opodatkowane wyłącznie w Polsce. Renty lub emerytury są opodatkowane wyłącznie w Hiszpanii, wtedy gdy są wypłacane w związku z pełnieniem w przeszłości funkcji publicznych na rzecz Hiszpanii, jednakże pod warunkiem, że nie zachodzi wyłączenie określone w art. 19 ust. 2 lit. b umowy.

Jak wynika z treści wniosku oraz jego uzupełnienia, Wnioskodawca, który jest wyłącznie obywatelem polskim i ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, otrzymuje emeryturę wypłacaną z Hiszpanii. Emerytura ta jest wypłacana na podstawie hiszpańskiego systemu ubezpieczeń społecznych. Emerytura ta nie jest wypłacana w zamian za pełnienie funkcji publicznych na rzecz państwa - Hiszpanii. Pracując w Hiszpanii Wnioskodawca nie pełnił żadnej funkcji publicznej. Od emerytury w kwocie 618,90 euro nie był pobierany w Hiszpanii żaden podatek. W decyzji emerytalnej ww. kwotę hiszpański organ emerytalny określił jako kwotę netto.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 18 ww. umowy polsko-hiszpańskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, otrzymywana przez Wnioskodawcę emerytura z Hiszpanii jest opodatkowana wyłącznie w Polsce.

W związku z tym bank jako płatnik zasadnie pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od emerytury otrzymywanej z Hiszpanii. Fakt, że w decyzji emerytalnej hiszpańskiego organu ubezpieczeń społecznych ww. kwotę emerytury określono - jak wskazał Wnioskodawca - jako kwotę netto, nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie. Bowiem skoro hiszpański organ ubezpieczeń społecznych nie pobiera podatku - nie ma zatem określonej innej kwoty niż kwota wypłacana Wnioskodawcy. Zatem kwota wpływająca na konto bankowe Wnioskodawcy jest tą kwotą, od której płatnik winien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zatem treść dołączonych do wniosku dokumentów pozostaje bez wpływu na załatwienie sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl